Pagina 1 van 6
Volvo 500 en 600 serie
Geplaatst: 23.12.2007 - 13:08
door pomoek
Hoi,
In de Volvo typenummering zit, zoals bekend, een rare sprong. De 500 en de 600 serie. Ik heb me altijd afgevraagd waar dat gat door is ontstaan. Zijn de 500 en de 600 Volvo's die het prototype stadium niet hebben overleefd? Was Volvo bang dat er verwarring zou ontstaan met de vrachtwagen en bussen serie? Ik heb zo snel op internet geen antwoord gevonden. Heeft iemand een idee?
Geplaatst: 23.12.2007 - 13:43
door Volvoman
Volvo stapte toen, eind jaren 90 over op de V, S en C indeling. Het is wel terug te vinden waarom. Ik ga op zoek en kom er op terug.
Geplaatst: 23.12.2007 - 14:33
door Fredhead
Ik snap wel waar de S en de C voor staan, maar kan iemand vertellen waar de V voor staat? (behalve voor station, wil weten welk woord Volvo daarvoor gebruikt)
Geplaatst: 23.12.2007 - 15:04
door The Real Master
de V staat voor Van denk ik wat volgens mij weer station zal betekenen.
S voor Sedan.
C voor coupe of cabrio.
Lijkt mij.
en de T voor Turbo
Gr.TRM
Geplaatst: 23.12.2007 - 15:10
door Obelix71
De V staat voor versitale heb de eerste van de 10 preproduktie V40's in Born van de lijn afgereden omring door heel veel nerveuse en nieuwsgierige zweden.
De S40 was toen al vol in produktie en je kijkt op de lijn niet of je een sedan of station er vanaf rijd.
Daarom waren de zweden ook zo nerveus, deze preproduktie auto's mochten niet bloot buiten de fabriek komen voor de officielle onthulling door Volvo.
Deze V40's werden heel streng gecontroleerd of deze de kwaliteitseisen van volvo konden doorstaan en ik meen dat prepoduktie nr 09 het overleefd heeft en nog bestaat de rest hebben ze crashtests en verbeteringen om produktierijp te maken mee gedaan.
Preproduktie auto's hadden toen geen serienummer ingeslagen en waren aleen maar voor crahtest's, produktierijp maken en beurzen gebouwd.
Groetjes Richard
Re: Volvo 500 en 600 serie
Geplaatst: 23.12.2007 - 15:54
door bart simpson
pomoek schreef:Hoi,
In de Volvo typenummering zit, zoals bekend, een rare sprong. De 500 en de 600 serie.
Leg eens uit hoe je dit bedoelt?
We hebben volgens mij een "500-serie" in de vorm van de: 533=C30, 544=S40, 545=V50 en 542=C70
en hadden ooit de "600-serie" met de 644=S40(oud) en de 645=V40
Die pre-productie V40 heette volgens mij toen ook nog de "F4"
Geplaatst: 23.12.2007 - 17:05
door pomoek
Volvo had volgens mij in de jaren 80 de 200, de 300 en de 700 serie. Daar is later de 400 serie bijgekomen, de 900 en toen de 800 serie. Daarna zijn ze overgestapt op de V, C en S typering. Naar mijn idee is de 800 de opvolger van de 700, die is opgevolgt door de S/V70. De 200 is opgevolgt door de 400 en later door de S/V40. (wat ik begrepen heb is dat er ook een station van de 400 op stapel heeft gestaan maar dat deze nooit geproduceerd is omdat die dan met de nog in productie zijnde 240 zou gaan concureren, er is wel een NL carrosseriebouwer geweest die 400 station kits heeft gemaakt) Maar om terug te gaan naar mijn vraag. in de jaren 80 had volvo 3 modellen de 66 vergeet ik voor het gemak even!). de 200, de 300 en de 700. De 500 en de 600 zijn nooit in de typenotering opgenomen. Zijn daar ooit ontwerpen voor geweest, of is er een andere reden geweest waarom die nooit zijn gebruikt? Ik ga er zelf ook nog achteraan, ik wil het weten!
