Pagina 1 van 2
Thermostaat defect?
Geplaatst: 20.12.2007 - 21:22
door V401.8
Hoe snel hoor je eigenlijk warme lucht te krijgen in de auto?
Bij mij duurt het wel een paar minuten voor de ECC 's ochtends hard gaat blazen in de automatic stand. De wijzer (van de motortemp.) gaat daarna verder tot iets onder het midden en loopt nooit op tot veel hoger.
Ik zou verwachten dat als je heel lang (met name in de zomer) stilstaat met de motor aan, dat de wijzer wel richting 3/4 of hoger zou gaan.
Hoe zit dit bij anderen?
Geplaatst: 20.12.2007 - 23:36
door zjelko
Hallo,
Ik denk dat een paar minuten wachten met deze temperaturen wel normaal is. Bij mij duurt het 3 tot 5 minuten voordat ik lauwe tot warme lucht heb. Ik rij een diesel en die warmen doorgaans ietsje pietsje trager op..........
Na ongeveer 10 minuten rijden is de lucht echt heel heel warm.........
pv
Geplaatst: 21.12.2007 - 15:23
door V401.8
Ik neem aan dat als de thermostaat stuk is dat de wijzer niet meer rond het midden komt. Hij zal dan onderin blijven hangen, of niet?
Geplaatst: 21.12.2007 - 19:51
door Theo V70
Volgens mij is er niets mis met je ECC. Ook bij mij komt hij pas na enkele minuten/1.5 kilometer rijden op toeren. Dat is m.i. ook logisch want in het begin is de lucht in de motor nog koud en als hij dan op hoge toeren zou draaien, komt er alleen maar meer vrieslucht de auto binnen. Als de motor op temperatuur komt, stuurt hij die warme lucht de cabine in en neemt het toerental toe.
Zowel in de zomer als de winter komt bij mij de meter niet ver boven de helft uit.
Geplaatst: 21.12.2007 - 22:10
door The Real Master
Heeft iemand ook een idee hoe dit zit met een V40 met boordcomputer op hoeveel graden is de normale temperatuur van de auto digitaal ?
Ondanks dat ik boordcomputer heb en niet kan zien hoe hoog de wijzer dus staat, wil ik het volgende wel even delen met jullie.
Bij mij komt de warme lucht pas als de boordcomputer niet meer cold aangeeft maar een temperatuur aangeeft.
Hoe warmer de motor word hoe harder hij begint te blazen op automatic stand.
Gr.TRM
Geplaatst: 27.12.2007 - 19:40
door corhog
Met het koude weer komt de temp niet boven de 55 graden behalve als ik stil sta stationair te draaien. Ik heb ook het gevoel dat hij ook wat meer brandstof verbruikt.
Geplaatst: 27.12.2007 - 22:33
door Volvospecialist
corhog schreef:Met het koude weer komt de temp niet boven de 55 graden behalve als ik stil sta stationair te draaien. Ik heb ook het gevoel dat hij ook wat meer brandstof verbruikt.
Thermostaat defect !!

Geplaatst: 28.12.2007 - 11:11
door corhog
Was ik al bang voor. Weer een klusje.
Geplaatst: 28.12.2007 - 11:58
door laheije
Volvospecialist schreef:corhog schreef:Met het koude weer komt de temp niet boven de 55 graden behalve als ik stil sta stationair te draaien. Ik heb ook het gevoel dat hij ook wat meer brandstof verbruikt.
Thermostaat defect !!

