Mathieu schreef:Nu het wat kouder is, heb ik gemerkt dat na de koude start van mijn d5 er 'n soort hulpmotor gaat draaien die zo te horen onder het linker spatbord zit. Na uitschakelen van de motor, als hij nog koud is, draait dat ding nog even door met het geluid van een gasturbine om vervolgens te stoppen. Bij uitschakelen van de warme motor hoor je niets " nalopen" .
Als het erg vochtig is, komt aan die kant ook waterdamp uit het spatbord, hetgeen erop duidt dat er iets warm aan het worden is, waardoor het vocht dat erop zit verdampt. Ik kan echter niets zien, vanwege het binnenscherm. Kan iemand mij zeggen wat dat voor een systeem is, welke functie het heeft en hoe het heet?
Bij voorbaat dank,
Mathieu
Dat is inderdaad de standkachel! Gefeliciteerd, kennelijk wist je niet dat deze erop zat, en het is echt één van de beste opties op de S60. Heb zelf ook een D5 met standkachel, super. De standkachel kan je via de BC programmeren, er zijn twee tijdinstellingen en de stand direct verwarmen. De tijdinstelling zorgt ervoor dat de auto (motor en interieur) op temperatuur is op het tijdstip dat je hebt ingesteld. Afhankelijk van de buitentemperatuur berekent de BC zelf hoelang van tevoren de standkachel aan moet gaan. Daarnaast gaat de standkachel automatisch aan als je de auto met koude motor start bij temperaturen onder de 7 graden (kan ook 8 of 6 zijn, maar ergens in die buurt). Op deze manier is de motor veel eerder op temperatuur (en het interieur dus ook) en dat is veel beter voor de motor.
Overigens, als de tank te leeg is (ca. 1/8) dan werkt de kachel niet, om te voorkomen dat je zonder brandstof staat. Hetzelfde geldt voor de accu; als de accu te zwak is dan werkt de kachel ook niet, om te voorkomen dat je de motor niet meer kan starten. Echt een geweldig systeem.
Voordelen:
1) slijtage motor is een stuk minder. Het zwaarste moment voor een motor is de koude start, zeker bij winterse omstandigheden. Heb weleens ergens gelezen dat een koude start evenveel mechanische slijtage veroorzaakt als een paar honderd kilometer rijden op bedrijfstemperatuur. Door de koelvloeistof te verwarmen (dat doet de standkachel) en rond te pompen is het motorblok al voorverwarmd. Nog niet op bedrijfstemperatuur, de olie is ook nog niet volledig op bedrijfstemperatuur, voorkom je een echte koude start. Je merkt het ook bij het starten; de motor loopt direct een stuk soepeler dan bij een koude start zonder standkachel. Lager toerental en veel minder nokkenas geluiden!
2) Interieur is lekker warm! Dus qua veiligheid ook een stuk beter. Ramen zijn dooi en vrij van vocht, zowel binnen als buiten.
3) Nooit meer krabben.......
4) Je kan eerder het gas intrappen (met mate, want zoals gezegd is de motor nog niet op bedrijfstemperatuur, maar al wel een heel eind op weg)
5) minder uitstoot schadelijke gassen. De standkachel verbrandt de dieselbrandstof veel schoner dan de koude dieselmotor doet.
Nadeel:
1) Geluid. Vind het apparaat niet erg stil. Kan me voorstellen dat als je in een woonwijk woont en de auto staat voor een rij huizen dat de buren er niet heel blij mee zijn
2) Dieselverbruik?? Weet niet of het zo is, maar ik heb de indruk dat de auto meer diesel verbruikt, ondanks dat er brandstof bespaard wordt door het voorkomen van een koude start. Nu gebruik ik de standkachel dagelijks (ook in de lente en herfst) dus wellicht is dat de oorzaak....
Veel plezier ermee!