Pagina 1 van 2

Enkele vragen

Geplaatst: 12.12.2007 - 01:26
door Jan Vaartjes
Ok. Toegegeven dat ik een sukkel ben en niet eerder lid ben geworden. (al 2 volvo's versleten)

Maar ik beleef op dit moment erg veel plezier aan het forum. En dan met name het V70 deel.

Vrijdag is het zover. Dan mag ik de mijne uit de garage rijden. Dan krijg ik officieel de sleutel van de dealer. Dan ga ik het V70 gevoel echt ervaren.

Maar nu heb ik toch enkele vragen aangaande dingen die ik op dit deel lees.

1) De roffel. Ken het geluid niet van een V70. Maar ik hoor iedereen trots spreken over de roffel. Hoe klinkt het en wanneer kan ik het horen?

2) Ik zat mijn vader wat te stangen. Hij is een brave picasso rijder. Die het liefst 100 of 110 rijdt omdat je dan het zuinigst bent op de snelweg. Zo vader zo zoon, zeggen ze. Nou dan mag mijn kleine broertje die traditie voort zetten. Ik ga testen. En goed ook. In Duitsland uiteraard. Alleen nu zei mijn ouwe dat je nog maar op een paar plekken in Duitsland kunt vlammen. De rest is max 130 of minder. Kan iemand mij vertellen hoe het echt zit. Ik heb het idee dat papa mij wil beschermen en dus niet de waarheid zegt.
WAAR KAN IK VLAMMEN IN DUITSLAND EN WAAR NIET??

Geplaatst: 12.12.2007 - 08:36
door Carfreak
1) als je een benzine V70 gekocht hebt hoor je de roffel zodra je een beetje in toeren doortrekt. (verslavend en duur :-) )

2) in Duitsland zijn idd steeds meer snelheidsbeperkingen maar daar waar niets staat aangegeven kun je nog altijd gewoon planken! (Oberhausen straight)

Alvast veel plezier. Ik heb m'n V70 vorige wk voor het eerst uitgelaten richting Oberhausen. 210 op de teller. Hard zat hoor!

Geplaatst: 12.12.2007 - 09:21
door BlackSapphire
Hoi Jan. Wat betreft de snelheidsbeperkingen is het vooral rond de steden oppassen geblazen. Daar gelden vele snelheidsbeperkingen. Autobahn 31 richting Ruhrgebiet heeft bijv. nog geen snelheidsbeperking en is ook redelijk rustig. Wel slechts 2 baans. Dat is de plek waar ik mijn wagen maar eens op 200 heb gezet. En toch heb ik bij die snelheden iets van: ik kan wel zeker van m'n zaak zijn, maar is die ander die daar nu achter die vrachtwagen hangt, dat ook? Maar goed, het is een bijzondere sensatie. Veel plezier met je auto!

Geplaatst: 12.12.2007 - 09:34
door Fulaks
In Duitsland wordt veel gewerkt met variabele snelheidsbeperkingen in functie van de weersomstandigheden en de verkeersdrukte. En als er een beperking van kracht is, dan zie je dat wel duidelijk aangegeven. Er zijn ook permanente beperkingen daar waar de snelweg wat dichter langs woongebieden gaat, rondom de steden, op de "autobahnkreuz"-en en op notoir drukke stukken.

Ik weet niet waar je woont, maar als je vanuit Heerlen (niet zo ver van Maastricht) de grens overgaat richting Köln en dan bij Kreuz Kerpen richting Koblenz en weer terug, dan heb je al heel wat plezier beleefd. Op dit traject zijn wel hier en daar beperkingen in voege, dus wel even opletten hoor ! Je passeert dan in Kerpen ook het kartingcenter van Michael Schumacher, kan je ook nog evene écht gaan racen (http://www.ms-kartcenter.de/de/home/intro.php).

Geplaatst: 12.12.2007 - 09:37
door glitz
Als je gaat blazen bij de buren dan wel ff in de gaten houden of je winterbanden hebt. De winterse maanden zijn aangebroken en dus zijn de winterbanden verplicht in Duitsland ( bij winterse omstandigheden )

Geplaatst: 12.12.2007 - 11:03
door Jan Vaartjes
glitz schreef:Als je gaat blazen bij de buren dan wel ff in de gaten houden of je winterbanden hebt. De winterse maanden zijn aangebroken en dus zijn de winterbanden verplicht in Duitsland ( bij winterse omstandigheden )
Even op een rijtje. Ik ga een dag (of minder) naar en door Duitsland rijden. MOET ik dan als Holländer winterbanden aanschaffen om daar te mogen rijden?

