Pagina 1 van 2

Volvo 460 (440) aandachtspunten

Geplaatst: 18.12.2007 - 11:39
door J_star
Mijn huidige auto is afgekeurd, en daarom vondt ik het tijd om een nieuwe auto te gaan zoeken. Nu viel mijn oog op een 460, vindt de langere achterbak mooier dan hoe het bij de 440 zit.

Nu heb ik een potentionele aankoop gevonden, echter zitten er wat haken en ogen aan.

Het gaat om een Volvo 460 1.8 I met 209.000 km op de teller. Dit is al redelijk veel, daarlangs is de vraagprijs naar verlang ook 2000 euro.

Nu vroeg ik mij af of jullie een waarde schatting konden geven en waar ik voor ik tot aankoop over ga naar moeten gaan kijken.
Wat ik tot nu toe heb begrepen is uiteraard roest.

Opties zijn:
Airconditioning, Bumpers in carrosseriekleur, Centr.vergrendeling op afstandsbediening, Deelbare achterbank, Enkele airbag, Elektr. ramen voor + achter, Elektr. buitenspiegels, Getint glas, Lichtmetalen velgen , Metallic lak, Mistlampen, Radio/Cassette, Stuurbekrachtiging, Stuur hoogte verstelbaar, Derde remlicht, Hoofdsteunen achter, Armsteun voor + achter, Stoelverwarming.

Geplaatst: 18.12.2007 - 12:36
door Brain
209 dkm is in principe niet veel, mits goed onderhouden.
Let dus op het onderhoud, distributieriem + spanrol.
Kijk ook even hoe het zit met de airco, het is wel fijn als die werkt.
En de algehele indruk die de auto maakt moet gewoon goed zijn, hierbij dus de lak, banden, roest, butsen in de ruit etc.

Wanneer ga je hem bekijken?
Oh en als alles goed onderhouden is lijkt mij 2000 wel goed, het is wel wat aan de hoge kant gezien de kilometerstand. Mochten er ontbrekingen zijn dan lijkt mij de prijs wel wat hoog.

Geplaatst: 18.12.2007 - 20:00
door dr hilus
2000 euro lijkt me net een tikje aan de hoge kant. Dus alleen op z'n plaats als de auto helemaal in orde is.

Je moet zoals Brain zegt dan wel enige zekerheid hebben. Dus als je m bekijkt in goede staat, alles werkzaam (airco, elektriek) en met volledige ondehoudshistorie conform voorschrift.

Wat me trouwens opviel tijdens mijn zoektocht naar een mooie 440/460 een enkele keer als 'met airbag' worden geadverteerd, en dan blijkt uit de plaatjes dat het om een niet-airbag stuur gaat...

Wat is het bouwjaar?

Succes met bekijken!

Geplaatst: 18.12.2007 - 21:47
door arieribbens
dr hilus schreef:2000 euro lijkt me net een tikje aan de hoge kant. Dus alleen op z'n plaats als de auto helemaal in orde is.

Je moet zoals Brain zegt dan wel enige zekerheid hebben. Dus als je m bekijkt in goede staat, alles werkzaam (airco, elektriek) en met volledige ondehoudshistorie conform voorschrift.

Wat me trouwens opviel tijdens mijn zoektocht naar een mooie 440/460 een enkele keer als 'met airbag' worden geadverteerd, en dan blijkt uit de plaatjes dat het om een niet-airbag stuur gaat...

Wat is het bouwjaar?

Succes met bekijken!
Dat zie ik ook heel vaak. Het komt maar weinig voor dat ik op het plaatje ook een airbag zie zitten. Vreemd...

Geplaatst: 18.12.2007 - 22:10
door SchoutenCC
Het lijkt me dat veel mensen het SPS-plaatje in de voorportieren als zodanig uitleggen. Echter, dit zijn geen airbags maar de stalken balken in de deuren...

Geplaatst: 19.12.2007 - 14:54
door J_star
Oke er is altijd wel iets mis met een auto, klein deukje ergens of wat krasjes.

Dus naar welke richting moet ik gaan als er 1 gebrek is? Of anders gezegt wat is een eerlijke prijs 1500? 1200?

Verder het bouwjaar is 1995.

Geplaatst: 19.12.2007 - 14:56
door J_star
Dit vondt ik op een xantia forum gaat die ook op om te checken bij een volvo 460?

Waar moet je op letten bij een testrit en welke handelingen moet je zeker doen.

Voordat je met de testrit begint kijk je eerst even onder de motorkap.

Ziet alles er droog uit. (geen olie of waterlekkage)
Ziet de motor er verdacht schoon uit! (schoongemaakt om lekkage te maskeren?)

Hierna de banden controleren.

Zijn ze scheef afgesleten (buitenkant meer dan binnenkant) Dit kan op een slechte uitlijning wijzen, maar kan ook betekenen dat de vorige eigenaar nogal hard de bochten is doorgegaan.
Ga met je hand over de buitenkant van het loopvlak. Van voor naar achter. Voel je dat de band "hapt" dan is de balancering niet in orde.
Pak de wielen stevig vast aan de bovenkant en duw en trek een paar keer flink aan het wiel. Als je nu "knoek" geluiden hoort is er iets niet pluis in de wielophanging.

