Pagina 1 van 2
Stotterend optrekken
Geplaatst: 14.12.2007 - 15:15
door Bebop
Ik heb een probleempje als ik met de S60 (benzine) optrek. Er moet dan redelijk veel gas bij gegeven worden om niet met schokken weg te rijden.
Het is onmogellijk om bv alleen de koppeling op te laten komen, dit is niet toereikend om de auto te verplaatsen.
Ik heb hier bij mijn C4 helemaal geen last van.
Iemand suggesties??
Geplaatst: 14.12.2007 - 15:39
door Ramon&Ramon
dat is een veel gehoorde klacht,maar helaas niets aan te doen,mits er natuurlijk geen storingen zijn,als hij verder goed loopt.
Geplaatst: 14.12.2007 - 18:52
door Bebop
Nee hij loopt verder OK, dan maar wat meer gas erbij ! Zal ook een kwestie van gewenning zijn.
Geplaatst: 14.12.2007 - 18:55
door Oceanracer
Bouwjaar 2000 of 2001?
Geplaatst: 14.12.2007 - 20:08
door steven460
ETM schoongemaakt?
Geplaatst: 14.12.2007 - 20:23
door arjen
Hoi
Ik had hier in het begin ook last van met mijn s60 2.4 140 pk uit 2001.
Echter na een tijdje gewenning lukt het me zonder er bij na te denken om soepel weg te rijden.
Maar het klopt dat de koppeling redelijk snel aangrijpt bij het wegrijden. Is normaal dus.
gr Arjen
Geplaatst: 15.12.2007 - 13:30
door Bebop
Hij is van 2001.
ETM ?, ik zal eens zoeken op het forum.
Geplaatst: 15.12.2007 - 13:35
door Bebop
ETM = Electronische gasklep, maar de kun je toch ook schoonmaken?
of haal ik dingen door elkaar?
Geplaatst: 15.12.2007 - 15:52
door Oceanracer
ETM kun je:
1. schoonmaken
2. softwareupdate op uitvoeren
3. in zijn geheel vervangen
Alleen de laatste zal ook op de lange termijn soelaas bieden.
Geplaatst: 15.12.2007 - 17:17
door volvohans
Tank eens een tijdje Shell V-power, dit maakt volgens wat ik gehoord heb
het inwendige van de brandstofsysteem ook schoon.
Rij je toevallig de benzinetank nagenoeg leeg, voordat je pas gaat tanken?
Onder in de tank zit vaak smurrie, als dat aangezogen wordt, zal het benzinefilter wat dicht kunnen slibben.
De motor krijgt hierdoor te weinig brandstof, zonodig kun je beter het filter vernieuwen.
Geplaatst: 15.12.2007 - 17:23
door Oceanracer
Bij ALLE benzinemodellen uit 2000 en 2001 gaan de ETM's defect. De vraag is alleen wanneer. Alles wat je uitgeeft aan iets anders dan een nieuwe ETM is weggegooid geld. De ETM gaat steeds slechter functioneren. Wat je er tot die tijd aan doet is slechts symptoombestrijding.
Geplaatst: 15.12.2007 - 19:46
door steven460
Een vet randje rondom de klep van het ETM kan stotteren veroorzaken wanneer stationair opgetrokken wordt.
Dit vet kan door de PCV klep omhoog 'geboerd' worden. Schoonmaken, geen duidelijke verbetering,,, dan is er meer aan de hand.
Geplaatst: 16.12.2007 - 16:50
door Bebop
Ok, ik ga (als het een beetje warmer wordt) aan de gang om de klep schoon te maken. Mocht dit geen resultaat hebben, volgt ( als het te erg wordt) een nieuwe ETM.
En dat ging geloof ik veel geld kosten?
Geplaatst: 16.12.2007 - 17:47
door Oceanracer
Gelukkig duurt het nog een tijdje voor het warm is, dus heb je ook nog even de tijd om te sparen.
Als het je trouwens (nog) niet stoort zou ik het lekker zo laten. Als het erger wordt, kun je altijd nog besluiten hem te vervangen. Mocht je hem voor die tijd al weer hebben verkocht, is het probleem niet langer het jouwe. Maar reken op ca € 700,00. Toch veel geld om een beetje gestotter te verhelpen.
Geplaatst: 16.12.2007 - 18:03
door Bebop
Ok, ik weet genoeg. Ik ga het gewoon proberen schoon te maken.
Allemaal bedankt voor jullie reacties
Ruud
Geplaatst: 16.12.2007 - 22:02
door arnoud
Het stoterig optrekken komt ook hier voor. Ik heb het iets minder kunnen laten worden door de bovenste motorsteun te vervangen (iets), maar het blijft aanwezig.
Ik heb nog de originele ETM er in zitten, en ik ben ook van plan om van 't voorjaar eens 't ding te demonteren en schoon te maken.
Is het niet mogelijk om 'gewoon' een nieuwe weerstandslaag aan te (laten) brengen?
Maar heeft het schoonmaken voor de korte termijn nu wel of niet zin? Kan me ook wel weer voorstellen dat als je alles schoonmaakt dat het daarna juist harder gaat slijten?
Nouja, mag niet klagen denk ik. Ik zit met 180dkm nog op de originele ETM...
Geplaatst: 16.12.2007 - 22:06
door Oceanracer
Het is (technisch) zeker mogelijk. Het schijnt echter lastig te zijn om deze te bemachtigen. Verder lijkt het schoonmaken vaak wel zin te te hebben, maar is dit vaak voor korte duur. Net wat je al denkt, je verhelpt er de slijtage niet mee. Waarschijnlijk wordt door het schoonmaken de baan enigszins veranderd, waardoor voor een korte tijd de boel weer lijkt te werken.
Geplaatst: 17.12.2007 - 16:10
door Bebop
Het zal ongetwijfeld veel te maken hebben met de huidige benzine samenstelling. Een schonere samenstelling zal op termijn beter zijn.
Maar dat scheelt best veel in prijs.
Geplaatst: 25.12.2007 - 22:12
door volvohans
Kan iemand misschien foto's met een omschrijving plaatsen, hoe de elektronische gasklep (ETM) gedemonteerd en na schoonmaak van de klep gemonteerd moet worden?
Alvast bedankt.
Geplaatst: 26.12.2007 - 11:04
door steven460
Demonteren hoeft niet.
Wat je kunt doen is de luchtslang er af halen, en dan kijk je in de ETM. daar zie je de ronde klep. Deze moet je an de bovenkant/rand en onderkant/rand schoonmaken. (Duw voorzichtig de klep open)
FIY: Toen ik de auto een week had, en mijn vinger langs die rand haalde was deze uber zwart

Randjes schoon gemaakt en reed weer rustig.
LETOP:
Dit schoonmaken van de randjes heeft NIETS te maken met de koolstof laag op het inferieure product. (koolstof laag is voor positie meting van de klep)
Deze koolsof laag zit verstopt in de ETM zelf. Om dit schoon t gaan maken moet deze idd gedeonteerd worden... Als deze versleten is, is het over en uit.
Vervanging of modificatie.
Zomaar een brain,wave, heeft iemand een defecte ETM voormij? Ik kan eens kijken of ik de koolstof laag kan vervnagen voor een HAL adaptie print? AKA: nooit meer versleten ivm geen mechanisch contact.