Pagina 1 van 2

vermogens verlies V70 tdi

Geplaatst: 13.12.2007 - 10:07
door Swedishsteel4life
Hallo Forummers,

Ik heb sinds kort een vervelend euvel met mijn TDI 1997 :-x ,
Tijdens het rijden met de auto valt plotseling het vermogen weg, ik kan dan volgas geven en de motor komt maar heel traag op toeren.
Hij kan een week gewoon goed lopen en dan opeens valt het vermogen weg. Zou het te maken kunnen hebben met een recent uitgevoerde kleine beurt ?(olie, filters, br.pomp aftappen)
Ik heb geen olieverlies, wel heeft tot 2 maal toe het lampje van de emissie gebrand, maar is ook weer uitgegaan.

Help!!

gr. ALfred

Geplaatst: 13.12.2007 - 10:35
door tiejow
Kan zijn dat de brandstofpomp niet helemaal goed op tijd staat heb ik namelijk ook gehad. kunnen ze bij de dealer heel snel zien via de obd stekker asl je goede dealer heb doet ie dat zo even voor je. ook bij mij begon het emissie lampje destijds te branden en ik had helemaal geen vermogen meer. hij bleef nog net aan

Geplaatst: 13.12.2007 - 10:38
door IkeV70
Brandstoffilter niet correct geplaatst waardoor de pomp soms valse lucht aanzuigt ?

Luchtmassameter ?

Geplaatst: 13.12.2007 - 16:21
door pimsam
Ik heb hetzelfde met de Seat TDI van mijn vrouw. Af en toe helemaal niets meer. De garage kon niets vinden maar heeft het brandstoffilter wel vervangen (bijna doorgeroest) en de pompafstelling nagekeken. Dit zal het dus niet zijn.

Verdachte nummer 1 is de LMM en nummer 2 het elektrische drukregelventiel (N75). De seat rijdt nu weer even ok en wordt mogelijk verkocht (voor een .....Volvo). Maar zodra het vaker gaat voorkomen ga ik de LMM toch maar vervangen.

Geplaatst: 22.12.2007 - 21:20
door Swedishsteel4life
Kon niet uitblijven natuurlijk,

Afgelopen nacht ben ik met de auto gestrand, begon te stotteren en uiteindelijk afgeslagen.
Op de startmotor nog een parkeerhaven kunnen bereiken en de wegenwacht laten komen.
Er bleek geen diesel te worden aangezogen, ook niet met een pompje direkt op de aanvoerleiding voor het brandstoffilter. De tank was nog een kwart gevuld, toen 10 liter diesel erbij gegooid en wonder boven wonder sloeg de auto weer aan.
Het lampje van de Lambda brand nog wel, maar hij stottert niet meer en loopt "nog" normaal.

Enig idee naar de oorzaak?????

Geplaatst: 23.12.2007 - 10:45
door Quota
Peilstokje in de tank vervuild en ordinair zonder brandstof gestaan? ;)

Geplaatst: 24.12.2007 - 19:46
door Swedishsteel4life
Dacht de wegenwachter ook aan, maar bij het aftanken bleek er nogruim 20 liter in te zitten.
Ik vernam echter dat het te maken kon hebben met een kapotte, aangetaste "aanzuigbuis" in de tank. Het schijnt dat er dan met een laag brandstofniveau dan lucht wordt aangezogen. Zou wel kloppen met de simptomen.
Heb echter geen idee wat het is en hoe dit te controlen.
Iemand enig idee??

Geplaatst: 24.12.2007 - 21:54
door Oceanracer
Volgens mij moet de tank er dan onderuit.

Er wordt in de V70 (model '00-'07) gebruik gemaakt van 2 pompen. De onderste helft van de tank bestaat namelijk uit de delen. 1 pomp gaat naar de motor, de andere pomp moet de brandstof overhevelen naar de andere kant van de tank. Misschien dat dit voor de classic ook opgaat.

Of deze pomp hapert, of de toevoer (slang) is los/gescheurd.

Geplaatst: 29.12.2007 - 00:19
door Swedishsteel4life
Ik heb op het 850 forum een vergelijkbare storing gevonden, ben aan het pm'en in de hoop een oorzaak boven water te krijgen.
Mijn dealer gaf aan niet bekend te zijn met het fenomeen (poreuze, aangetaste)aanzuigbuis.
Dus ik wacht even antwoord af.
Of deze pomp hapert, of de toevoer (slang) is los/gescheurd.
Dit zou in ieder geval regelmatig storing betekenen, het is nu incidenteel wanneer de tank bijna leeg is (minder dan 1 kwart).

