Pagina 1 van 1

Beste configuratie voor een Volvo Amazon coach 2 deurs

Geplaatst: 11.12.2007 - 20:15
door Moeka
Mijn vraag aan jullie is met welke configuratie jij vind dat de volvo amazon het beste rijdt?

Als voorbeeld de volgende punten;

Stabi stangen: voor of achter of beiden en hoe dik?

Spiraal veren: verlagen of niet

Motor: B18 of B20, met extra onderdelen voor meer power of compleet origineel?

Originele schakelbak of nieuwer type

LPG of benzine

breedte van de velgen

luxe zoals airco of verwarming in de achterruit


Als ik wat vergeten ben aarzel dan niet ze te benoemen.

Groeten Mij

Geplaatst: 12.12.2007 - 08:08
door Walter
Hangt ervanaf wat je van de auto verwacht... Wil je een cruiser, dan minder stijf. Moet ie goed de hoek om kunnen, dan wel stijf. Wil je origineel, dan geen airco of lpg. etctera

Geplaatst: 12.12.2007 - 12:21
door admiral
Ik wil graag auto met nieuwe techniek en een oud jasje.

Om je lijstje uit te breiden:

Stuurbekrachtiging, ivm de brede velgen

B23 met 5 bak voor het snellere optrekwerk of een automaat om te cruisen.

Luxe stoelen, leer met stoelverwarming

CV met alarm

Electrische ramen

Dashboard doortrekken naar de middenconsole tbv extra meters, radio, navigatie en niet te vergeten en armsteun voor bestuurder en passagier.

Voor en achteras van 140 serie monteren, meer mogelijkheden qua velg en je hebt rondom schijven, moet je wel een dubb remsysteem hebben.

Nou ja zo kan ik wel doorgaan, hopelijk heb je er wat aan.

bedankt voor de reacties

Geplaatst: 12.12.2007 - 15:58
door Moeka
@VolvoMafia; ik wil graag weten wat jij vind.

@ admiral; dat lijkt me ook wel wat. kan je zonder problemen B23 in een amazon zetten? moet de auto dan opnieuw gekeurd worden en is het dan nog wel een oldtimer?

voor de rest; graag meer reacties.

Geplaatst: 12.12.2007 - 19:28
door ps-amazon
ach, alle opties zijn mogelijk, dus dat is geen probleem; het gaat er alleen om wat JIJ wilt en leuk vindt; dus bepaal eerst de modificaties en dan kunnen wij -als het nodig is- je wel verder helpen met tips over de uitvoering ervan

persoonlijk vind ik aanpassen aan de moderne tijd tot zekere hoogte gewenst, maar jij gaat verder dan ik zou doen; nog even en je kan beter een moderne auto kopen en het blik vervangen door Amazon plaatwerk.......

ik heb mijn Amazon lichtjes "period conform" aangepast, dus op een manier zoals het in de zestiger jaren ook werd gedaan en kan daar erg goed mee rallyrijden en als ik de Amazon een dagje voor het dagelijks werk meeneem besef ik na een paar minuten al niet meer dat ik in een auto rij van 46 jaar oud

Geplaatst: 13.12.2007 - 09:42
door Walter
sluit ik me helemaal bij aan! Je bouwt de auto toch niet voor mij? Niet dat ik het niet zou waarderen ;-)

En ik zei al dat je eerst moet kijken wat je met de auto wilt gaan doen. Uiteraard staan wij je bij voor advies!

Geplaatst: 13.12.2007 - 12:11
door Moeka
Hmm oke

Ik wil een combinatie tussen looks en comfort.

Ik zou graag de auto iets verlagen met bredere velgen en grotere banden om de wielkast beter te vullen. (kan dit in combinatie met lpg? doelend op de vering?)

B18 of 20 motor op LPG met voldoende vermogen om comfortabel 150 te rijden op benzine. (welke extra onderdelen om de motor te verbeteren raden jullie aan?)

dashboard doortrekken naar middenconsole.(wat volgens mij automatisch betekent dat er een andere schakelbak in moet?)

Eventueel luxere stoelen van een nieuwer type volvo.

wat is jullie mening hierover.

wat raden jullie aan betreffende

remmen
stabi stang
achterassen

alvast bedankt

Re: bedankt voor de reacties

Geplaatst: 13.12.2007 - 12:14
door admiral
Moeka schreef:@VolvoMafia; ik wil graag weten wat jij vind.

@ admiral; dat lijkt me ook wel wat. kan je zonder problemen B23 in een amazon zetten? moet de auto dan opnieuw gekeurd worden en is het dan nog wel een oldtimer?

voor de rest; graag meer reacties.
Of een B23 zo past op de bestaande stuenen weet ik niet, wel weet ik dat dit blok er gekanteld in komt te liggen. En wat betreft de keuring het blijven 4 cill en als je aan de steunen niets hoeft te doen dan zien ze het ook niet, echter een V6 of V8 wordt wat anders dit moet je volgens mij wel door de RDW laten keuren.

