Pagina 1 van 1

LPi met ochtendhumeur

Geplaatst: 18.12.2007 - 22:50
door Pikantje
Hallo allemaal,

Ik heb een 170 pk S60 uit 2001 met Vialle LPi, intussen 236000 km op de klok zonder problemen, tot nu toe dan......

Starten gaat perfect en het automatisch overschakelen op LPG zowel rijdend als stationair ook. Tot zover geen probleem, maar dan....

Als ik de auto nu 's-ochtends start en na lange tijd stationair draaien automatisch over is geschakeld op LPG en ik geef dan gas lijkt het alsof de motor zich verslikt of verzuipt. Als ik dan gas loslaat slaat hij meteen af. Als ik hem nog een minuutje laat draaien (zonder gas geven) is er niets aan de hand.

Of als ik de auto 's-ochtends start en na enige tijd rijden automatisch is overgeschakeld op LPG en ik kort na dat overschakelen gas loslaat slaat hij ook meteen af. Als ik nog een minuutje verder rij en ik laat dan gas los er niets aan de hand.

Als ik na het afslaan opnieuw start gaat alles goed, ook het stationair draaien na overschakelen op LPG.

Vooral het laatste is erg lastig omdat er altijd wel een kruising is waar ik moet stoppen nét nadat op LPG is overgeschakeld. En aangezien ik de rally-techniek van tegelijk remmen en gasgeven nog niet helemaal beheers is dat erg lastig.

Op benzine is er niets aan de hand, dus ik vermoed dat het niet met de ETM te maken heeft.

Wie heeft een idee?

Bij voorbaat dank,
Jan

Geplaatst: 18.12.2007 - 23:33
door edraket
Hoelang duurt het voordat de auto op lpg overschakelt?

Geplaatst: 19.12.2007 - 00:18
door Ludo
het lijkt er op dat de benzine injectors blijven inspuiten tijdens lpg bedrijf.
hoe is het verbruik van benzine als je op lpg rijd?.

Geplaatst: 19.12.2007 - 09:42
door Pikantje
edraket schreef:Hoelang duurt het voordat de auto op lpg overschakelt?
Vanochtend bij -3 graden schakelde hij na 3 minuten rijden over op LPG.

Ludo schreef:het lijkt er op dat de benzine injectors blijven inspuiten tijdens lpg bedrijf.
hoe is het verbruik van benzine als je op lpg rijd?.
Wat ik vergeten was te melden is dat het probleem alleen maar optreedt kort ná het overschakelen op LPG en daarna niet meer. Een minuutje na het overschakelen (als de motor wat warmer is?) is alles in orde. Het benzineverbruik is nihil.

Vanochtend na 3 minuten rijden schakelde hij over op LPG. Toen ik gas losliet en de koppeling intrapte dreigde hij af te slaan. Ik was nog net op tijd met gas geven, de controlelampjes floepten al aan. 15 seconden later liep hij wel stationair.

Groet,
Jan

Geplaatst: 19.12.2007 - 15:15
door edraket
Ik denk dat de auto te snel overschakelt. Zeker nu met het koude weer als je eerst moet krabben en de auto vast start. De motor is dan nog te koud om direct op lpg te kunnen lopen. Ik zou even naar de inbouwer gaan, en de timer iets langer laten programmeren.

Geplaatst: 19.12.2007 - 16:01
door Ludo
edraket schreef:Ik denk dat de auto te snel overschakelt. Zeker nu met het koude weer als je eerst moet krabben en de auto vast start. De motor is dan nog te koud om direct op lpg te kunnen lopen.
als de motor overschakelt naar lpg, betekent dat, dat het systeem aan alle parameters voldoet.
een timer zit er ook niet in.

Geplaatst: 19.12.2007 - 16:19
door Ramon&Ramon
Loopt hij wel goed op alle 5 cilinders na het starten????????

