Pagina 1 van 2

Vervangen kachel-ventilatormotor

Geplaatst: 14.12.2007 - 16:00
door Rob2u
Het is mij nu na enige tijd onderzoeken zeker dat de kachel-ventilatormotor vervangen moet worden in mijn V70. Heeft iemand dit ook al eens gehad?
Hopelijk hoeft hiervoor niet het hele dashboard uit elkaar zoals ik vroeger heb gehad met de 240.....

Weet iemand hoe duur dit is en/of hoeveel werk?

Rob.

Geplaatst: 14.12.2007 - 16:22
door Ramon&Ramon
die zit rechts onder het dashboardkastje,is simpel te doen....kun je er zo uitpakken..

Geplaatst: 14.12.2007 - 16:23
door Ramon&Ramon
wat is er mis mee?
als hij bromt of ander geluid maakt is het zaak om het interieurfilter is te bekijken,als deze helemaal verstopt zit,gaat hij brommen of geluid maken.door de onderdruk die je in het kachelhuis krijgt.
succes...

Geplaatst: 14.12.2007 - 17:03
door VolvoC70T5
ow, das mooi om te weten, mijn ventilatie is zonet ook een stuk minder geworden (Blaast stuk minder dan toen ik de auto 3 maanden geleden had gekocht)

Geplaatst: 14.12.2007 - 17:36
door Franswa
In mijn V40 was het de voorschakelweerstand van de blowermotor.
Kon de garage uitlezen. Weerstand was ong. 30 en totaal was ik ong. 80 euro kwijt.

Geplaatst: 14.12.2007 - 17:51
door VolvoC70T5
waar zit de interieurfilter eigenlijk?

Geplaatst: 14.12.2007 - 18:54
door Oceanracer
VolvoC70T5 schreef:waar zit de interieurfilter eigenlijk?
Direct onder (of eigen net achter) je dashboardkastje.

Geplaatst: 14.12.2007 - 19:42
door Ramon&Ramon
bij een model voor 2000 onder de motorkap rechts onder het paravan,na 2000 in de auto in het kachelhuis rechtsonder het kastje

Geplaatst: 14.12.2007 - 21:56
door Rob2u
Ramon&Ramon schreef:wat is er mis mee?
als hij bromt of ander geluid maakt is het zaak om het interieurfilter is te bekijken,als deze helemaal verstopt zit,gaat hij brommen of geluid maken.door de onderdruk die je in het kachelhuis krijgt.
succes...
OK Ramon, dank voor de tip. Ik ga morgen eens even het filter nakijken!

Rob.

Geplaatst: 15.12.2007 - 21:17
door Rob2u
Ik heb vanmiddag gekeken maar ik kan nog niet precies ontdekken hoe ik het filter er nu uit kan krijgen....
Als ik het kastje opendoen zie ik daar rechtsachter een onderdeel zitten met zwarte blokjes maar hoe je dit er dan uit kan krijgen??? Of zit het filter meer naar onderen bij het lampje van de voetenruimte? Maar dan moet er toch eerst het een en ander uitgebouwd worden.

Wellicht kan iemand even een korte uitbouwhandleiding geven.

Rob.

Geplaatst: 15.12.2007 - 21:33
door Oceanracer
Je hebt toch een V70 "nieuw model" (met heupen zeg maar)?

Dan moet je inderdaad met je hoofd onder het kastje. Dus richting voetenruimte. Zaklamp mee, dan wijst daarna alles van zelf. Let er wel op dat je hem er op de zelfde manier weer indoet, want hij zit ietwat in een ronding gemonteerd.

Edit: Ik heb net even snel gekeken: Je moet die zwarte kap losschroeven, waarin o.a. het lampje zit. Twee torxschroeven. Draden van het lampje kun je gewoon laten zitten. Kap laten zakken. Je ziet dan een witte strip van ca 20 cm breed. Daaraan trekken en je hebt het filter in je handen. Echt een klusje van niks!

Geplaatst: 15.12.2007 - 21:42
door Rob2u
Erwin, dank m.n. voor de "handleiding" !

Rob.

Geplaatst: 18.12.2007 - 19:22
door gjburg
met het koude weer is het net of er een vogeltje in zit. Komt dit ook vaker voor? Ik vermoed een schraal kogellagertje ofzo.

Als de auto op temp is dan is het meestal over.