Geplaatst: 12.12.2007 - 11:08
door BlackSapphire
De juridische afdeling van de ANWB meldt het volgende:

"Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn heeft u geen winterbanden nodig. Heeft u geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis."

Kortom: bij goed weer/geen sneeuw, geen problemen. Bij winterse omstandigheden ben je verplicht winterbanden te rijden. Bij evt. calamiteiten en geen winterbanden is Leiden heftig in last.

Wat zijn winterse omstandigheden. We laten opnieuw de ANWB aan het woord: " Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid. De wet is nog zo nieuw (mei 2006) dat er nog geen rechterlijke uitspraken zijn over welke weersomstandigheden dat nu precies zijn. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen en u via onze site op de hoogte houden."

Geplaatst: 12.12.2007 - 11:18
door Jan Vaartjes
Kijk hier kunnen we dus een rit op gaan plannen.

Wat kosten winterbanden?

Geplaatst: 12.12.2007 - 12:50
door Carfreak
@Blacksapphire: de 31 noemt men de Oberhausen straight. we bedoelen dus dezelfde autobahn :-)

Lekker laagvliegen! Ik moet zeggen dat ik boven de 200 klamme handjes kreeg. Niet vanwege de auto want die ligt als een huis en heeft er ogenschijnlijk niet de minste moeite mee. Meer het psychologische aspect denk ik. Wanneer rij je tenslotte nu boven de 200 km?

Geplaatst: 12.12.2007 - 13:40
door BlackSapphire
Carfreak schreef:@Blacksapphire: de 31 noemt men de Oberhausen straight. we bedoelen dus dezelfde autobahn :-)
Ah, kijk, die bijnaam kende ik niet. Maar idd toepasselijke naam.
Carfreak schreef:Lekker laagvliegen! Ik moet zeggen dat ik boven de 200 klamme handjes kreeg. Niet vanwege de auto want die ligt als een huis en heeft er ogenschijnlijk niet de minste moeite mee. Meer het psychologische aspect denk ik. Wanneer rij je tenslotte nu boven de 200 km?
Herkenbaar gevoel. Om eerlijk te zijn: 't was m'n tweede keer in m'n leven. Vandaar dat ik me toch maar geregeld aan de meer Hollands getinte snelheden houd.

Geplaatst: 12.12.2007 - 15:03
door JJDD
Maf eigenlijk, als je ziet hoe hard auto's kunnen rijden, hoe hard auto mogen rijden, en hoe hard het redelijkerwijs nog verantwoord is. Die combinatie komt dus heeeeeel weinig voor. Qua 'mogen" eigenlijk bijna alleen in Duitsland, en dan moet het dus ook nog eens een keer heel rustig zijn. Op de 3 baanswegen is het natuurlijk sneller verantwoord, maar de meesten in Du. liggen wat verder van de grens.

Geplaatst: 12.12.2007 - 15:48
door Jan Vaartjes
Ik zit maar te surven op internet. Ik voel me nu net als onze Lucas. Hij heeft gisteren de nieuwe Playmobil 2008 gids binnen gekregen. 3 jaar oud en dan al weten welke playmobil je hebt en welke je MOET hebben.

Ik kijk met zijn passie nu op internet naar V70 zaken. Prima spoilertje hier en tuninkje daar. Maar niet geheel mijn ding. De vrouw moppert al als ik een sleutelhanger koop. Dus laat staan spoilers enzo.

Maar die Oberhausen straight blijft mij roepen.
Op meerder sites terecht gekomen. Op oa de audi, de porsche en de alfa fora.
Niemand kan met zekerheid zeggen van hier tot daar is het Oberhausen straight.

Maar toen, ja toen klikte ik op een linkje. Een Autobahnatlas. Met alle Strecke darauf. Met toegestane snelheden!!!!!

http://www.autobahnatlas-online.de/

Check this man.

