Pagina 1 van 1

460 automaat schokken bij inschakelen D en stoppen

Geplaatst: 24.12.2007 - 11:51
door SilencerNL
Beste volvo-forum leden,

Ben sinds kort een trotse eigenaar van m'n eerste auto, een mooie Volvo 460 1.8 automaat. Hij rijdt echt heerlijk!

Echter heb ik 1 vervelend iets: Als ik vanuit de P of N naar de D schakel, begint de motor flink te trekken, je ziet de toerental dan ook even flink zakken tot ong. 600 toeren, daarna komt hij weer op. Dit zelfde effect heb ik ook als ik wil afremmen tot stilstand. Het laatste stukje wilt hij blijven kruipen, maar best hard! Ik moet dan echt de rempendaal flink intrappen om hem stil te laten staan.

Als ik de rem dan weer loslaat, gaat ie er vrij vlot vandoor...

Hij draait stationair rond de 1000 a 1100 toeren. Zou het hieraan kunnen liggen? Als ik hem in z'n R zet, heb ik dit verschijnsel niet, of heel licht (ik merk er niks van iig).

Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen, en hoe ik dit kan (laten) oplossen?

Geplaatst: 27.12.2007 - 09:33
door SilencerNL
Even een toevoeging.

Het is gisteren zelfs zo erg dat de motor uitviel toen ik de auto had gestart en hem van z'n P in z'n Drive zette.

Als ik tijdens het rijden de auto rustig laat uitrollen, dus tijdens een gangetje van +/- 30 KM/H het gas los, zakt uiteindelijk het toerental naar 1000 - 1100 toeren en kruipt de auto +/- 15 KM/H. Is dit normaal of te hoog?

De simptomen die ik had beschreven lijken heel erg op als je met een schakelbak de auto in z'n versnelling zet, en met de handrem op je koppeling laat opkomen en hem bijna laat afslaan. Zo'n effect heb ik dus ook als ik hem in z'n drive zet, of afrem tot stilstand.

Ik hoop dat iemand me een goede raad kan geven?

Is er wellicht een goede garage (lees: verstand van CVT bakken) in de buurt van Zeewolde die ik eens kan bezoeken?

Geplaatst: 27.12.2007 - 09:54
door tm1974
Hij loopt wel erg hoog stationair!

Ik bedoel eigenlijk, als het ding 800 toeren draait, en je schakeld in, dan zakt hij ook tot 600 terug waarschjnlijk. Maar dan is de overgang niet zo groot en het gevoel beter. Zou ik zeggen tenminste

Geplaatst: 27.12.2007 - 12:06
door Ramon&Ramon
Er zijn maar erg weinig dealars en garages die iets van de CVT afweten!
er is in die tijd en modificatie geweest op deze 440 modeleln,maar die is niet meer leverbaar bij dealers.
Ik kan je wel helpen ermee,alleen niet via het forum,dan moet je echt een keer langs rijden..

Haperen, stotteren of zelfs uitvallen wanneer in Drive gezet

Geplaatst: 23.01.2008 - 17:42
door Roland145
Beste,
zojuist las ik over het probleem dat u ervaart bij het inschakelen van de D. Ik heb een week geleden een Volvo 460 1.8 AUT. op LPG gekocht en ervaar precies hetzelfde probleem. De R geeft geen probleem, maar wanneer ik (vooral bij koude motor) de versnellingsbak in de D zet, heeft de auto de neiging er iets te hard vandoor te willen gaan. Dit leidt tot stotterend wegrijden of zelfs uitvallen. Ik heb me laten vertellen dat dit 'wurgen' van de motor genoemd wordt, maar voor de rest ben ik ook nog niets wijzer!!

Zorda ik wijzer ben, laat ik het U weten!

Groetjes & Succes!

Roland

Geplaatst: 25.01.2008 - 15:31
door SilencerNL
Hoi Roland,

Er zijn inmiddels 2 onderdelen besteld die dit euvel moeten verhelpen (met dank aan Ramon&Ramon). Zodra ik meer weet, post ik het hier.