Geplaatst: 23.12.2007 - 17:30
door bart simpson
De 900 serie is vanaf eind 1990 de opvolger van de 700 serie geweest, de voorwielaangedreven 800 serie was vanaf eind 1991 een aanvulling op het programma.
Hieronder een rijtje hedendaagse Volvo's waarbij de 3 cijferige serienummers intern gewoon in gebruik gebleven zijn.
Er zijn van de laatste decennia dus een nieuwe 100-serie, 200-serie, 300-serie (met slechts 1 model), 500-serie, 600-serie en 800 serie.
124 S80 2006-
135 V70 2007-
136 XC79 2007-
142
144
145
164
184 S80 1998-2006
242
244
245
262
275 XC90 2002-
285 V70 2000-2006
295 XC70
384 S60
445 440
464 460
533 C30 2006-
652 C70 2006-
544 S40 2004-
545 V50 2004-
644 S40 1996-2004
645 V40 1996-2004
744 740 sedan
745 740 estate
764 760 sedan
765 760 estate
854 850 sedan
855 850 estate
872 C70 1999
873 C70 1998
874 S70 1997-2000
875 V70 1997-2000
876 XC70 1998-2000
944 940 sedan
945 940 estate
964 960 sedan
964 S90 1997-1998
965 960 estate
965 V90 estate 1997-1998
Geplaatst: 23.12.2007 - 18:10
door pomoek
@ Bart Simpson. Bedankt voor het overzicht. En toch is het niet helemaal consequent van Volvo. Dat ze achteraf de interne typering hebben aangepast aan het gamma neemt niet weg dat er begin jaren 90 een sprong is gemaakt. Logisch zou het in mijn ogen zijn geweest als de 700 serie een 400 code zou hebben gehad. Blijkbaar hebben ze toen anders besloten. Was dit om het onderscheid tussen de 200, de 300 en de 700 aan te geven, of wilden ze ruimte creeren voor nog 3 types tussen de 300 en de 700? Mij is alleen de 400 bekend. Zijn er ontwerpen van een 500 en 600 uit die periode bekend? Of hebben ze toen al voorzien dat er 15 jaar later een C30 zou komen? Lijkt me wat sterk.
Geplaatst: 23.12.2007 - 18:41
door bart simpson
@ pomoek, het is allemaal niet anders als het overzicht hierboven vermeld, maar voel je vooral vrij om Volvo AB een brief teschrijven om op ze op al deze onzorgvuldigheden te attenderen.
Ze zitten in Torslanda Zweden.
Geplaatst: 23.12.2007 - 18:51
door pomoek
@Bart Simpson: Volgens mij begrijp je mijn vraag gewoon niet. Maakt niet uit, mischien iemand anders wel.
Geplaatst: 23.12.2007 - 19:07
door Ben
Pomoek, ik denk dat het zo zit. Vroeger werden de fabriekscoderingen ook commercieel gebruikt. Door de omschakeling naar een verschil tussen interne en externe coderingen lijkt het dat bepaalde nummers zijn weggevallen. Achter de schermen worden door Volvo nog steeds de 3-cijferige nummers gebruikt.
Het lijstje van BS laat dat duidelijk zien.
Geplaatst: 23.12.2007 - 19:29
door bart simpson
Het "gat" in de Zweedse Volvo lijn zat er al sinds 1982, 240 versus 760, de eerste als min of meer auto van "iedere Zweed" die laatste als Zweeds topmodel, de 340 en later de 440 waren "Nederlandse" Volvo's die er qua nummering tussenin zaten
Er is nooit iets dergelijks als een 500 of 600 serie eerder gepland geweest anders dan de S40/V50/C30/C70 en de V40/S40.