Geplaatst: 29.12.2007 - 00:26
door Fat Rat
is dat toevallig zo incidenteel dat het net na scherpe/snelle bochten optreedt, waarbij de brandstof dus korte tijd naar 1 kant van de tank gedreven wordt. Op zo'n moment zou er dan dus lucht aangezogen kunnen worden ipv diesel en dan heb je nog even last van lucht in de leidingen waardoor de toevoer niet optimaal is.

Geplaatst: 29.12.2007 - 00:33
door Swedishsteel4life
Niet helemaal :) ,

Het is me nu 5 keer overkomen in 1 maand. Metname wanneer ik sterk afrem voor een bocht, of een rotonde pak. In alle gevallen nog tussen de 10 en 20 liter aan boord. Die lucht in de leidingen zou na een tijdje doorstarten toch weg moeten zijn, maar in plaats daarvan kwam er geen brandstof, pas toen er een aantal liter bij in werd gegooid was er weer aanvoer naar de motor en wilde deze weer aanslaan.

Geplaatst: 29.12.2007 - 00:46
door Fat Rat
Hmm maar goed wel tijdens remmen/bochten dus als er toch wat meer G-krachten vrijkomen en de brandstof door de tank klotst.
Vreemd alleen dat de situatie niet uit zichzelf "herstelt"

Geplaatst: 29.12.2007 - 00:51
door Swedishsteel4life
Ikwordt er idd niet echt vrolijk van, gaat een beetje in tegen het VOLVO-gevoel.
1 maal bijna afgeslagen en zeer beroerd lopen, stuk of 3 cilinders! 1 maal helemaal afgeslagen en niet meer aan te krijgen. Zie vorige bericht.
Andere keren ging het vermogens verlies vanzelf weer over.
Heeft er iemand een foto/tekening/schema o.i.d. van de "aanzuigbuis" ben namelijk erg benieuwd hoe dit eruit ziet?

Geplaatst: 29.12.2007 - 01:21
door Fat Rat
Ik kan helemaal begrijpen dat het ingaat tegen het Volvo-gevoel, mijn Tank heeft me sinds aanschaf nog niet 1X laten staan. Alleen wat problemen gehad in het verleden met een versleten verdamper(gemiddeld ongeveer 10 jaar, de mijne was 21).

Wat betreft verdere info, misschien dat je zelf vadis hebt of dat iemand hier die het wel heeft je een plaatje eruit door kan mailen.

Geplaatst: 29.12.2007 - 12:50
door Swedishsteel4life
Ik heb geen Vadis, zou het erg op prijs stellen indien een mede forummer mij een afbeelding/sectie zou kunnen mailen van het hier boven genoemde geheel. (tank interieur, aanzuigbuis, opvoerpomp)

Geplaatst: 01.01.2008 - 22:43
door Swedishsteel4life
Heb van mede-forummer een illustratie ontvangen vanuit Vadis.
Kan hier niet goed uithalen wat de "aanzuigbuis" is.
Rij nu al een week met een 15 liter tankje in de kofferbak, vooralsnog geen vermogensverlies.
Keep you posted!!

Geplaatst: 03.01.2008 - 19:30
door Winnox
Als je dat vermogensverlies hebt, gaat hij dan redelijk tot 2000rpm en dan fel trager tot 3000rpm en daar houdt hij ergens op?

Want dat is het noodloopprogramma. Gaat gepaard met een motorstoringslampje.

Geplaatst: 03.01.2008 - 19:47
door Swedishsteel4life
Nee,

De auto loopt normaal en gaat dan opeens erg langzaam acceleren etc. Net of er geen turbo is. Uiteindelijk stotteren en daarna slaat hij af.Gebeurd alleen indien er een kwart of minder in de tank zit.
Ik heb nu preventief 15 liter achterin staan totdat het verholpen is.

Geplaatst: 04.01.2008 - 08:26
door Quota
Ik denk dat je er niet onderuit komt om de tank eronderuit te halen. Als er lucht in het systeem zit, dan hoeft dit (in tegenstelling tot een bezinemotor) niet met doorstarten te verdwijnen. Ik denk nog steeds aan een gaatje in de aanzuigbuis, of defecte sensor in de brandstofpomp (als er daar al 1 in zit).

Zonder aanpassing zal het verschijnsel in ieder geval niet verdwijnen (en beleef je het Volvo gevoel dus ook niet)...

Geplaatst: 04.01.2008 - 08:37
door Oceanracer
Ik heb zelf nu 2 keer gehad dat de auto niet meer zou starten, terwijl er volgens de BC nog brandstof inzat voor minstens 100 km. Vijf liter benzine er bij in en gewoon starten. Ik zorg er nu voor dat we tanken voor het lampje gaat branden en nooit meer problemen gehad. Deze oplossing kost je niks. Je probleem zit echt in het overhevelen van de ene naar de andere kant van de tank. Dus tank er onderuit of gewoon tank vol genoeg houden.