Pagina 1 van 2

Motor kaduk

Geplaatst: 21.12.2007 - 04:31
door Leka
Bij mijn S80 1999 T6 is net motor vervangen ( de oude ging kappot door gebarsten distributieriem). De vervangende motor is bij Rima gekocht met 120.000 km en 1 jaar garantie. Ik was van plan om aanstaande zondag met vakantie te gaan. Gisteren bij testen blijkt dat een cilinder helemaal geen druk heeft. Ik ging een ronde rijden om te kijken wat ie doet, en ja geen 100% vermogen. Bij Rima krijg ik aangeboden om een andere motor te ophalen en weer in en uitbouwen. Nou zegt mijn monteur dat ik wel kan rijden en dat niks kan gebeuren met de motor, behalve dat minder vermogen is bij rijden. Op de snelweg gaat hij met constant gas normaal (je voelt wel dat ie niet 100% rustig loopt). Samen met drie monteurs gingen wij raden wat is de reden dat ie helemaal geen druk kan opbouwen in die cilinder. Van doorgebrande klep tot noem maar wat. Zij zijn wel eens dat dit niks te maken met elektronica of ontsteking heeft, want druk meet je toch zonder bougies. De andere 5 cilinders hebben normale waarde, maar 1e heeft waarde "0". Nou is mijn vraag kan ik inderdaad 3.500km rijden zonder verdere schade aan de motor? Want ze hebben geen tijd nu om hele motor te vervangen. Het is geen Volvo garage waar ik zit maar een algemene garage waar ik alle mensen heel goed ken,maar toch niemand kan een hele motor in 2 dagen in en uitbouwen, testen enz. Mijn vakantie kan ik niet meer annuleren ( kost bijna 2.400,-) en voor een Rent-a-car ben ik ong. 2.000 kwijt voor 2 wk. incl. 0,25,- per gereden km. Heeft iemand idee of ik met deze auto kan rijden naar mijn bestemming?

Geplaatst: 21.12.2007 - 10:07
door NielsPHEV
heb je een reisverzekering met vervangend vervoer........... afsluiten....

Geplaatst: 21.12.2007 - 11:18
door Leka
Ik heb een totaal paket van ANWB, dat is dus geen probleem.

Geplaatst: 21.12.2007 - 11:50
door NielsPHEV
Wanneer Rima er geen probleem mee heeft (het blok zou natuurlijk volledig in de prut kunnen draaien) dan zou ik gewoon met de S80 gaan. Mocht het fout gaan dan is vervangend vervoer geregeld en betaald !

Geplaatst: 21.12.2007 - 13:50
door Ramon&Ramon
Als je op benzine rijdt en er loopt een cilinder niet mee,krijg je problemen,de betreffende cilinder wordt namelijk niet gesmeerd,de olie wordt van de cilinderwand gespoeld door de onverbrande benzine,het risico op een vastloper is dus sterk aanwezig,beetje vreemd advies van de betreffende monteurs..

Geplaatst: 21.12.2007 - 14:07
door edraket
Ik denk dat een vastloper zo'n vaart niet zal lopen. Ik vermoed dat er een klep stuk is. Alternatief is een gat in de zuiger, maar dat acht ik niet zo waarschijnlijk. Er vindt nog wel ontsteking plaats, alleen door het compressieverlies doet die zuiger maar een beetje mee. Ik zou er zeker niet mee op vakantie gaan. Is wel vragen om een vakantie met een verhaal. Als je dat leuk vindt daarentegen.....

Geplaatst: 21.12.2007 - 14:44
door Leka
Wat is wel vreemd is dat die cilinder helemaal geen druk heeft op meetinstrument. Met een doorgebrande klep zou je toch wat druk verwachten, Niet 100% maar wel iets, en dat heeft ie niet.

Geplaatst: 21.12.2007 - 15:22
door Ramon&Ramon
dan heb je niet goed gelezen ED Raket,zonder smering krijg je dus echt een vastloper.
Als je geen compressie hebt en geen verbranding spoelt het smeermiddel van de cilinderwanden, met als gevolg een vastloper...

Geplaatst: 21.12.2007 - 17:23
door Gast
@Leka, volgens mij ben jij niet verantwoordelijk voor dat blok, maar de garage.
Dus als de garage geen tijd heeft om het te repareren dienen zij maar te zorgen voor een vergelijkbare vervangende auto.