Geplaatst: 12.12.2007 - 16:55
door Carfreak
Ah, ik zie dat je ons allemaal in het verderf wilt storten. Waarvoor hartelijk dank ;-)

Geplaatst: 12.12.2007 - 17:02
door JJDD
Met de kerst naar het zuiden (via Arnhem/Oberhausen), dus zal eens kijken wat onze oosterburen me te bieden hebben. Via Frankfurt meer 3 baans, maar druk, en veel werkzaamheden vaak. Via Koblenz weer meer 2 baans (en soms ook druk).

Die playmobil gids is overigens ook eeeeerg goed .... (jeugdsentiment), voor beide kids hebben we 1 liggen.

Geplaatst: 12.12.2007 - 21:05
door PJR
Vanaf Venlo de A61 en dan de A1 richting Nürburgring is vooral vanaf de A1 een leuk stuk autobahn. Het is er in het algemeen niet druk en er zijn lange rechte stukken met wat heuvels. Bij Blankenheim en rondom de Nürburgring is het erg mooi en bovendien kun je er leuk wandelen. Ideaal voor een rondje topsnelheid in combinatie met een bezoekje aan de ring en een wandeling. Vanaf Alphen a/d Rijn is het 357 km en het is goed binnen de drie uur te rijden. De A1 leent zich goed voor hoge snelheden en ik ben er regelmatig geweest met echt snelle auto's, die geschikt zijn voor het circuit. Het wordt hoog tijd dat we weer eens gaan. Ik heb ook nog een ticket liggen voor een Rondje in de Ring-Taxi. In het voorjaar is het dus weer de hoogste tijd, want de Ring-Taxi rijdt niet in de winter.

Voor 2008 zijn de prijzen van een rondje verhoogd met € 5,-, dus moeten we er maar iets rustiger heenrijden...

Geplaatst: 12.12.2007 - 21:28
door bert67
vroeger..... Ojee, ik wordt oud.
In de tijd rond 1990-1993 was het nog veel rustiger op de autobahn. Daar kon je dus veel meer doordouwen dan nu. Ik spreek uit ervaring, heb toen meerdere malen het stuk Burgh-Haamstede-Munchen gereden. (tja, hormoontjes he)
Record was 7 1/2 uur met een mercedes 190 D. Dat ding had maar 1 stand en dat was plank.
Ik kom er nu nog regelmatig en heb 2 stukken waar ik het wel eens probeer:
de A40 tussen venlo en Duisburg en de A 44 tussen Dortmund en Kassel.
Heb de v70 een keer op 210 op de teller gehad, maar toen was de weg op.
Ik doe dit alleen maar als ik 2 vrije banen heb. Als ik een vrachtwagen zie, zak ik terug, je weet nooit wat er voor zit.
Met de 480 ook leuke herinneringen aan Duitsland. Toen viel me op dat hij bij 180+ een beetje zoekerig werd. Ook met de 480 in recordtijd een tank leeggereden. Binnen 2,5 uur weer aan de pomp of zoiets.

Geplaatst: 12.12.2007 - 21:57
door Jan Vaartjes
Carfreak schreef:Ah, ik zie dat je ons allemaal in het verderf wilt storten. Waarvoor hartelijk dank ;-)
Verderf? Als ik zo rond neus op al die fora met snelle chiptune sjonnie auto's dan vallen wij denk ik nog al mee. Ik las op een (audi forum geloof ik) een soort oproep om met zoveel mogelijk sjonnies zo hard mogelijk achter elkaar aan te rijden in Duitsland. Dat noem ik verderf.

:twisted: :twisted:

Geplaatst: 12.12.2007 - 22:50
door Carfreak
:D :D

Nee Jan, dat is stoer!!!

Geplaatst: 13.12.2007 - 00:43
door Jan Vaartjes
Hmmm dan denk ik dat mijn tijd dus geweest is. Ik vind het veel stoerderderder om te zeggen dat ik 140 kan eigenlijk. Op de Hollandse Autobahn. Want dan zegt iedereen dat je te hard rijdt en dat je uit moet kijken voor flitspalen. En Duitsland is zo gewoontjes geworden. Zeker als Sjonnies er ook heen gaan.

Hoewel ik toch steeds Oberhausen straight in mein Kopf heb. :onfire:

Geplaatst: 13.12.2007 - 03:16
door stefan740
Een beetje buiten de Randstad of op tijden buiten de spits kun je rustig wat harder rijden hoor. Gewoon goed anticiperen.