Start nu de auto!!!

Laat de auto stationair draaien en duw een dot poetskatoen tegen de uitlaat aan. Hoor je nu een sissend geluid onder de auto vandaan komen dan is de uitlaat lek. Dit kan behoorlijk prijzig uitvallen ivm met de vervanging van de kat.
Kijk ook nog onder de motorkap en luister nu vooral goed. Hoor je rammelende geluiden dan zou er bijvoorbeeld een lagertje van een spanrol of dynamo kapot kunnen zijn. Heb je een schroevendraaier bij je dan kun je het echt professioneel aanpakken. Zet de tip van de schroevendraaier op het kleppendeksel en leg je oor stevig op de handgreep. Hoor je echt een hele harde tik in de motor dan is er iets niet in de haak. Laat eventueel nog iemand die lap op de uitlaat houden, zodat jij kunt luisteren of het uitlaatspruitsuk niet lekt.
Controleer alle verlichting.

Rijden!!
Neem alle tijd, dus niet even de straat op en neer.
Radio uit en bij voorkeur alleen gaan rijden. Zo word je niet afgeleid.
Even alles op rammeltjes e.d. controleren.
Rustig warm rijden en de sporing van de auto even controleren. Als de auto scheeftrekt kan dit op een oude schade wijzen. Het kan ook veroorzaakt worden door een stoeprandje dat iets te hard genomen is.
Staat het stuur recht?
Stoplicht! Nu kun je mooi de staat van de koppeling even controleren. Zet de versnelling in 5 en trek de handrem aan. Laat nu de koppeling opkomen zonder gas te geven. Slaat de auto af dan is de koppeling nog goed. Slaat de auto niet af dan is de koppeling bijna versleten, en als nog iets langer zo blijft staan is ie helemaal versleten.
Als het licht op groen gaat kun de acceleratie van de auto even proberen. Als dit alles soepel en zonder stotteren verloopt is er niets aan de hand. Als je nu 100 rijdt kun je de staat van de zuigerveren even controleren. Laat het gas los en geef direct weer vol gas. Als je nu achter de auto een blauwe pluim ziet ontstaan, dan zijn de zuigerveren niet zo best meer.
Nu kun je mooi de remmen even controleren. Hou je handen losjes om het stuur en maak een noodstop. Probeer te voelen wat de auto doet. Scheeftrekken of trillen is niet acceptabel. Als je ABS hebt probeer dan op een nat stuk wegdek even een noodstop te maken. Dan weet je meteen of dat ook werkt.
Nu kun je de overige systemen even controleren. Ruitenwissers, Airco, aanjager, dashboardverlichting, interieurverlichting, stoelverstelling, verwarming en de eventueel aanwezige radio.

Als laatste kun je de staat van de aandrijfassen nog controleren. dit gaat het beste op een lege parkeerplaats. Draai het stuurwiel tot de maximale uitslag en ga nu stapvoets rijden. Hoor je nu een duidelijk gekraak dan is er een aandrijfas overleden. Hoor je gekraak in een bocht naar links dan is de linker aandrijfas overleden en vise versa.

Kijk bij terugkomst of de motor nog droog is!!

Geplaatst: 19.12.2007 - 20:28
door kmser
Controleer of het dashbord goed vast zit, wij hebben een 440 turbo van '90 weggedaan indertijd om dat het dashbord trilde op de snelweg en kabaal maakte. Er was niets aan te doen.

Geplaatst: 21.12.2007 - 08:11
door Gustaf Larson
Bij een 440/460 goed letten op de wielkastranden achter, deze kunnen roestig zijn. Rottige klus (woordglapje) om dit helemaal netjes te krijgen als het roest aan de buitenkant zichtbaar is. Overige roestplek, onderrand bij de deuren.
Persoonlijk vind ik €1500 reeel bij die km stand, misschien iets meer bij uitgebreide garantie.
ps idd de 460 vind ik ook mooier, maar een 440 is handiger met honden ;)

Geplaatst: 30.12.2007 - 23:26
door J_star
Vandaag de auto bekeken, distributie riem was al vervangen, maar nu het slechte nieuws,

Motorblok had een klein roestplekje maar is niet doorgeroest begint beetje te bladeren.
Kleine roestplek op de achterste wielbak, aan de buitenkant.

Rubbers op het dak waren homemade gefixt (zag er niet zo mooi meer uit)

Nu het ergste de onderhoudshistorie boekje was niet meer aanwezig.

Omdat ik nog geen echte testrit heb kunnen maken heb ik nog niks gezegd, maar als onderhoudshistorie niet aangetoond kan worden lijkt mij dit niet zo`n verstandige auto om te kopen?