Ik zou er zeker niet mee op vakantie gaan.
De sneeuw in, met zo'n auto?
Raar dat er helemaal geen druk is, dan zou het verhaal van @Ramon op kunnen gaan.

Geplaatst: 22.12.2007 - 10:07
door Leka
Ik heb een vervangende auto, dus opgelost. Ik kijk wel als ik terug ben wat is er aan de hand. Bedankt voor reacties.

Geplaatst: 22.12.2007 - 12:11
door mjeuring
Ramon&Ramon schreef:dan heb je niet goed gelezen ED Raket,zonder smering krijg je dus echt een vastloper.
Als je geen compressie hebt en geen verbranding spoelt het smeermiddel van de cilinderwanden, met als gevolg een vastloper...
Goh en ik maar denken dat de olieschraapveer de olie al van de wanden afhaalt.

Geplaatst: 22.12.2007 - 14:17
door Ramon&Ramon
als er geen olie zit,valt er niks te schrapen...:)
dat schrapen gebeurt dan vanzelf zonder olie :)

Geplaatst: 22.12.2007 - 16:00
door mjeuring
En waarom zou er geen olie meer zitten op de cilinderwand als de zuiger naar beneden gaat?

Oh ja, stekker van de injecteur zou ik in elk geval lostrekken.........

Geplaatst: 22.12.2007 - 16:03
door Ramon&Ramon
Niet goed gelezen denk ik?????????

Geplaatst: 23.12.2007 - 18:37
door mjeuring
Ja hoor prima gelezen. Olie wordt op de zuigerwand gesproeid, vaak door een gaatje in de drijfstang, vervolgens gaat de zuiger naar beneden en schraapt de olieschraapveer de olie er weer vanaf. Nadat de olie voor de smerende functie tussen de zuiger en cilynderwand heeft gezorgd.

Dus welke olie wordt er nu door de (vernevelde) benzine vanaf gespoeld?

Geplaatst: 25.12.2007 - 14:39
door Ramon&Ramon
De olie wordt er afgeschraapt,maar de benzine die ingespoten wordt dus niet,die loopt van boven naar beneden langs de zuigerveren,vandaar dat het olie pijl ook vaak stijgt bij slechtere zuigerveren...

Geplaatst: 27.12.2007 - 18:01
door mjeuring
je vergeet: slechte zuigerveren en veel korte ritjes.
Als de motorolie normaal op temperatuur komt is er niets aan de hand.

Oh ja, welke benzine? De bedrading van de injector hadden we toch losgehaald?

Geplaatst: 28.12.2007 - 00:30
door Ramon&Ramon
Als jij het beter wilt weten mag dat gerust van mij.
we kunnen wel allerlei conclusies en mogelijkheden gaan bedenken,kom een keer bij me kijken zou ik zeggen om je het een en ander aan stukgelopen motoren te laten zien door dit probleem.
Ik heb er wel een paar staan hier.
En met het loshalen van een injector schiet je weinig op,meestal gaat hij dan in zijn noodloop lopen of geeft een storing op waar je niet ver mee komt...
Maar ik denk gezien jouw ervaring dat je het wel weet.Ik doe dit werk 43 jaar ,misschien jij iets langer.

Geplaatst: 31.12.2007 - 08:36
door DrRossi
Ik dacht dat door ontbranding er druk op de veren komt te staan waardoor deze zich tegen de wand drukken.
Zonder ontbranding minder druk?

Geplaatst: 31.12.2007 - 16:04
door gertsan
Ramon&Ramon schreef:Als je op benzine rijdt en er loopt een cilinder niet mee,krijg je problemen,de betreffende cilinder wordt namelijk niet gesmeerd,de olie wordt van de cilinderwand gespoeld door de onverbrande benzine,het risico op een vastloper is dus sterk aanwezig,beetje vreemd advies van de betreffende monteurs..
in het verleden heb ik een vriend gehad die een 6 cilinder (mercedes) reed. Hij heeft maanden op 5 cilinders gereden en nooit iets gemerkt (zo had hij hem gekocht). Pas bij de eerste grote beurt werd dit verteld. Dus zou het toch moeten kunnen.