Geplaatst: 23.12.2007 - 19:58
door pomoek
Goed, ik gooi het over een andere boeg. Ik begrijp het verhaal van de interne typenummering, maar daar gaat het mij niet om. Stel: Het is ca. 1980. Je zit als volvo directie bij elkaar. Je hebt besloten een nieuw model op de markt te brengen. Je hebt al een model 200 en een model 300. Hoe ga je het nieuwe model noemen? 400 lijkt mij dan voor de hand te liggen. Mischien hadden ze het 400 nummer al "vastgelegd"voor de opvolger van de 200, ik weet het niet, maar het zou kunnen. Dan zou logischerwijs het nieuwe model 500 worden genoemd. Dat is niet gebeurt. Ze hebben besloten de nieuwe serie 700 te noemen. Waarom? Waarom niet 400 of desnoods 500? Daar moet toch een reden voor zijn? De reden kan toch bijna niet zijn dat ze eind jaren 80 dachten: ca 2006 gaan we een coupé produceren die we de C30 noemen laten we daarvoor de interne typenummering 500 bewaren?
Dan doe ik nu een aanname: Mogelijk heeft Volvo de 500 en de 600 typenummering bewaard voor modellen die, zoals ik ook echt wel weet, nooit zijn geproduceerd. Is daar iets over bekend?
Geplaatst: 23.12.2007 - 20:01
door bart simpson
Die 400 had men al gehad middels de 444, de 500 serie al met de 544, vanaf de 444 is het redelijk logisch.
De 100/200 serie was nog transparanter maar daarna heeft men die ogenschijnljke logica verlaten
Geplaatst: 23.12.2007 - 20:04
door pomoek
@Bart Simpson: Je bedoelt: Ik weet het niet.
Geplaatst: 23.12.2007 - 20:07
door bart simpson
pomoek schreef:@Bart Simpson: Je bedoelt: Ik weet het niet.
ik denk dat de vraag 500 600 serie door niemand beantwoord kan worden, er zit niemand meer van de directie die de 700 ooit als serie benoemd heeft
Geplaatst: 23.12.2007 - 20:11
door Ben
Pomoek, vraag het eens aan Uncle Olav.
Die weet nogal veel van de geschiedenis.
Geplaatst: 24.12.2007 - 17:14
door Fredhead
Obelix71 schreef:De V staat voor versitale heb de eerste van de 10 preproduktie V40's in Born van de lijn afgereden omring door heel veel nerveuse en nieuwsgierige zweden.
De S40 was toen al vol in produktie en je kijkt op de lijn niet of je een sedan of station er vanaf rijd.
Daarom waren de zweden ook zo nerveus, deze preproduktie auto's mochten niet bloot buiten de fabriek komen voor de officielle onthulling door Volvo.
Deze V40's werden heel streng gecontroleerd of deze de kwaliteitseisen van volvo konden doorstaan en ik meen dat prepoduktie nr 09 het overleefd heeft en nog bestaat de rest hebben ze crashtests en verbeteringen om produktierijp te maken mee gedaan.
Preproduktie auto's hadden toen geen serienummer ingeslagen en waren aleen maar voor crahtest's, produktierijp maken en beurzen gebouwd.
Groetjes Richard
Oké helemaal duidelijk.
Jij had trouwens ook geen straf om met de eerste 10 V40's te mogen rijden.
Als is het geen grote afstand geweest
Geplaatst: 24.12.2007 - 18:02
door Belg
Ik lees hier regelmatig dat de 240 zou opgevolgd zijn door de 440 maar eigenlijk is de 240 opgevolgd door de 850. De bedoeling was de 740 als opvolger van de 240 te gebruiken maar het succes van de 240 heeft ervoor gezorgd dat dit anders liep. De voorganger van de 440 was volgens mij de 340. De 440 is daarna opgevolgd door de S40. Wat de reden is dat volvo met andere combinaties is begonnen is dat men stillaan met deze combinaties in de problemen kwam. Men moest inventiever zijn en ze hebben dan maar voor andere combinaties gezorgd.