Pagina 1 van 1
Gloeibougies
Geplaatst: 20.12.2007 - 21:35
door volvoke
hey iedereen.
Ik rij met een Volvo V40 bouwjaar 2000 diesel. 70 Kw.
Waarschijnlijk met de moter erin van het Renault model.
Nu met de koude winter start die moeilijk.
Eerst gedacht de batterij aan vernieuwing toe. Maar deze blijkt genoeg power te hebben om in deze koude temperaturen de moter te laten starten.
Nu moet ik s'morgens soms tot 5 keer toe opnieuw starten om de moter aan de praat te krijgen . Dus ik denk dat er nieuwe gloeibougies in moeten.
Nu is de vraag welke type ik nodig heb en waar die zitten onder de moterkap. Bij navraag zou je een kort en lang type van gloeibougie hebben naargelang het kw van de auto. Mocht iemand dit ook al eigenhandig vervangen hebben zou die dan hier kunnen op reageren met eventuele uitleg of tekening. Ik heb de vraagbaak maar daar is geen tekening te bespeuren war de gloeibougies zitten of hoe die te vervangen.
Voor alle Volvodrivers een zalig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar togewenst.
Geplaatst: 21.12.2007 - 14:40
door DeNNiS_
x40 Diesel IS renault!
Ze zitten net "voor" naast je verstuivers.. 4x
ik vermoed sleuteltje 10 of kleiner dat er net op past...
"laat je de auto uitgloeien bij het starten"?
dus tot het gloeilampje in je dashboard uit gaat?
Wanneer je ze toch vervangt.. PAS OP!!
ze kunnen breken bij het los draaien en dan kan je wel is een groter probleem hebben
Geplaatst: 21.12.2007 - 17:37
door volvoke
hey dank u.
Ja ik laat ze uitgloeien maar moet bij dit koude weer wel som 5 keer toe herhalen wil de moter starten.
En bij het afbreken tijdens het verwijderen heb ik hier op het forum ook al gelezen dus waarschijnlijk laten doen door volvodealer.
Geplaatst: 21.12.2007 - 19:17
door Maarten
welke km stand heeft je auto?
wil ook wel gebeuren dat de kleppen gesteld moeten worden,geeft ook dezelfde klachten dacht ik.
Geplaatst: 21.12.2007 - 22:16
door The Real Master
Kan het niet starten probleem aan bougies liggen ?
Ik zou eerder gaan kijken bij dynamo accu of startmotor.
Als je nieuwe bougies neemt neem dan originele bougies is mij door meerdere volvo monteurs verteld.
Zelfs de duure NGK's moest ik er van hun uit halen.
Gr.TRM
Geplaatst: 21.12.2007 - 22:26
door DeNNiS_
zolang hij snel door de rondte gaat is het niet de accu / startmotor
Maar kleppenstellen / gloeibougies vervangen is geen slechte optie
het probleem zal dan direct over zijn
En ja kan aan de gloeibougies liggen
Met de tegenwoordige commonrail motoren is het gloeien niet snel meer nodig
maar oudere diesels vooral met de indirecte inspuiting (wervelkamers)
starten niet zonder gloeien vaak stonden ze zelfs na het starten rare geluiden temaken
Directe inspuiting ging al beter maar soms zelfs zonder gloeien wilden ze nog niet dus ja gloeien is bij veel diesels nodig
Geplaatst: 21.12.2007 - 22:34
door The Real Master
Ondanks dat ik geen diesel heb toch weer wat geleerd wie weet wat mijn volgende auto word
Gr.TRM
Geplaatst: 22.12.2007 - 12:26
door Tibs
Ik had hetzelfde probleem en bij mij is het opgelost door gewoon wat langer te wachten nadat het lichtje van de gloeikaarsen gedoofd is. ( Tot het kleine rode lampje boven de watermeter ook uit gaat ) Nu heb ik gene problemen meer met moeilijk starten.
Geplaatst: 24.12.2007 - 11:27
door tm1974
Je kunt altijd de weerstand meten van de gloeiboegies om te checken of ze nog werken. Multimeter op Ohm zetten, de min aan de massa en de plus op de punt van de gloeibougies. Als de meter uitslaat doen ze het gewoon nog.
Ik had ook zoiets, bij mij wilde de auto slecht starten bij weersomslagen. Blijkt achteraf dat waarschijnlijk de koppakking al kapot was, waardoor er vocht tussen kon komen. Dit verslechterde het starten bij vochtig en koud weer. Bij goed weer had ik nergens last van.
Nu de kop toch vervangen is, heb ik natuurlijk alles eromheen ook vervangen. Hopelijk kan iker weer een 100K km tegen aan!!!
Geplaatst: 24.12.2007 - 11:28
door tm1974
O ja, en als de gloeibougies slechter worden, kun je ook eerst 2x of 3x voorgloeien voordat je start!
Geplaatst: 08.01.2008 - 12:02
door StevenVW
Ik heb iets gelijkaardigs aan de hand. Als ik bij koud weer start, draait de motor heel onregelmatig (bijna een tractor). Tegen dat ik de oprit afgereden ben en een 20-tal meter gereden heb, draait hij alweer normaal. Ligt dit nu aan de gloeibougies of aan de batterij. Ik heb eens een meting gedaan met de volt-aanduiding die in mijn auto-radio/navigatie zit en dit kan ik zeggen:
Tijdens voorgloeien: 10,9V
Na voorgloeien: 11,4V
Tijdens het rijden: 13,9V
Hopelijk kan iemand hier een lichtje op schijnen