Geplaatst: 25.01.2008 - 16:01
door wpee
Wat je kan proberen is NIEUWE olie erin die ook bedoeld is voor CVT van VOLVO, let op de hoofdletters. MAW, neem de juiste olie voor jullie versnellingsbak en niet zomaar olie.

Oude olie is funest

Wim

Geplaatst: 29.01.2008 - 18:04
door Roland145
Bedankt voor uw reactie!
Ben erg benieuwd welke onderdelen u besteld heeft. Morgen laat ik de olie verversen en ga ik kijken of dit verschil uitmaakt.

Groeten,

Roland

Geplaatst: 05.02.2008 - 11:43
door marrty
Hallo allemaal, Ik was even benieuwd of jullie (SilencerNL en Roland145) al meer informatie hebben over het probleem. Ik het namelijk hetzelfde probleem!
Groeten, Martijn

Geplaatst: 10.12.2012 - 14:51
door vHaperen
Is de 'oplossing' hiervan bekent?

Want ook ik lijk dat probleem te hebben...

Geplaatst: 10.12.2012 - 15:14
door Ramon&Ramon
Wat belangrijk is dat de motor verder goed loopt,dus geen kleppen te strak,inlaatspruitstukpakking lek enz enz.
Wat ook belangrijk is dat de stappenmotor goed werkt,is dat niet het geval,dan heb je al problemen.
Het toerental is vaak te hoog stationair,dat werd in die tijd opgelost doormiddel van een weerstand te plaatsen tussen de ECU.
Als je een niet gemodificeerde cvt bak hebt,dan is er weinig aan het probleem te doen.

Geplaatst: 10.12.2012 - 17:46
door vHaperen
Oke, helder!

Kleppen zijn dit weekend (voor controle iig) aan de beurt.
Heb al wel diverse uitgedroogde vacuümslangen vervangen, morgen nieuwe verdelerkap er rotor erop.
Stappenmotor ga ik morgen ook eraf schroeven en schoonmaken.

Die weerstand, weet je daar zo de waarde van, en waar deze precies geplaatst zou moeten worden?

Geplaatst: 10.12.2012 - 18:50
door Ramon&Ramon
Is een setje voor,dat verkoopt de dealer,als ze het nog kunnen leveren.

Geplaatst: 10.12.2012 - 19:57
door vHaperen
Oke, bedankt!

Ga er morgen toch heen voor de cvt-olie, zal daar gelijk eens informeren.

Geplaatst: 11.12.2012 - 18:14
door octane
ik zit met hetzelfde probleem, klein verschil is dat ik dat soms heb met warme motor.

ga nieuwe olie op de bak doen (1161743 als dit de correcte nr is?)

en eventueel zon setje gaan halen bij een dealer indien nog verkrijgbaar
@silencer --> zitten hier die twee onderdelen in die je boven vermeld?

maar zonder gemodificeerde bak gaat het probleem wellicht niet echt opgelost zijn?

wat houdt een gemodificeerde bak eigenlijk in en/of hoe kan ik dit controleren moest dit ooit gebeurd zijn?

hoe kan ik de stappenmotor controleren?

mvg christoph

Geplaatst: 11.12.2012 - 18:35
door Ramon&Ramon
Je kunt aan het plaatje op de bak zien of het een gemodificeerde is,maak er maar even een foto van.
Stappenmotor moet je goed zien bewegen na het gas loslaten, om in de basisstand terug te vallen.

Geplaatst: 08.01.2013 - 16:33
door octane
sorry voor de late reactie

Geplaatst: 08.01.2013 - 16:37
door octane
oei foto is wel heel groot uitgevallen

er staat dus V11-406M
009219
op te lezen

Geplaatst: 08.01.2013 - 16:38
door Ramon&Ramon
Is geen gemodificeerde,
Wat het belangrijkst is,is dat de motor verder perfect loopt,zonder overslaan enz enz.
Klepspeling controle is belangrijk en controleren op vacuum lekkage,s.