Pagina 1 van 2

Welke accu

Geplaatst: 19.12.2007 - 21:07
door volvo for a better life
Hallo V70gers:

Kan iemand mij misschien helpen met het volgende;

Waarom kan ik volgens de handleiding van mijn V70 uit 2001 2 soorten accus gebruiken?

N.m.l.
12v 12v
520 A 600 A
RC 90 min. RC 115 min.

Alvast bedankt

Geplaatst: 20.12.2007 - 07:51
door V480-S60
Allereerst welkom op dit forum. Een officiele voorstelronde (met foto's van je ride) kan je doen in het daarvoor bestemde topic 8) 8) :wink: :wink:

Nu even een antwoord.
Voor de "normale" wat lichtere motoren in de V70 zonder al te veel elektronica volstaat een 520 A accu.
De wat zwaarder belaste motoren, en de auto's die vol zitten met elektronische gadgets dient de 600A accu geplaatst te worden.

Geplaatst: 20.12.2007 - 11:13
door volvo for a better life
Dank je, en zal ik binnenkort doen.

Voor zover ik weet heb ik buiten een electrisch schuifdak, niet meer extra's aan elektriek op deze V70.

De reden waarom ik dit vraag is dat mijn tank op wielen mij in de afgelopen 2 maanden 3 x heeft laten staan door niet te starten. Als ik de sleutel in het contact omdraai branden alle ctrl. lampjes. Als ik vervolgens doordraai krijg ik 0 op request. Je hoort zelfs niks tikken of schakelen. Boord comp. geeft ook geen melding.

Geplaatst: 20.12.2007 - 12:24
door steven460
slechte accu, dan zou je toch iets horen klapperen of ratelen. (Snel pulserend geluid)

Niet willen starten , koplampen schijnen goed fel, dan is er iets anders aan de hand.

Dim Lampen kunnen ruim een uur tot vele uren branden op een gezonde accu. Dik 15 minuten op een erg oude accu. 2 minuten op een bijna dooie accu :-)

Wat ook zou kunnen is dat de sleutel niet herkend wordt, maar dan staat er als ik het goed heb ook start verhinderd .... Maar das een klok klepel verhaal

Geplaatst: 20.12.2007 - 12:58
door volvo for a better life
Inderdaad dat klopt. Maar wat mij het meest onrustig maakt,is dat de dag erop hij gewoon zonder pardon wel wil starten??? Zelfs met een nacht waarin de temp. daalt naar min 4. :( Zeer onstabiel.

Geplaatst: 26.12.2007 - 11:21
door hogie
Nu we weten welke accu , is mijn vraag eigenlijk waar halen we hem?
Moet dat een officiele volvo accu worden (prijs???) of gaan we na de allrounder en nemen we een accu van bv Bosch (prijs??)

Dus eigenlijk is de vraag waar heb ik het meeste waar (lees beste accu) voor mijn geld?
Dus merk en lokatie , prijs zou leuk zijn.

:P Hogie

Geplaatst: 26.12.2007 - 11:28
door Oceanracer
Volvo bouwt natuurlijk zelf ook geen accu's. Deze zou zomaar van Varta kunnen zijn. Of een Deta accu. Ik weet eigenlijk niet of ik mijn eerste accu er nog in heb zitten. Volgens mij wel. Maar bij een defecte (of slechter wordende accu) zou ik gewoon wat in de rondte bellen.

Geplaatst: 26.12.2007 - 11:29
door steven460
Is het ondetussen al uitgesloten dat het de accu is?
Zoals ik al eerder aangegeven heb, als de koplampgen goedbranden, het interieur blazertje goed hard kan blazen, en geen geratel of getikt hoord tijdens starten is er iet ANDERS mis.

Geplaatst: 26.12.2007 - 12:23
door Obelix71
Het zou ook een mogelijkheid kunnen zijn dat de startmotor niet zo fris meer is.

Dit kun je testen als je de sleutel omdraait en hij doet niks, dat er iemand gaat luisteren onder de motorkap.

Hoor je een duidelijke tik bij de motor als je de sleutel omdraait (dat is dan de solonoid van de startmotor die aantrekt) is de startmotor aan revisie toe.

Groetjes Richard

Geplaatst: 31.12.2007 - 15:59
door volvo for a better life
Inderdaad zat ik ook al aan te denken. Accu by the way door de volvo dealer laten door meten, incl. de dynamo. Accu geeft een waarde van 75 tot 100 %.
Dynamo werkt ook goed. Het is nu alweer bijna 2 weken geleden dat mijn volvo weer eens niet wilde starten. Wat ik de eerst volgende keer wil proberen, is de startmotor met een hamer een tik te geven tijdens het voorval. Waar ik ook aan zit te denken is of het niet eventueel iets te maken kan hebben met de automatic shift handle. Het betreft hier nml. een automaat. Mischien wordt de stand van de handle wel niet goed gedetecteerd
als ik in zijn P stand wil starten.

