Pagina 1 van 1
Hoe sla ik mijn zomerbanden op?
Geplaatst: 23.12.2007 - 14:03
door crackedtooth
Ik heb mijn huidige V70 pas in mei gekocht, de oude winterbanden met velgen zijn met de oude auto meegegaan.
Nu ga ik Continental Wintercontact 810 TS kopen.
Dit ivm zeer goede remeigenschappen en goede eigenschappen bij nat/droog weer en geen sneeuw. Komt zowel in duitse tests van vorig jaar erg goed uit de bus alsook bij autoweek dit jaar.
Maw precies de nederlandse winter vooral nat en koud en soms veel sneeuw. (met de paar dagen uitgezonderd)
V70 T5 gechipt.
Het word dus de 215/55 R16 97 V
Nu vroeg ik mij twee dingen af
A) hoeveel kost een stalen velg eigenlijk?
Ik ga nml wel de dealer bellen voor de banden, maar het prijsverschil zal wel groot zijn met de losse bandenboeren. Kan alleen nergens prijzen vinden voor stalen velgen.
Prijs band delticom nml 180e, profile 229e. Ik gun het zelf de dealer wel dus ga wel met ze onderhandelen, maar prijsverschil moet wel beetje binnen de normen blijven.
B)Als ik ze toch elders haal kan ik ze of THUIS opslaan of naar de dealer brengen.
Als ik ze thuis op wil slaan, hoe doe ik dat precies?
Op een stapel ?
Wat leg ik eronder?
Moet er iets tussen de banden liggen in de stapel?
De velgen gewoon schoonmaken en was erover?
Neem aan in garage donker en koel?
Juist lucht eruit? Of juist lucht erbij?
Is dit verschillend voor zomer of winterbanden?
Hoor het graag van iemand die weet waar ie het over heeft
Alvast bedankt!!
Geplaatst: 23.12.2007 - 14:32
door Oceanracer
Ik sla zowel de zomer-als winterbanden in de schuur op. Opblazen tot 3 bar en gestapeld op hun kant redden ze het wel. Eerder legde ik de stapel gewoon op de grond, maar ik las hier ergens dat de onderste band dan uitdroogt, door het beton. Dus nu leg ik eerst een houten plaat op de grond en stapel daar de banden op.
Geplaatst: 23.12.2007 - 14:52
door Exeres
Best ook een doek (of iets dergelijks) over leggen zodat de zon niet direct op de banden schijnt. UV stralen zijn namelijk niet zo goed voor je banden.
Geplaatst: 23.12.2007 - 15:58
door Franswa
Ik stapel ze in het donker in mijn schuur met iets overdruk 3.0 bar, schoongemaakt en voor de rest niets. Oh ja wel met een krijtje gemerkt van welke positie ze komen.
Geplaatst: 23.12.2007 - 16:28
door crackedtooth
Franswa schreef:Ik stapel ze in het donker in mijn schuur met iets overdruk 3.0 bar, schoongemaakt en voor de rest niets. Oh ja wel met een krijtje gemerkt van welke positie ze komen.
dat is idd een goede..
leg je ook nog iets tussen de banden?
of di wel gewoon op elkaar met alleen iets tussen de onderste en de betonnen bodem?
Geplaatst: 23.12.2007 - 16:44
door Battlecruiser
Over dat krijtje: dat heb ik ook jaren gedaan. Maar als je ze goed wil schoonmaken, gaat dat krijt weer weg en moet je het zó goed in de gaten houden dat ik er moe van werd.
Ik heb dus met verf aan de binnenkant van de naafdop de markeringen aangebracht en ben nu overal vanaf.
Mocht ooit een wiel (om wat voor reden dan ook) van voor naar achteren verplaatst moeten worden, kan ik eenvoudig de naafdopjes wisselen.
