Pagina 1 van 1
lekkende intercooler?
Geplaatst: 19.12.2007 - 08:28
door 70-er
Hallo,
ben net nieuw op dit forum, maar wordt erg enthousiast van alle berichten die hier gedeeld worden. Ik gooi er dan ook maar gelijk aan vraag in. Ik rijd een V70 D5 automaat [geen geartronic] uit 2003. Ik heb er vorig jaar een roetfilter in laten zetten. Ik merk echter dat alleen bij terugschakelen in de kick down er een stevige maar hele korte roetpluim achter de auto is te zien. Dat gebeurt niet bij gasgeven zonder terugschakelen. Nu wordt mij verteld dat de intercooler lekt en dat die vervangen moet worden omdat ik mogelijk niet door de keuring kom. Vermogen mis ik niet, dus ik vraag me af of een intercooler vervangen mij gaat helpen. Is het zo dat bij een roetfilter er geen rook meer te zien mag zijn [ook niet bij kick-down]?
Geplaatst: 19.12.2007 - 12:50
door v70d5
Hallo,
Bij een keer fors gasgeven wil ook mijn D5 met handbak en retrofit filter nog wel eens een rookpluim geven. Ligt bij mij voor een belangrijk deel aan het soort wegen waar ik heb gereden. Veel stadverkeer en 80 km wegen, vaker een roetpluim(pje). Bij veel snelweg met snelheden tussen de 110 en 140 vrijwel geen roet meer.
Let wel, door het roetfilter wordt het roeten van de motor zelf niet minder, en als dan het filter vol zit blaas je het roet gewoon door de bypass in het filter totdat het filter weer geregenereerd is.
Daarnaast heb ik het idee dat ook in het uitlaatsysteem wel wat roet blijft liggen dat door het volgas geven de "pijp" uit geblazen wordt.
Misschien kun je wat meer details geven over je rjistijl en wanneer de pluim te zien is.
Groet,
v70d5
Geplaatst: 19.12.2007 - 13:14
door 70-er
Ik rijd veel snelweg verkeer maar niet altijd rond de 110-140 km helaas. In mijn vorige v70 classic 2.5D [handgeschakeld] was het wel zo, dat ik inderdaad wat jij ook aangaf, een roetpluim had, maar dat gebeurde bij optrekken en accelereren.
Nu is het zo, dat ik de roetpluim alleen zie, als de automaat terugschakelt. Als ik 100 rijd en ik geef extra gas, waardoor hij terugschakelt, heb ik een korte rookpluim[ zie het als een plof], maar daarna is er geen rook meer te zien terwijl ik dan nog steeds accelereer. Als ik accelereer zonder dat ik terugschakel [als ik mijn rechtervoet wat meer onder controle houd] is er ook geen rook te zien. Met andere woorden, volgens mij is de turbo dan nog steeds "druk aan het werk", en vraag ik me dus een beetje af of een lekkende intercooler de oorzaak van de roetpluim zou zijn. De reparatie is net even te kostbaar om dat te gokken.
Geplaatst: 19.12.2007 - 16:00
door NOS
Om een klein pluimpje zou ik me geen zorgen maken! (een diesel hoort te roken)
Als er meer rook uit de uitlaat komt zou ik eens aan je injectoren gaan denken.
Hoe start de wagen met warmte motor?
Geplaatst: 19.12.2007 - 17:25
door NielsPHEV
Wie heeft er geconstateerd dat de intercooler lekt ? als deze diagnose klopt zou ik deze zeker laten reparen aangezien je turbo moeilijker zijn druk "haalt" door het motor management zal blijven worden opgetoerd en hierdoor enorm belast. Na een kapote ic gaat een turbo ook wel eens kapot...
zeker even naar laten kijken !
Geplaatst: 19.12.2007 - 17:42
door oudegroen
Klink als je het mij vraagt gewoon als (onverbrande) diesel bij iets te hard op het gas. Een kapotte intercooler lijkt het mij niet, temeer omdat je aangeeft geen vermogen te missen. Als ik jou was zou ik gewoon iets minder agresief op het gas gaan, scheelt je ook nog eens brandstof \:D/
Geplaatst: 19.12.2007 - 18:30
door Gast
Vervuilde EGR?
Geplaatst: 19.12.2007 - 21:20
door 70-er
NielsS60 schreef:Wie heeft er geconstateerd dat de intercooler lekt ? als deze diagnose klopt zou ik deze zeker laten reparen aangezien je turbo moeilijker zijn druk "haalt" door het motor management zal blijven worden opgetoerd en hierdoor enorm belast. Na een kapote ic gaat een turbo ook wel eens kapot...
zeker even naar laten kijken !
