Pagina 1 van 1
Tuning V40 1.6 benzine de moeite waard ?
Geplaatst: 10.12.2007 - 23:30
door mrco99
Beste Volvo-liefhebbers,
Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een V40 Phase III en de eerste 700 km zijn erg goed bevallen. Comfort, wegligging en stabiliteit een dikke plus. Alleen het verbruik (1:10.5 gemiddeld met 70% stad en 30% snelweg) en souplesse valt nog wat tegen.
Ben al wat wezen rondkijken of (eco)tuning een optie is. Ik zal er vast geen wonderen van moeten verwachten, maar een iets zuiniger verbruik of een wat vlottere acceleratie zou toch welkom zijn. Het is een handgeschakelde V40 1.6 Benzine uit mei 2003 met 195.000km erop (109pk).
Iemand enig idee?
Graag tot horens!
Geplaatst: 11.12.2007 - 11:28
door DeNNiS_
Met een atmosferische benzine kan je vrij weinig..
niet zoveel als met een turbo motor
Wat eventueel zou kunnen is...
Uitlaat lijn veranderen dit zou al wat winst moeten geven
natuurlijk als je echt vermogens winst wilt zijn er bedrijven die toch software matig er een PK of 10 a 15 bij kunnen krijgen..
oa bullpower doet dit..
en zover ik weet is ook european tuning vanaf januari hier mee op de markt
Geplaatst: 11.12.2007 - 12:31
door Edgar
DeNNiS_ schreef:Met een atmosferische benzine kan je vrij weinig..
niet zoveel als met een turbo motor
Zonde van het geld... de meeste (goede) tuners zullen het je afraden omdat je het gewoon niet merkt...
Geplaatst: 11.12.2007 - 14:11
door mrco99
Hallo Dennis & Edgar,
Dank je voor jullie reacties. Was daarom ook de reden om eerst eens hier een berichtje te posten in plaats van een tuner te bellen. Het is misschien handiger om
om er dan een sportluchtfiltertje erin te zetten en tzt een andere uitlaat als die vervangen moet worden.
Over twee weken ga ik met een nieuwe setje winterbanden naar Zuid-Duitsland,
dan heb ik wat beter inzicht in 't verbruik...
...m'n vorige auto Honda Civic Aerodeck 1.5 Vtec had ook een flink verschil tussen stads- en snelweg km's (1:11 - 1:16). Is misschien op de snelweg met de Volvo ook wel een ander verhaal.
Groeten,
Marco
Geplaatst: 11.12.2007 - 16:02
door NOS
Een ander luchtfiltertje zal mischien een voelbaar verschilletje geven, maar zoals Dennis al zei; met een atmosferische motor kun je weinig.
Geplaatst: 11.12.2007 - 16:32
door Edgar
NOS schreef:Een ander luchtfiltertje zal mischien een voelbaar verschilletje geven, maar zoals Dennis al zei; met een atmosferische motor kun je weinig.
Dat merk je echt niet! De motor pakt waarschijnlijk wat beter op...
Geplaatst: 11.12.2007 - 16:37
door NOS
Een merkbaar verschil in de zin van: de motor pakt iets beter op.
Het gaat idd niet om een meetbaar verschil.
Geplaatst: 11.12.2007 - 22:59
door DeNNiS_
Lucht filters doen niet zo heel veel.. behalve sommige...
op een getunede wagen anders niet..
ik heb zo een BMC CDA gestoken.. dit gaf echt wel winst!
maar hij is ook getuned... maar zo een K&N sport lucht filter
NIET DOEN!! echt gewoon niet DOEN
pak de uitlaat dan ofzo compleet! heb je veel meer aan
Geplaatst: 11.12.2007 - 23:15
door mrco99
Hoi Dennis,
En ik dacht dan juist zo'n K&N luchtfiltertje voor 85 euro te
proberen...die 6-8 pk verbetering is dus ook onzin?
Wat voor uitlaat moet ik dan aan denken? 't Wordt er dan
wel een van voor naar achter lijkt me...
Geplaatst: 11.12.2007 - 23:26
door steven460
afaik, het principe van K&N is niet geschikt voor moderne auto's.
Je Mass-Air-Sensor gaat er van miepen, kosten zijn minstens dandat van het k&n filter zelf.
Geplaatst: 12.12.2007 - 00:42
door Edgar
mrco99 schreef:Hoi Dennis,
En ik dacht dan juist zo'n K&N luchtfiltertje voor 85 euro te
proberen...die 6-8 pk verbetering is dus ook onzin?
Wat voor uitlaat moet ik dan aan denken? 't Wordt er dan
wel een van voor naar achter lijkt me...
Kan zelfs zijn dat je minder PK's krijgt :roll: en al zou je 3 PK krijgen, dat merk je niet...
Een uitlaat van voor naar achter zou idd wel kunnen, EPS in Hoogezand is daar een goed bedrijf voor. Maar als je echt meer power wilt dan zou je toch echt een zwaardere motor moeten hebben
Maar ook van een andere uitlaat wordt het géén strepentrekker... dat moet je dan echt doen omdat je het ook mooi vind. Wat Dennis zegt klopt, bij een getunde auto heeft het meer effect.
Geplaatst: 12.12.2007 - 13:04
door DeNNiS_
een goede uitlaat "downpipe" kan 5 tot 15 pk winst opleveren
Goede merken oa zijn Ferrita, simons ed
alleen een eind demper gaat niet veel winst geven
je zal het hele traject moeten aanpassen incl racekat ofzo
Zie hier bij gelebanaan
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1745