Heeft iemand nog wat tips om met deze auto te doen als hij wel goed rijdt na een uitgebreide testrit?
Auto zag er verder heel interesant uit vooral de opties gezien.

Geplaatst: 31.12.2007 - 13:19
door wpee
Motorblok roest, alu en gegoten ijzer roest niet, waar dan?
Wielkast roest bekend probleem.
banden?
lekkages motor?

Wat zou je voor andere auto's neertellen, kijkals je dan 750 euro minder bied kun je voor 750 euro versleutelen (laten). Ook zo zeggen tegen verkoper.
Nee heb je, ja kun je krijgen en ze hem wel willen doen krijg je hem daarvoor.

Wim

Geplaatst: 31.12.2007 - 15:18
door YannickvanRooyen
onderblok van die renaultblokken roest altijd, maar aangezien het op zn minst 2 centimeter dik is, en niet bloot staat aan veel water, is het altijd oppervlakkige roest en kan het geen kwaad,

rubbers op het dak gaan altijd stuk, nieuwe kosten erg veel (150+e voor een set) dus zijn vaak zo gefixed

roestplekje kan weinig zijn, kan al helemaal door zijn..

Geplaatst: 31.12.2007 - 16:28
door wpee
Het probleem met die roestplekje aan het achterspatbord is dat ze altijd van binnenuit komen, je kunt er aan de buitenkant wel iets op strijken maar de roest komt er altijd weer uit. Daarom rigorues roest eruit slijpen , nieuw stukje plaatwerk erin en lakken. Dan aan de binnenzijde een halve bus tectyl-was erin spuiten (dat doorzichtige wasachtige spul voor kieren, andere helft spuit je in het andere spatbord.

De roest daar begint tussen de spleet van buitenspatbord en binnenspatbord, Het is zaak elk jaar even dit dicht te spuiten met tectyl. Er komen kleine bartsjes in dit spul dus na een jaar weer doen. 1 x is niet voldoende.

Wim

Geplaatst: 31.12.2007 - 16:42
door Obelix71
wpee schreef:.
De roest daar begint tussen de spleet van buitenspatbord en binnenspatbord, Het is zaak elk jaar even dit dicht te spuiten met tectyl. Er komen kleine bartsjes in dit spul dus na een jaar weer doen. 1 x is niet voldoende.

Wim
Kleine correctie tectyl is de merknaam, ML is de was voor de inwendige ruimtes.

Artikelnr van Textyl 20110, 600ml witte spuitbus

Groetjes Richard

Geplaatst: 31.12.2007 - 16:46
door wpee
check!
Ik heb goede ervaringen met dit spul om een dichte sluiting te krijgen, je moet er wel belachelijk veel op spuiten om een degelijke afdichting te krijgen. Dit blijft erg eleastisch over de haren heeen.
Ik kan het het beste omschrijven als een dichte meuk die een tussenvorm is van kaarsenwas/plaksel en kit. Als je het uit de bus spuit is het erg dun, maar de oplossing verdampt. Het dunne spul kan zo IN de kieren trekken en daar pas opdrogen.

Wim

Geplaatst: 21.01.2008 - 21:26
door Gijsiejjj
hallo forumers,

ik kan een volvo 440 voor een mooie prijsje overnemen, het gaat om het model uit 1996. met 80.000 km op de teller
hij staat an 8 maanden stil en is vorrig jaar voor 1500 euro aan gesleuteld bij de dealer,

nu vraag ik mij af waar ik op moet letten als ik de auto ga bekijken,
moet ik rekening houden met brandstof wat als het waren bedorven kan zijn?

enz enz? tips en andere weetjes hoor ik graag

Groet

Geplaatst: 22.01.2008 - 10:46
door jef
Hallo ,,alles wat hierboven staat geldt natuurlijk ook voor een VOLVO440.

Geplaatst: 23.01.2008 - 22:11
door gvanminnen
Ik had zelf een volvo 460 1.8 uit 96 met 130.000 km voor 1500 euro gekocht.

Alleen roest op de rechter achter wielkast verder niks. Eerste eigenaar met alle boekjes erbij. (airco trekhaak)

Geplaatst: 24.01.2008 - 13:11
door Emiel123
ik heb een volvo 440 gekocht met nieuwe apk en uitlaat. Dealer onderhouden 140000 op de teller uit 94. 1.8 gle met elektrisch open dak, ramen en spiegels. trekhaak zit er ook op alleen zat er geen radio in.
paar krasjes maar amper roest. lekt niet.
wat was hier een goede prijs voor geweest?

Geplaatst: 31.01.2008 - 00:06
door Bobby Long
hallo.

ik ben zoekende naar een volvo 440/460, met automaat + airco nu heb ik hier boven door gelezen waar ik op moet letten bij het aanschafen! hier voor dank dat jullie dit er al opgezet is:D
maar toch zou ik de kenners willen vraagen waar ik op moet letten als ik met een automaat rij, de technise kant dan he:P en tevens ook met de airco

alvast bedankt

mvg sander