Pagina 1 van 1

stuurgedrag V50

Geplaatst: 17.12.2007 - 08:49
door Dwight
Dag forumleden. Sinds bijna een jaar ben ik in het bezit van een Volvo V50 1.6D van bouwjaar 2006. De auto heeft nog geen 50.000 km gereden. Wat mij vanaf het begin opvalt is het nerveuze stuurgedrag van de auto. Inmiddels heb ik de auto tot tweemaal toe uit laten lijnen. Voor het uitlijnen begon bleek beide keren dat de auto vrijwel perfect was uitgelijnd. Er was dus na het uitlijnen weinig verbetering te ontdekken. Bij de dealer heb ik het tweemaal gemeld. De dealer omschrijft het stuurgedrag als normaal. Concreet: de auto trekt meestal naar rechts. Bij het ontkoppelen, tijdens het overschakelen, trekt de auto juist naar links. Ik vind de auto extreem gevoelig voor spoorvorming en heb het gevoel dat ik constant moet corrigeren. Als ik de auto in zijn vrij laat uitrijden gaat hij perfect rechtdoor

Mijn vragen:herkent de V50 rijder deze verschijnselen ( en hoort het dus bij de auto ), of is er iemand met voldoende technische kennis, die een diagnose naar aanleiding van dit bericht kan stellen?

De bandenhandel die de auto heeft uitgelijnd heeft overigens wel aangegeven dat alle vier de banden "gecupt" zijn. Overigens liggen er Michelin banden onder de auto.

Geplaatst: 17.12.2007 - 10:14
door lancer
Dit gedrag herken ik absoluut niet. Hij wil wel flink trekken bij spoorvorming. Zou bijna denken dat de aandrijfas aan een kant het niet goed doet.

Geplaatst: 17.12.2007 - 10:44
door V50 BRILLIANT BLEU
Na 1,5 jr en 96000 km in een zelfde V50 kan ik je bevindingen niet onderschrijven. Geen wegliggingsproblematiek.

Wellicht een niet correct gebalanceerde aandrijfas?

vrgr jdk

Re: stuurgedrag V50

Geplaatst: 17.12.2007 - 12:29
door BBC2006
Dwight schreef:Dag forumleden. Sinds bijna een jaar ben ik in het bezit van een Volvo V50 1.6D van bouwjaar 2006. De auto heeft nog geen 50.000 km gereden. Wat mij vanaf het begin opvalt is het nerveuze stuurgedrag van de auto. Inmiddels heb ik de auto tot tweemaal toe uit laten lijnen. Voor het uitlijnen begon bleek beide keren dat de auto vrijwel perfect was uitgelijnd. Er was dus na het uitlijnen weinig verbetering te ontdekken. Bij de dealer heb ik het tweemaal gemeld. De dealer omschrijft het stuurgedrag als normaal. Concreet: de auto trekt meestal naar rechts. Bij het ontkoppelen, tijdens het overschakelen, trekt de auto juist naar links. Ik vind de auto extreem gevoelig voor spoorvorming en heb het gevoel dat ik constant moet corrigeren. Als ik de auto in zijn vrij laat uitrijden gaat hij perfect rechtdoor

Mijn vragen:herkent de V50 rijder deze verschijnselen ( en hoort het dus bij de auto ), of is er iemand met voldoende technische kennis, die een diagnose naar aanleiding van dit bericht kan stellen?

De bandenhandel die de auto heeft uitgelijnd heeft overigens wel aangegeven dat alle vier de banden "gecupt" zijn. Overigens liggen er Michelin banden onder de auto.


Bandenmaat?

Re: stuurgedrag V50

Geplaatst: 17.12.2007 - 12:39
door Dwight
BBC2006 schreef: Bandenmaat?
205/55/16

Geplaatst: 17.12.2007 - 15:27
door Dwight
V50 BRILLIANT BLEU schreef:Wellicht een niet correct gebalanceerde aandrijfas?vrgr jdk
Zou dit dit weggedrag kunnen veroorzaken? Uit andere topics op dit forum begrijp ik dat een onbalans in de aandrijfas eerder trillingen veroorzaakt en niet een naar links/rechts trekkende auto. Of heb ik dit mis?