Geplaatst: 08.01.2008 - 18:56
door Spacelord
StevenVW schreef:Ik heb iets gelijkaardigs aan de hand. Als ik bij koud weer start, draait de motor heel onregelmatig (bijna een tractor). Tegen dat ik de oprit afgereden ben en een 20-tal meter gereden heb, draait hij alweer normaal. Ligt dit nu aan de gloeibougies of aan de batterij.
Aan geen van beide denk ik. Als het toch aan één van beide moet liggen dan zet ik mijn geld in op de gloeibougies.
De batterij en de gloeibougies dienen enkel om een diesel aan de praat te krijgen. Vanaf het moment dat deze iets of wat warmte heeft ontbrandt de diesel vanzelf (zonder vonk o.i.d.)
Als je hem gewoon stationair laat draaien, hoe lang duurt het dan voordat hij terug normaal draait?
Als één van de gloeiers niet werkt dan start de motor moeilijk of niet en draait hij eventjes op 3 cilinders, waardoor hij onregelmatig draait en redelijk schudt.
Geplaatst: 08.01.2008 - 19:55
door StevenVW
Spacelord schreef:
Als je hem gewoon stationair laat draaien, hoe lang duurt het dan voordat hij terug normaal draait?
Geen idee, nog niet geprobeerd. Als ik echter een 4-tal keer wat gas geef (niet veel, tot 1500 toeren bvb) dan draait hij al normaal. Slecht draaien doet hij dan rond de 700 toeren, goed iets meer dan 800.
Spacelord schreef:
Als één van de gloeiers niet werkt dan start de motor moeilijk of niet en draait hij eventjes op 3 cilinders, waardoor hij onregelmatig draait en redelijk schudt.
Dat is denk ik hetgeen ik ook zie.
Zal eens bij Hoflijk langsgaan

Geplaatst: 09.01.2008 - 17:55
door Spacelord
StevenVW schreef:Zal eens bij Hoflijk langsgaan

In Diest???
Ik woon er een 10-tal km's vanaf. Ook toevalling

Geplaatst: 09.01.2008 - 21:51
door StevenVW
Spacelord schreef:
In Diest???
Ik woon er een 10-tal km's vanaf. Ook toevalling

Ik ook zoiets (Deurne), maar ga voor onderhoud meestal in Lubbeek (Van Humbeek), da's pas een sympatieke garage

Geplaatst: 12.01.2008 - 16:34
door Ramon&Ramon
ik denk dat de klepspeling niet in orde is,is meestal het geval bij slecht starten bij kouder weer.