Geplaatst: 21.12.2007 - 22:23
door Rob2u
Heren,

Vanmiddag toch de kachel-ventilatormotor laten vervangen, wel door een gebruikt exemplaar van een V70 met 34.000km.... Was een half uurtje werk door een ervaren monteur. Totale kosten 235 euro's.

Resultaat: het is weer weldadig stil in de auto en ik kan weer ongestoord genieten zonder "krekels" of "vogelgetjilp" ;-)

Bedankt voor alle suggesties,
Rob.

PS. Ik begreep verder dat ventilator en voorschakelweerstand één geheel zijn zodat als de snelheidsregeling van de ventilatie niet meer werkt (is vaak een kapotte weerstand) ook de gehele unit uitgewisseld moet worden. Loopt lekker op in prijs als je nieuw koopt bij de dealer.....

Geplaatst: 21.12.2007 - 22:26
door Oceanracer
Wat was er uiteindelijk mis mee dan? Zichtbare gebreken?

Geplaatst: 21.12.2007 - 22:31
door Rob2u
Nee, niets te zien maar ik denk dat de lagers niet meer zo "fris" waren. Kan ik me ook iets bij voorstellen na 220.000km en 7 jaar....

Geplaatst: 21.12.2007 - 22:38
door Oceanracer
Dus met mijn 252.000 km moet ik mij ook zorgen gaan maken? :)

En je hebt natuurlijk foto's en notities gemaakt, zodat ik eerdaags een topic kan verwachten: Hoe vervang je snel en eenvoudig een ventilatormotor. Toch?

Geplaatst: 21.12.2007 - 22:51
door Rob2u
Volgens de monteur hoef je je nog helemaal geen zorgen te maken! De motor is geen kenmerkend zwak onderdeel van een V70 en in hun ervaring is er op zich niet veel vraag naar.

Helaas voor jou heb ik het zelf dus niet gemonteerd maar heb ik dit overgelaten aan iemand met ervaring. Wat ik kon zien (ook gezien de relatief korte tijd van een half uur) moet er niet echt veel uitgebouwd te worden: dashboardkastje, vloerbekleding en plastic dorpel loshalen). Daarna wel even gepriegel om de unit los te halen en weer in te bouwen.

Geplaatst: 24.12.2007 - 08:11
door MarcV70T
ik ga het zelf doen en een foto reportage maken, zal wel pas in het nieuwe jaar gaan worden. maar.. ik ga het doen. het lijkt wel een vogelkooi als ik de motor uitzet.
gr.Marc

Geplaatst: 14.01.2008 - 16:30
door gjburg
Hoi mijn ventilator piept niet altijd maar af gelopen zondag was ik het gepiep helemaal zat, heb ik het dashboardkastje verwijderd, ventilatormotor er na 30 min uit gekregen. Maar zit deze dusdanig in elkaar dat olieën vrijwel onmogelijk is. Ik heb een drupje olie op de as aan de achterkant gedaan weer ingebouwd maar het piepen kwam gelijk weer terug en zit hem toch in het lager aan de andere kant of in de koolborstels.

Tjsa dan moest toch het schoepenrad er aan geloven. Deze zit strak op de as geklemd. Ik dit eerst voorzichtig geprobeerd los te trekken maar de as is verroest en dit gaf totaal geen resutaat. Daarna het schoepenrad vast gezet in de bankschroef en met een hamer voorzichtig voor zo ver het ging de as er uit getikt. Maar toen ik op de helft was merkte ik al dat de as moeizaamer wilde draaien en niet helemaal meer lekker klonk als je de motor rond draaide.. ja dat is ff balen :( Daarom toch het hele ding uiteindelijk uit elkaar gehaald om te kijken hoe het zat ik wist toch al dat het onherstelbaar defect was. Maar het wieltje met contactjes dat langs de koolborstels draait was was doormidden gespleten.

Vanmorgen een gebruikte opgehaald en ingebouwd. Heerlijk wat een stilte zeg.. Kosten 75 euro en wat benzine. Ik heb wel wat foto's maar ik moest zo'n 90 km zonder kachel rijden en dan is het toch echt wel koud in je auto als het buiten maar 5 graden is, vandaar dat ik de nieuwe ventilator er daar terplekke al heb in geschoefd zonder foto's.

Overigens heb je wel een klein ratel setje nodig met torx T25, diverse verleng stukjes en een kogel scharnier omdat de je bij achterste twee torx bijna niet bij kan.