Als de thermostaat defect is loopt de motor temperatuur toch wel flink op, of zie ik dat verkeerd.
Immers als de thermostaat open gaat dan gaat het warme water toch naar de radiateur om te koelen en dan weer terug naar de motor.
Huub
Geplaatst: 28.12.2007 - 12:20
door steven460
Dat dacht iks dus ook... De was in de thermostaat moet uitzetten/koken bij bv 90 graden. (dit koken zorgt voor een hoge druk in de wax kamer, en duwd een pin naar buiten, deze drukt de klep open)
Als de thermostaat kapot is, is mij verteld dat de wax verdwenen is, Dan zou hij idd nooit open gaan
Echter lijkt dat het metaal van de veer zelf moe wordt oid. De thermostaat welke ik afgelopen zaterdag uit mijn s60 haalde had een veer welke behoorlijk slap geworden was.
Geplaatst: 28.12.2007 - 13:20
door corhog
Ik denk dat hij vol open blijft staan. Als ik in de stad rij wortie 60 maar als ik weer een beetje vaart kan maken kukelt hij zo weer naar de 55 graden
Geplaatst: 28.12.2007 - 13:22
door laheije
Ik weet uit mijn hoofd niet of je gemakkelijk bij de thermostaat kan komen om hem er uit de nemen, maar als dat zo is kan je zelf goed kontroleren of hij kapot is, leg hem in een pan met kokoend water en dan zie je of hij open gaat of niet.
Huub
Geplaatst: 28.12.2007 - 23:03
door fjrene
leg er dan ook even een thermometer bij in dan weet je of hij bij de juiste temperatuur opengaat,op de thermosstaat staat wanneer dat moet zijn.
Geplaatst: 28.12.2007 - 23:17
door Volvospecialist
Het gebeurd inderdaad wel eens dat een thermostaat NIET meer open gaat, maar 99 procent van de defecte thermostaten gaat te vroeg open of blijft open staan !!

Geplaatst: 28.12.2007 - 23:52
door rkr
Volvospecialist schreef:Het gebeurd inderdaad wel eens dat een thermostaat NIET meer open gaat, maar 99 procent van de defecte thermostaten gaat te vroeg open of blijft open staan !!

Bij mijn s70 uit 97 (150.000 km) blijft de thermostaat inderdaad open staan: moter komt heel langzaam op bedrijfstemperatuur en het benzineverbruik is hoger omdat de moter bij korte stukken niet op temperatuur komt (m.i. temperatuurmeter op 3 uur bij juiste temperatuur). Nu wil ik zo min mogelijk slangen losschroeven en/of koelvloeistof aftappen: hoe kan ik het beste te werk gaan bij het vervangen van de thermostaat?
P.S. eigenlijk een goede zaak dat de thermostaat open blijft staan bij een defect, ik moet er niet aan denken dat de temperatuur oploopt omdat hij niet meer opent. Jij kijkt ten slotte niet bij elke bocht op de temperatuurmeter ... Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand kan vertellen hoe zo'n thermostaat precies werkt.
Geplaatst: 30.12.2007 - 23:11
door fjrene
de thermostaat blijft dicht om de motor sneller op temperatuur te brengen als hij koud is,als de koelvloeistof warm genoeg is dan gaat hij open om het water door de radiator te leiden en af te koelen zodat deze niet te hoog wordt,en op bedrijfstemperatuur blijft.
Geplaatst: 31.12.2007 - 00:15
door Ludo
rkr schreef:Bij mijn s70 uit 97...
Nu wil ik zo min mogelijk slangen losschroeven en/of koelvloeistof aftappen: hoe kan ik het beste te werk gaan bij het vervangen van de thermostaat?
kijk even hier:
http://volvospeed.com/Repair/thermect.php
zorg voor een goeie Torx dop 40, de boutjes willen wel eens érg vast zitten!.
Geplaatst: 31.12.2007 - 00:20
door fjrene
en doe voorzichtig want ze willen ook nog wel eens afbreken
Geplaatst: 31.12.2007 - 00:44
door rkr
fjrene schreef:en doe voorzichtig want ze willen ook nog wel eens afbreken
Hardstikke bedankt voor de goede tips! Deze week ga ik an de slag.
Geplaatst: 31.12.2007 - 08:31
door corhog
Wie weet hoe het bij de v40 in zijn werk gaat?
betreft de 2liter uit 96.