Pagina 1 van 2
Hoe hard roest een 164?
Geplaatst: 16.12.2007 - 20:10
door Jordos
Beste Volvo rijders,
Ik ben hier nieuw op het forum omdat ik van plan ben een Volvo klassieker aan te schaffen. Ik ben op zoek naar een leuke 144 of 164. Daar mijn budget gering is, zou de keuze dus naar een 144 gaan, die toch net even goedkoper zijn in aanschaf.
Echter, heb ik een leuke 164 bekeken, en ik ben zeer onder de indruk van de rijstijl van dit model. Prachtig, die 3 liter!
Maar nu mijn vraag. Ik ben niet op zoek naar een Volvo in nieuwstaat en dat is deze 164 ook echt niet. Maar ik wil toch wel een idee hebben van wat ik in huis haal. De 164 had roest onderaan de deuren, rondom de achterlichten, wielkassen een beetje en achter de voorbumper. Wel hard overal. Geen/amper roest bij de ramen, dorpels, motorkap, koplampen, reservewiel, etc. Bodem hard (wel aan gelast, maar netjes).
De auto heeft nieuwe apk en zoals hij er bij staat is-ie best netjes. Motor en technisch zeer goed. Voor mij precies wat ik zoek. Maar ik ben dus bang dat-ie er met een half jaar een stuk slechter uitziet. Vandaar dus dat ik graag van de kenners een indicatie zou horen van hoe vatbaar Volvo-plaatwerk is voor roest (in vergelijk bv met Opel of Bmw). Is een bruine rand over 6 maanden volledig weggeteerd? Ps. de auto zou bij mij buiten komen te staan (helaas).
Ik ben niet van plan de auto te verwaarlozen, maar ook niet om hem tot op het bot op te knappen. Gewoon, onderhouden wanneer dat nodig is.
Nou ja, laat maar wat horen. Alle inormatie is welkom. Alvast bedankt!
Geplaatst: 16.12.2007 - 20:32
door Belg
Oppervlakkige roest geeft meestal maar het topje van de ijsberg weer. Eigenlijk kan je zoiets niet beoordelen zonder de wagen life gezien te hebben maar ik denk toch dat je een risico neemt zo'n wagen te nemen.
MVG,
Koen
Geplaatst: 16.12.2007 - 21:01
door ferdy
magneetje mee nemen, als hij blijft plakken is het metaal nog hard zat.
Geplaatst: 16.12.2007 - 21:17
door Volf
Lastig zeggen als je het niet kan zien.
Meestal is het meer/erger dan het lijkt.
Ik heb een 144 en de reservewielbak zag er goed uit, ook wat roest, maar toen ik ging kaal schuren bleek ie gewoon deels rot. Gaatjes kwamen er door, en dan is vervangen het beste.
Neem anders iemand mee nog een keer die er verstand van heeft.
Weet niet of je zelf kan lassen, want laten doen kan je als je pech hebt berg geld kosten, en bedenk dus goed wat je wil, en als je hem neemt, zorg dan dat je niet een kat in een zak koopt als je zelf niet heel handig bent.
Is wel heel gaaf een 144/164, en hoop dat je een leuke vind !
Suuk6 met je Old Skool Volvo aankoop !
Gr. Davey
Geplaatst: 16.12.2007 - 21:23
door v164
[ik ben dus bang dat-ie er met een half jaar een stuk slechter uitziet]
Dát zal meevallen, Volvo's roesten uiteraard ook, alleen wat langzamer dan menig andere klassieker. Realiseer je wel dat (juist) deze roest wel impliceert dat (duur) las werk op de duur. Dorpel einden, wielkastranden, reservewielbakken, achterlichten, daar is bij mij een vakman eens 80 'verloren' uurtjes mee bezig geweest om te vernieuwen en spuiten (ipv dichtbraden en volplamuren)
Weet wel dat de 164 duurder rijden is, (deel)revisie van het blok is bijv 50% duurder, rijdt natuurlijk wel 100% beter