De dealer heeft het geconstateerd, maar die geeft ook aan de ruitensproeivloeistof te hebben bijgevuld, niet dus en dat witte bi-xenon lampen na verloop van tijd dezelfde blauwige kleur krijgen als het origineel?? [ik rijd nu met twee verschillende koplampen rond [tijdelijk?], maar ik zal je advies rondom een second opinion wat betreft de intercooler zeker opvolgen, want op een defecte turbo zit ik zeker niet te wachten!
Geplaatst: 19.12.2007 - 21:21
door 70-er
NOS schreef:Om een klein pluimpje zou ik me geen zorgen maken! (een diesel hoort te roken)
Als er meer rook uit de uitlaat komt zou ik eens aan je injectoren gaan denken.
Hoe start de wagen met warmte motor?
als een zonnetje!
Geplaatst: 20.12.2007 - 22:38
door NOS
Dan zijn injectoren uitgesloten!
Geplaatst: 21.12.2007 - 08:59
door Carfreak
Xenonlicht dat verkleurt na verloop van tijd? De enige verkleuring die na verloop van tijd (lees jaren) optreedt is dat de wit/blauwe kleur gaat verdwijnen. Het licht wordt minder fel, geel/groenig en de lamp gaat kapot.
Geplaatst: 21.12.2007 - 09:29
door viking_in_shorts
Carfreak schreef:Xenonlicht dat verkleurt na verloop van tijd? De enige verkleuring die na verloop van tijd (lees jaren) optreedt is dat de wit/blauwe kleur gaat verdwijnen. Het licht wordt minder fel, geel/groenig en de lamp gaat kapot.
Ik las ook ergens dat Xenon zo'n 150 uur nodig heeft om "in te branden" en de juiste kleur te krijgen ...
Geplaatst: 21.12.2007 - 15:28
door Carfreak
viking_in_shorts schreef:Carfreak schreef:Xenonlicht dat verkleurt na verloop van tijd? De enige verkleuring die na verloop van tijd (lees jaren) optreedt is dat de wit/blauwe kleur gaat verdwijnen. Het licht wordt minder fel, geel/groenig en de lamp gaat kapot.
Ik las ook ergens dat Xenon zo'n 150 uur nodig heeft om "in te branden" en de juiste kleur te krijgen ...
Dan hoop ik voor 70er dat je gelijk hebt

Lekkende intercooler.
Geplaatst: 05.01.2008 - 12:08
door yrrah
Ook bij mijn V70 is tijdens de laatste onderhoudsbeurt een lekkende intercooler geconstateerd.
De monteur deed daar overigens niet dramatisch over. Citaat monteur: "Als er geen sprake is van vermogenverlies, zou ik er niets aan laten doen".
Maar ik heb daar toch geen goed gevoel bij. Allereerst heb ik een gruwelijke hekel aan lekkende auto's, al is het in mijn geval maar minimaal.
Daarnaast staat er komende zomer weer een ritje naar Zuid Frankrijk op het programma...
In feite is het natuurlijk allemaal heel simpel: laten repareren, dan ben je van alle gezeur en onzekerheid af!
Mijn dilemma is echter; ik heb net (december) een reparatie van €1600,00 achter de kiezen en volgens de monteur zou dit 'geintje' ongeveer €800,00 gaan kosten...
Mijn vraag is nu: is het een reële optie om de reparatie/vervanging nog een tijdje in de wachtstand te zetten of zelfs achterwege te laten?
Tweede vraag: bedragen de kosten van een dergelijke reparatie inderdaad ongeveer €800,00?
Geplaatst: 05.01.2008 - 15:08
door NielsPHEV
een lekkende intercooler zal geen vloestof verliezen er wordt immers lucht gekoeld ! Ik zou er niet mee doorrijden met als reden zoals eerder toegelicht in dit draadje dat de turbo uiteindelijk meer wordt belast om toch de druk te blijven halen.
Geplaatst: 05.01.2008 - 15:40
door yrrah
Hallo Niels,
Het 'zweten' achter de radiateur werd door de monteur in verband gebracht met de lekkende intercooler, althans zo heb ik het begrepen.
Als ik jou reactie lees ligt het mogelijk wat genuanceerder, m.a.w. heeft het 'zweten' wel of niet met een lekkende intercooler te maken?
Zo niet, wat is dan een andere mogelijke oorzaak van het 'zweten'/lekken op die plek?
Kun je trouwens het wel of niet lekken van een intercooler ook zelf vaststellen?
Geplaatst: 05.01.2008 - 15:53
door NielsPHEV
yrrah,
de intercooler kan afgeperst worden met lucht waarbij lekkage eenvoudig vastgesteld kan worden. Vaak zit er wel wat olie en vet in het circuit wat iets zou kunnen zweten maar dat zijn normaal niet hoeveelheden die leiden tot vlekken op de grond.