Geplaatst: 01.01.2008 - 21:34
door Rogier64
Tja, is dan waarschijnlijk niet de accu. Overigens heb ik vorig jaar wel een nieuwe accu nodig gehad. Hierbij werd door de dealer aangeraden een accu te nemen met meer vermogen in combinatie met een automaat.

Geplaatst: 10.01.2008 - 19:45
door volvo for a better life
Oke het is weer zover...hij start weer niet. niets speciaals gebeurd, geen lange rit of wat dan ook. gewoon niet starten. lampen branden, binnen ook. rempedaal is niet in te trappen? Iemand een idee?

Geplaatst: 10.01.2008 - 21:46
door TTT242
Heb je nu al tegen de startmotor getikt?

Geplaatst: 14.01.2008 - 22:21
door volvo for a better life
Nee, helaas. Ik zat in tijdnood i.v.m. een afspraak.{leuk als dan je V70 je in de steek laat} Heb de dag erna de volvo assistance ingeschakeld. Monteur kwam langs en startte mijn V70 met behulpvan start kabels.Startmotor,Accu?????? Heeft mijn accu omgewisseld met een 600ah en zou de oude accu alsnog een keer door meten.{pas laten doen}
Vanmorgen werd ik terug gebeld door volvo met de mededeling dat de accu in top conditie is. Dus weer terug bij af. Morgen ga ik naar mijn volvo dealer om de accu om te wisselen en de V70 door te laten meten op onnodig stroom verbruik tijdens stilstand.{stroom lekkage,kortsluiting}
Hoop maar dat daar iets uit komt.

Geplaatst: 15.01.2008 - 21:49
door Sunoil
Heb ook zelfde probleem gehad, soms gaf de lcd imobilizer probleem aan na herhaaldelijk starten. tja een maar zoeken, soms wel soms niet starten ook na tanken.
es geprobeerd met kloppen op relais op startmoter tijdens om halen van sleutel en ja start direct. probleem je moet met 2 mensen zijn....
nieuwe startmotor (ruil) geplaatst en nu 1 1/2 zonder problemen starten.
let wel dat je eerst weet dat de accu oke is anders kan het starten met lege accu andere electronische problemen geven.

v70 probleem was bij 80K Km ong 1,5 jaar geleden.

succes

jerry

ps denk zelf aan een (semie)tractie of gel accu te plaatsen, omdat na gebruik van radio rti ed het waarschuwingslampje gaat branden (na ongeveer 1/2 uur). maar weet iemand of dit kan met de huidigelader/dynamo. Is dit misschien al es besproken, anders zal ik es een nieuw topic plaatsen.

Geplaatst: 15.01.2008 - 22:01
door Volvospecialist
De 520A accu's zijn veel te klein voor in een V70/S60/S80, de accu moet MINIMAAL 600A zijn !!

Dat na 1/2 uur radio en RTI aan de melding komt "lage accuspanning" is normaal bij een 520A accu (zelfs bij een goede accu) !! :D :D

Geplaatst: 16.01.2008 - 08:47
door mawi
volvo for a better life schreef: Morgen ga ik naar mijn volvo dealer om de accu om te wisselen en de V70 door te laten meten op onnodig stroom verbruik tijdens stilstand.{stroom lekkage,kortsluiting}
Hoop maar dat daar iets uit komt.
Is er iets uitgekomen ? :-k

Geplaatst: 18.01.2008 - 11:43
door volvo for a better life
Nee helemaal niets. Ze hebben de 520A accu weer teruggeplaatst omdat die in goede conditie is, en hebben de V70 3 kwartier lang staan meten tijdens stilstand. Er werdt geen stroom lekkage gevonden. :(

Geplaatst: 18.01.2008 - 13:05
door mawi
Ondertussen nog startproblemen gehad met je "oude" accu ?

Je had het toch ook over een "piep" onder de motorkap als je problemen had met starten ? Heb je dit nog gemeld bij de garage en heb je daar nog een antwoord op gekregen ?

Geplaatst: 18.01.2008 - 18:38
door koster
Hallo,mag ik even tussenbeide komen? Ik heb momenteel het zelfde(?) probleem. Dealer Niham kan het nog niet vinden, Ben de auto nu al een week kwijt. Bij mij was de accu ook goed, maar toch steeds leeg. Er blijkt zoiets als een lekstroom te bestaan die dan weer wel, en dan weer niet aanwezig is. Ze denken nu aan een deurschakelaar die steeds aan -uit gaat en zodoende steeds ook het alarm wel-niet alert maakt of-zo-iets. Het is om moedeloos van te worden, dan gaat het weer dagen goed, en hup, weer accu leeg.Dynamo enz enz allemaal oke.... M.A.W ik hoop dat jij meer succes heb. Ik heb gelukkig wel een leen-auto meegekregen, goede service