Is de Volvo dealer in staat om die aandrijfassen te balanceren of dient dit, evenals het uitlijnen van de auto, door een specialist gedaan te worden.

Geplaatst: 17.12.2007 - 16:03
door BBC2006
Dwight schreef:
V50 BRILLIANT BLEU schreef:Wellicht een niet correct gebalanceerde aandrijfas?vrgr jdk
Zou dit dit weggedrag kunnen veroorzaken? Uit andere topics op dit forum begrijp ik dat een onbalans in de aandrijfas eerder trillingen veroorzaakt en niet een naar links/rechts trekkende auto. Of heb ik dit mis?

Is de Volvo dealer in staat om die aandrijfassen te balanceren of dient dit, evenals het uitlijnen van de auto, door een specialist gedaan te worden.
Mijn vorige auto was een S60 T5 (2002) met bandenmaat 225/45 R17.
Hiervan werd ik knettergek, dan trok ie naar links, dan naar rechts, rechtrijden? nooit meegemaakt. Spoorvorming was een ramp.

Nu rijd ik een V50 T5 awd met bandenmaat 205/50 R17. Kaarsrecht.
Niet naar links, niet naar rechts.

Dus even dacht ik aan een te grote bandenmaat onder uw Volvo. Van (te) brede banden is het bekend dat ze de auto spoorgevoelig maken.

Misschien de verschillende ophangrubbers van het voorframe eens na laten kijken?

Gegroet
BBC2006
V50 T5 awd summum etc etc

Geplaatst: 17.12.2007 - 22:23
door patrice
hallo
in de zomer heb ik op miin v50 225 brede banden, zonder probleem, voor spoorvorming zijn bredere banden wel minder goed , dat weet men op voorhand al ook, maar bon, nu zijn er winterbanden op de wagen in 195 breed, en veel verschil is er niet, de wagen is wel iets vlotter, en iets zachter geveerd, ze is nu meer speel eigenlijk, minder zwaar om in bochten in te sturen en zo, maar snel de lente dat er weer mijn dikkere velgen mogen onder zitten, want dat is geen zicht met zo een smalle banden...
die wielkassen zijn precies zo leeg, maar bon veiligheid eerst natuurlijk

Geplaatst: 18.12.2007 - 08:22
door BBC2006
patrice schreef:hallo
in de zomer heb ik op miin v50 225 brede banden, zonder probleem, voor spoorvorming zijn bredere banden wel minder goed , dat weet men op voorhand al ook, maar bon, nu zijn er winterbanden op de wagen in 195 breed, en veel verschil is er niet, de wagen is wel iets vlotter, en iets zachter geveerd, ze is nu meer speel eigenlijk, minder zwaar om in bochten in te sturen en zo, maar snel de lente dat er weer mijn dikkere velgen mogen onder zitten, want dat is geen zicht met zo een smalle banden...
die wielkassen zijn precies zo leeg, maar bon veiligheid eerst natuurlijk
195? Heb momenteel 205 65? R16 er onder. Zelfde velg als op de S60. Past net! (offset is iets anders, geloof 48,5 tov 52,5)

BBC2006 V50 T5 awd

Geplaatst: 18.12.2007 - 08:42
door Dwight
Graag even weer "on-topic" :D . Weet er iemand of de Volvo dealer aandrijfassen kan balanceren?

Tevens de volgende vraag: wanneer men bij de Volvo dealer een occasion koopt met 12 maanden select used car garantie, is het dan toegestaan om deze garantie bij een andere dealer voort te zetten? Of is de dealer waar de auto is gekocht de enige dealer waar deze garantie werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden?

Geplaatst: 20.12.2007 - 08:20
door Dwight
Meer dan 10.000 gebruikers op dit forum! Waar blijft het antwoord van "de kenners"??

Geplaatst: 20.12.2007 - 16:46
door kmser
Ik dacht dat selected used cars een volvo garantie is en dus onafhankelijk is van de dealer.