Geplaatst: 13.12.2007 - 12:23
door Walter
Combi tussen looks en comfort... Dan moet je niet te stugge veren, dempers en stabistangen nemen. Mijn 850 is voor iets verlaagd door andere veren te monteren maar door de standaard dempers is er aan comfort niets ingeboet. Wegligging is wel beter geworden.

Aangepaste stalen velgen (zie je regelmatig) geeft al een vollere look. Iets verlagen zou kunnen, ik zou geen stuggere dempers monteren. Als de vering achter is aangepast aan de LPG-bom, moet dat geen probleem geven. Wil je het meest ideale, rij dan naar Koni met je wensen goed geformuleerd. Weet zeker dat zij een goede afstelling kunnen realiseren.

Qua vermogen kan je heel veel doen. Wil je het mooi doen en origineel doen, moet je een dubbele carburateur zien te scoren, zoals op de 123 GT. Geeft een extra peur. Simons uitlaat van voor naar achter geeft extra pk's en een goede look. En een leuk geluid :-)

Luxere stoelen kun je overwegen die van een 340 te nemen. Klinkt maf maar dat zijn heel goede stoelen. En je koopt ze voor weinig. Neem wel die van een 3-deurs, voor de apk moet er een kantelmechansme opzitten voor het in- en uitstappen (zodat iedereen van achteruit snel wegkan igv gezeur).

Dashboard doortrekken moet kunnen zonder de pook aan te passen. Maak twee planken die langs de pook gaan, bekleed ze en maak een hoes voor de pook. Dan kun je tussen de stoelen van hetzlefde materiaal een middenconcole maken. Als je wat handig bent, kan dat heel mooi worden.

Geplaatst: 13.12.2007 - 15:51
door Iroll
Om volledig gebruik te maken van dubbele carb's een D of K nokkenas plaatsen liefst icm een B20E kop vanwege de grotere inlaatkleppen, laat type spruitstuk van de B20 om de Simons uitlaat tot zijn recht te laten komen. De gecombineerde in/uitlaatspruitstukken zijn een stuk meer geknepen.
Enkele stabi voor van 25mm, achter zou ik geen stabi doen ivm overstuur gevaar, zeker op een nat wegdek. En zwarte Koni schokbrekers, deze kan je instellen op demping naar jouw wensen (je kan ook kiezen voor Bilsteins, is de beste keus als je ook wil verlagen.) voor de Koni een tandje meer demping geven als achter. En rondom Poly bussen plaatsen. Kies je voor meer comfort vervang alleen de bovenste draagarm rubbers door PU en die van de stabi in PU. Ligt ie als op rails op de weg. Voor de gastank verzwaarde achtervering enkele winding en voor progressieve veren.

Geplaatst: 13.12.2007 - 17:41
door Walter
kijk, dat zijn details!

Geplaatst: 14.12.2007 - 15:55
door Moeka
Inderdaad erg goede info, bedankt

Geplaatst: 14.12.2007 - 21:11
door Iroll
Verder kan ik me aansluiten bij de mening van ps-amazon. Hier en daar een upgrade kan geen kwaad. Ik vind bijv. stuurbekrachtiging een belediging van de stuureigenschappen, gaat ie vager en trager van reageren. Ik wil contact met de weg voelen! Maar airco vind ik wel weer erg prettig voor vakantieritten en achterruitverwarming is eigenlijk gewoon een must. Maar uiteindelijk zal je zelf moeten beslissen.

Geplaatst: 26.01.2008 - 00:10
door ps-amazon
en, Moeka, al een keus gemaakt??

Geplaatst: 27.01.2008 - 20:12
door dopdedouwer
Iroll, super info, maar kan je de keuzes wat verduidelijken zodat ik ze ook kan vertalen naar een 140 (144).
Dus met name waar de keuzes op gebaseerd zijn. (verschillen voor achter etc.).

Geplaatst: 28.01.2008 - 22:14
door Iroll
Ik heb geen ervaring wat de 140 serie betreft op dit gebied, helaas. Ik weet wel dat de PU bussen van de 140's veel duurder zijn dan die van de Ama/1800 serie. Dus misschien wat kosten betreft geen optie of alleen PU bussen installeren in de bovenste draagarm, dat zijn de meest essentiele. De rubbers daar hebben erg veel te lijden van de hoge motor temp. Rubberen drogen daar erg snel uit en hebben naar verhouding de meeste invloed op de wegligging. Koni of Bilsteins zijn veruit de betere schokbrekers, gaan een levenlang mee en kan je weer overplaatssen mocht je in de toekomst een andere 140 aanschaffen.