Geplaatst: 23.12.2007 - 16:53
door Sam
ik leg ze op 2 houten balkjes, dan tussen elke velg een lap isolatie en dan een oud deken overheen
na een grondige poetsbeurt natuurlijk
Geplaatst: 23.12.2007 - 16:58
door crackedtooth
Sam schreef:ik leg ze op 2 houten balkjes, dan tussen elke velg een lap isolatie en dan een oud deken overheen
na een grondige poetsbeurt natuurlijk
wat voor lap ertussen? ook gewoon stof?
Geplaatst: 23.12.2007 - 17:14
door Oceanracer
Ik heb vier oorlabels gekocht (te koop bij Welkoop) en daar LV, RV, LA en RA op gezet met een Edding. Deze monteer ik met een stukje schakeldraad (koperdraad) aan de velg. En bij in de schuur mij komt geen zon.
Geplaatst: 23.12.2007 - 17:31
door Franswa
Dat is een goeie tip Battlecruiser, ik zal de volgende keer ook mijn naafdopjes merken.
Er is altijd wel uit te komen als de krijtmarkeringen van de band wegzijn. De band rotatie en de profieldiepte (voor en achter slijten toch nooit gelijk op) bekijken en dan weet je ook de juiste positie.
Geplaatst: 23.12.2007 - 22:43
door Gideon_XC90
Geplaatst: 21.04.2008 - 15:33
door rkr
Oceanracer schreef:Ik sla zowel de zomer-als winterbanden in de schuur op. Opblazen tot 3 bar en gestapeld op hun kant redden ze het wel. Eerder legde ik de stapel gewoon op de grond, maar ik las hier ergens dat de onderste band dan uitdroogt, door het beton. Dus nu leg ik eerst een houten plaat op de grond en stapel daar de banden op.
Ik laat er juist wat lucht uit: 1 bar luchtdruk is voldoende voor de winteropslag.
Geplaatst: 21.04.2008 - 16:16
door the fonz
Ik zag bij Heuts (automaterialen, soortgelijk als Halfords) een bandenboom voor slechts 10 euro. Wellicht een idee voor de heren?
De mijne komen gewoon in de schuur, verpakt in oude lakens (anders worden de banden vies door stof).
Geplaatst: 21.04.2008 - 16:22
door menjo
Zo'n bandenboom is ideaal, kost inderdaad haast niets.
Geplaatst: 21.04.2008 - 17:04
door Battlecruiser
Alleen is zo'n boom gewoonlijk niet echt geschikt voor 215-banden (ook al staat het op de verpakking). Met mijn 205-winterbanden gaat het echter prima.
Ik heb het daarnet opgelost met een serie houten schijfjes, die ik onder de zwarte kunstof schijven kan leggen om zo wat meer hoogte tussen de banden te verkrijgen.
Geplaatst: 21.04.2008 - 17:07
door menjo
Die ik had zat er bij 205 banden nog wel 5 cm tussen iedere band, ik had er een van Hornbach geloof ik (heb je die in nederland?).

Geplaatst: 21.04.2008 - 18:05
door sjoerdb
bij conrad kun je een setje dopjes bestellen waarop de teksten staan van waar welke band heeft gezeten. dat werkt ook zeer goed.
Geplaatst: 21.04.2008 - 21:28
door Gideon_XC90
Ik heb deze constructie aan de muur voor de niet gemonteerde banden. Dit neemt geen ruimte in op de grond. Het hangt bij mij boven een kast.

Geplaatst: 21.04.2008 - 23:58
door ps-amazon
de beste plaats om banden te bewaren is in je wijnkelder: donker, licht vochtig en koel; verder kunnen banden meer hebben dan je denkt, dus gewoon stapelen, niets bijzonders ertussen of zo; zo kan je ze een paar seizoenen opslaan
Geplaatst: 22.04.2008 - 11:37
door Captain Slow
Franswa schreef:Ik stapel ze in het donker in mijn schuur met iets overdruk 3.0 bar, schoongemaakt en voor de rest niets. Oh ja wel met een krijtje gemerkt van welke positie ze komen.
Waarom niet aan de binnenkant van de velg met bv een stift LA(Links Achter) geschreven?
Krijt heeft de eigenschap onleesbaar te worden en stift oid niet
Groet
C.L