Geplaatst: 20.12.2007 - 17:23
door Franswa
Hij is toch niet gecrashed geweest?

Geplaatst: 20.12.2007 - 18:09
door Dwight
Franswa schreef:Hij is toch niet gecrashed geweest?
Daar was in ieder geval niets over bekend. Ik heb het wel gevraagd bij de dealer waar ik de auto kocht en eveneens bij de dealer waar de, mij onbekende, eerste eigenaar de auto in onderhoud heeft gehad.

Geplaatst: 23.12.2007 - 23:09
door Raymond2007
Ook ik herken dit gedrag absoluut niet. Ik vind de auto juist uitermate stabiel zowel in de bochten als op de snelwegen. Ook op hogere snelheden, zoals in Duitsland op de Autobahn.

Geplaatst: 24.12.2007 - 13:36
door JW71
Probleem niet echt bekend. Al moet ik zeggen dat de auto op de Continental's stond wel veel gevoeliger was voor spoorvorming. Nu liggen er Michelins onder en gaat de auto als op rails. Maar goed je hebt al Michelins. Ik rijd overigens op 17"

Geplaatst: 24.12.2007 - 15:32
door Dwight
dank voor de reacties zover. Inmiddels weer een afspraak met de dealer gemaakt. Ben benieuwd.

Geplaatst: 29.01.2008 - 18:08
door Dwight
Update: De auto is enkele weken geleden terug geweest naar de dealer. Toen ik de auto ophaalde, werd er gemeld dat de auto toch weer was uitgelijnd en dat er tevens een bandenwissel had plaatsgevonden omdat er "iets" in een band zat............ Ook na enig doorvragen, werd mij niet duidelijk wat de receptionist bedoelde.

Toen ik wegreed merkte ik echter direct dat de auto eindelijk niet meer naar een kant trok. Hoera! De vreugde was echter van korte duur. De achterbanden waren het meest gecupt, en nu deze aan de vooras waren gemonteerd, was de geluidsoverlast van de banden extreem te noemen. Ik heb nog een paar weken doorgereden, maar vandaag ben ik dan toch naar de echte bandenvakman gegaan en heb ik alle vier de banden, ondanks nog meer dan voldoende profiel, laten vervangen.

De bandenhandel heeft nu ontdekt dat er een oneffenheid in één van de velgen zit ( zou Volvo dit nou nooit gezien hebben?? Ik geef toe, met de band erom is het mij ook nooit opgevallen, maar toch....... ).

De velg is nu gericht en yes, yes, yes..............Weliswaar honderden euro's armer, maar eindelijk een V50 die stil is en gewoon rechtuit rijdt. Ik liep al met de gedachte rond om de auto in te ruilen, maar ben nu toch blij dat ik dat niet gedaan heb...................

Het kost een hoop energie, maar toch: eind goed al goed.

Geplaatst: 29.01.2008 - 18:21
door Bakboord1
Hmm, honderden euro's armer?
Ik mag hopen dat Volvo iets gaat doen met jouw kosten.

Een oneffenheid klinkt mij anders in de oren dan een scheve velg door een stoeprand. Gezien de leeftijd van de auto lijkt mij hier toch wel enige garantie op te zitten??

ps. wel fijn dat je even de uitkomst meldt nu je probleem verholpen is. Is het verhaal mooi rond en kan het boek dicht.

Geplaatst: 30.01.2008 - 08:50
door Dwight
Bakboord1 schreef: Een oneffenheid klinkt mij anders in de oren dan een scheve velg door een stoeprand.
Als ik de schade zo zag, denk ik toch dat dat het geweest is. In ieder geval niet uit de tijd dat ik erin rijd. Ik vermoed dat de vorige eigenaar een kuiltje of een stoeprand over het hoofd heeft gezien.

Claimen doe ik niet. Ik heb het uiteindelijk namelijk zonder overleg met de dealer opgelost. Het richten van een velg kost ook niet de wereld overigens. Honderden euro's was inclusief vier nieuwe banden.