Geplaatst: 19.12.2007 - 20:40
door Pikantje
@Ramon:
Hij start fantastisch, op alle 5 de cilinders en draait ook mooi rond. Het overschakelen op LPG bij stationair draaien gaat bijna ongemerkt en hij loopt dan ook nog goed. Alleen als ik kort na het overschakelen gas geef dan "verslikt" hij zich en als ik dan gas loslaat slaat hij af

@Ludo:
Ik meen ooit iets gelezen te hebben over een NTC-weerstand die afhanelijk van de temperatuur de looptijd op benzine vaststelt, maar jij schrijft dat er geen timer in zit. Vergis ik me?

Groet,
Jan

Geplaatst: 19.12.2007 - 21:07
door Ludo
Pikantje schreef: @Ludo:
Ik meen ooit iets gelezen te hebben over een NTC-weerstand die afhanelijk van de temperatuur de looptijd op benzine vaststelt, maar jij schrijft dat er geen timer in zit. Vergis ik me?
ja dat klopt.
in de LPE (gascomputer) zit een NTC weestandje, die meet de buitenluchttemperatuur.
samen met het lambdasignaal is die verantwoordelijk voor de overschakeling naar lpg.

een te hoge weerstand in een zekering kan dit ook veroorzaken.
controleer of vernieuw daarom de lpg zekeringen ook een keer.
baat het niet, schaad het ook niet. :wink:

Geplaatst: 19.12.2007 - 22:18
door Pikantje
Ludo schreef:
Pikantje schreef: controleer of vernieuw daarom de lpg zekeringen ook een keer.
baat het niet, schaad het ook niet. :wink:
Bedankt voor de tip, maar waar kan ik die zekeringen vinden?

Groet,
Jan

Geplaatst: 19.12.2007 - 22:25
door Ludo
die zitten meestal voor, of bij de accu.
in de vierkante blokjes zoals je die op deze foto kan zien: http://www.mehn.nl/html/fotoalbum_lpi_inbouw_16.html

Geplaatst: 20.12.2007 - 10:48
door edraket
Ludo schreef:
edraket schreef:Ik denk dat de auto te snel overschakelt. Zeker nu met het koude weer als je eerst moet krabben en de auto vast start. De motor is dan nog te koud om direct op lpg te kunnen lopen.
als de motor overschakelt naar lpg, betekent dat, dat het systeem aan alle parameters voldoet.
een timer zit er ook niet in.
Maar hoe werkt dat dan? Bij mij is de "timer" destijds wat langer gezet omdat de auto ook wat hikte bij erg lage temperaturen. Betrof ook Vialle LPi. Daarna duurde het inderdaad iets langer voordat de installatie overging op LPG. Ik heb er daarna geen last meer van gehad.

Geplaatst: 20.12.2007 - 12:37
door Ludo
ed, zie pb.

Geplaatst: 21.12.2007 - 09:47
door Pikantje
@Ludo, ik ben nu een beetje in verwarring: eerst schrijf je dat er geen timer is en dan weer wel? Is die timer wel of niet instelbaar?

Groet,
Jan

Geplaatst: 21.12.2007 - 15:52
door Ludo
waar schrijf ik dan dat er wél eentje is. :?:

de overschakeling naar lpg is afhankelijk van de buitenluchttemperatuur (NTC weerstand) en lambdasondesignaal.

Geplaatst: 21.12.2007 - 17:08
door Pikantje
@Ludo,

EXCUSES, je schrijft het inderdaad nergens. Ik begrijp alleen uit jouw tekst dat er iets "tijdafhankelijks" is, wat met die NTC-weerstand te maken heeft. Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd.

Groet,
Jan

Geplaatst: 21.12.2007 - 19:31
door Ludo
Pikantje schreef:Ik begrijp alleen uit jouw tekst dat er iets "tijdafhankelijks" is, wat met die NTC-weerstand te maken heeft. Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd.
tijdafhankelijk is het niet, het is meer temperatuur wat een rol speelt.
even jip en janneke erbij halen: :lol: :wink:
de lambdasonde stuurt continu signalen door aan de ecu.
ook worden signalen ontvangen van de NTC weerstand.
als beide signalen voldoen aan de fabrieksparameters word er overgeschakeld naar lpg.