Veder ben ik van mening dat je, als je zelf geen lasser/plaatwerker bent, beter af bent met een harde auto met technische onvolkomenheden dan andersom.
Geplaatst: 16.12.2007 - 23:46
door admiral
Denkt men nu echt met een oldtimer low budget te kunnen rijden, dus niet een oldtimer kost gemiddeld meer dan een middenklasser van 10 jaar oud. Mijn advies koop een klein goedkoop bakkie met verse apk en ga daar mee rijden, want dit loopt op niets uit zeker niet zo'n volvo waar een zuipschuit van een motor in zit en de staat zoals je hem beschrijft is vragen om ellende.
En geloof me heb zelf ook die waas voor mijn ogen gehad (3x) en ik ben genezen, niet dat ik nooit meer een oldtimer zal kopen sterker nog ik ben een amazon combi aan het restauren, en hier gaat veel tijd, en geld in zitten. Het hebben van ruimte om dit te doen is ook een pré. Ik had hem ook klaar kunnen maken voor apk en dan is ie in zo'n staat zoals jij die 164 gezien hebt, maar geloof me ik ben blij dat ik de mijne gecontroleerd heb door de kritieke delen van de combi goed aan te pakken want anders had ik dus over een half jaar nieuwe voorschermen e.d. kunnen aanschaffen.
Mijn doel is om nu een oldtimer te hebben die met het gewone onderhoud weer jaren mee kan en niet 1 die met allerlei lapmiddelen op de weg gehouden houden moet worden, want dat is weggegooid geld, bijelkaar opgeteld had je er een leuk autootje van kunnen kopen en een stuk minder ergenis.
Ik hoop niet dat je droom in duigen valt, maar ik zou wachten tot er wat meer fianciele zekerheid is, zo heb ik het ook gedaan.
Geplaatst: 16.12.2007 - 23:53
door v164
Een old of young timer rijdt je omdat je dát wil doen, niet vanwege een low budget, maar het kan wel low budget. As je begint met een goed basis, de tijd hebt en veel zelf kan doen
Geplaatst: 17.12.2007 - 07:25
door admiral
v164 schreef:Een old of young timer rijdt je omdat je dát wil doen, niet vanwege een low budget, maar het kan wel low budget. As je begint met een goed basis, de tijd hebt en veel zelf kan doen
Juist

Geplaatst: 17.12.2007 - 09:39
door Jordos
Bedankt voor de reacties
Het kwam misschien zo over, maar ik rij geen oldtimer omdat ik low-budget wil rijden hoor. Ik ben echt een liefhebber. En ben er zelf ook wel achter gekomen dat oldtimers helemaal niet goedkoop zijn. Heb diverse opeltjes gehad, Bmw 02 en een mb en al heel wat achter de rug.
Er is ook wel geld om hem te onderhouden. Maar 8000 euro om een mooie aan te schaffen helaas niet.
Ben dus echt benieuwd naar hoe snel zo'n Volvo bruin kleurt

En dus hoeveel tijd ik heb om er wat aan te doen.
Geplaatst: 17.12.2007 - 09:58
door Iroll
Als je hem in de winter rijd met pekel op de weg, dan is het zo gebeurt als er al roest op zit. Kan je hem zien roesten! Dat is zo met elke auto. Wat je kan zien is maar een topje van de ijsberg, meestal komt de roest van binnenuit. Koop voor een paar honderd euri een Jappannertje en laat de Volvo als er pekel ligt staan. Ik denk dat je dan uiteindelijk goedkoper uit bent.
Geplaatst: 17.12.2007 - 10:08
door v164
Die 1800's wellicht, maar de 140 kan behoorlijk wat pekel en zooi hebben voordat het 'mis' gaat. Kwestie van onderhouden en smeren. Maar goed is het nooit natuurlijk, maar dat is stilstaan ook niet

Geplaatst: 17.12.2007 - 12:24
door admiral
Jordos schreef:Bedankt voor de reacties
Het kwam misschien zo over, maar ik rij geen oldtimer omdat ik low-budget wil rijden hoor. Ik ben echt een liefhebber. En ben er zelf ook wel achter gekomen dat oldtimers helemaal niet goedkoop zijn. Heb diverse opeltjes gehad, Bmw 02 en een mb en al heel wat achter de rug.
Er is ook wel geld om hem te onderhouden. Maar 8000 euro om een mooie aan te schaffen helaas niet.
Ben dus echt benieuwd naar hoe snel zo'n Volvo bruin kleurt

En dus hoeveel tijd ik heb om er wat aan te doen.
Ik wilde ook niet op je ziel trappen maar dit is de meest gemaakte fout, 8000 euro is veel voor een 164, ik verwacht voor die prijs toch wel een auto die door een liefhebber is onderhouden incl een onderhouds rapport, foto / verslag van restauratie, binnen of buiten gestaan enz enz.
Een auto met roest in het zicht heeft veel meer te verbergen dan je wilt weten, verdiep je dus goed in zo'n auto en neem niet bij de eerste de besten een beslissing, en neem iemand mee liefst iemand die niet van volvo houd en dus alleen naar de staat v/d auto kijkt.
Destijds was ik is op zoek naar een Opel Admiral en dat heeft 3 jaar geduurd voordat ik er 1 had die kogelhard was, alleen cosmetisch had ie werk.
Succes
Geplaatst: 17.12.2007 - 12:30
door admiral
v164 schreef:Die 1800's wellicht, maar de 140 kan behoorlijk wat pekel en zooi hebben voordat het 'mis' gaat. Kwestie van onderhouden en smeren. Maar goed is het nooit natuurlijk, maar dat is stilstaan ook niet

Dat ligt eraan waar je hem neerzet en hoe je dat doet, kijk een vochtige schuur is niet goed en hem op de bandjes laten ook niet. Mijn vorige auto Opel Admiral heeft 12 jaar in een goede enigzins verwarmede stalling gestaan met de voetjes van de vloer, klein beetje olie op de zuigers, accu d'ruit en na 12 jaar werd zij weer gewekt, heb er 2 jaar in rondgereden geen centje pijn en rijd nu nog steeds bij de nieuwe eigenaar.
Geplaatst: 17.12.2007 - 12:41
door v164
Tuurlijk, maar auto's zijn gemaakt om mee te rijden, de meesten iig dus rijden moeten ze. Een p1900 door weer en wind sturen is wat te veel van het goede, maar dan nog

Geplaatst: 17.12.2007 - 12:53
door Iroll
Een p1900 door weer en wind sturen is wat te veel van het goede, maar dan nog
De P1900 kan er nog het beste tegen, die is van polyester!
Geplaatst: 18.12.2007 - 10:53
door Jordos
Opnieuw bedankt voor jullie reacties!
Ik ga ook niet meer eigenwijs lopen doen, en laat m netjes staan. Maar een 164 komt er zeker een keer. Wat rijdt dat gaaf.
Op zoek naar een leuke 144, want die zijn toch even goedkoper en dan heb ik voor hetzelfde geld een betere.
Er staat er 1 bij mijn in de buurt, bij Nordicar, maar de man vertelde me dat hij redelijk recent was gespoten en er nu al wat roest onderuit kwam. Wielkassen en dorpels. Ik vind dat niet zo een leuk idee, 'eronderuit'. Jullie?
Doe mij maar eentje met wat oppervlakteroest hier en daar.
Geplaatst: 18.12.2007 - 11:35
door v164
Recent gespoten zegt (dus) niks zonder foto's oid om aan te tonen dat er ook voldoende gebeurt is aan het plaatwerk voor de lak er op kwam

Geplaatst: 18.12.2007 - 12:29
door Jordos
v164 schreef:Recent gespoten zegt (dus) niks zonder foto's oid om aan te tonen dat er ook voldoende gebeurt is aan het plaatwerk voor de lak er op kwam

Ja, daarom. Slecht teken.
Geplaatst: 18.12.2007 - 17:35
door uncle-olav
misschien heb je er wat aan...

/jan
(pagina komt uit de Wegwijzer, Volvo Club Belgie, ca 1985/87)
Geplaatst: 19.12.2007 - 09:19
door Jordos
Hoi Jan, bedankt zeg. Heel handig dat uittreksel!