Pagina 1 van 1

Sloten voorportier S80 1999

Geplaatst: 24.12.2007 - 16:46
door Tim76
Hallo forummers!

Ik kijk al een poosje mee, en heb al een aantal adequate oplossingen gebruikt, waarvoor dank!

Ik ben Tim, woon in Hilversum en ben 31. Sinds mei dit jaar ben ik in het (trotse) bezit van een S80 170 pk handgeschakeld uit '99 met nu bijna 210.000 km op de klok.

Een dag of 3 na de laatste grote beurt vorige maand wilde het bijrijdersportier niet meer op slot, niet met de AB en ook niet handmatig. Knopje binnen indrukken bood geen soelaas; het sprong gewoon weer open. Na de laatste keer knopje indrukken ging hij wel op slot, maar wil nu niet meer _open_, neither met de AB of met de hand. Bij het openen van het portier van binnenuit klikt het slot open, om meteen maar weer op slot te gaan.

Nu de bestuurderskant dezelfde kuren gaat vertonen, wilde ik eens weten of ik daar zelf iets aan kan doen, of dat de onvermijdelijke gang naar Buitenweg gemaakt moet gaan worden... :?


Bedankt voor de reacties alvast!

Hartelijke groet en fijne feestdagen gewenst,

Tim

Geplaatst: 24.12.2007 - 17:23
door Oceanracer
Je kunt andere sloten bestellen bij volvos.nl voor € 75,00 per stuk. Deze zijn natuurlijk niet nieuw, maar aanzienlijk voordeliger dan via de dealer. Daar ben je € 275,00 per stuk kwijt. Dit is dan wel inclusief montage en BTW.

Geplaatst: 24.12.2007 - 17:25
door Tim76
Oceanracer schreef:Je kunt andere sloten bestellen bij volvos.nl voor € 75,00 per stuk. Deze zijn natuurlijk niet nieuw, maar aanzienlijk voordeliger dan via de dealer. Daar ben je € 275,00 per stuk kwijt. Dit is dan wel inclusief montage en BTW.
Valt er helemaal niks zelf aan te doen? Smeren ofzo?

Groeten van Tim

Geplaatst: 24.12.2007 - 17:30
door Oceanracer
In sommige gevallen wel. Na verloop van jaren zijn ze echter aan het einde van hun latijn. Ze worden dan gevoeliger voor vuil. Reinigen (extern) wil nog wel eens helpen. Probeer het slot zelf niet te openen. Je zult het daarna namelijk niet meer in elkaar krijgen. Dus slotvanger en portierslot reinigen en smeren, zou kunnen helpen. Scharnierpunten in het portier smeren zou ook soelaas kunnen bieden. Even de stekker van het slot verwijderen en weer plaatsen wil in sommige gevallen ook wel helpen. Helpt dit alles niet, dan rest niets anders dan een anders slot. Sorry.

Geplaatst: 24.12.2007 - 17:33
door Tim76
Ik ga in ieder geval eens aan de slag met de genoemde puntjes, Oceanracer. Wie weet wat er uit komt. Nieuwe sloten kan dan altijd nog...

Bedankt!

Groeten van Tim

Geplaatst: 24.12.2007 - 17:36
door Oceanracer
Meld je nog even wat het resultaat is? Ik ben benieuwd. In elk geval succes!

Geplaatst: 26.12.2007 - 13:20
door peterenjac
Is een bekende kwaal van de S80/60.Ga er maar vanuit dat er andere sloten in moeten (helaas)

Geplaatst: 27.12.2007 - 23:18
door Volvospecialist
peterenjac schreef:Is een bekende kwaal van de S80/60.Ga er maar vanuit dat er andere sloten in moeten (helaas)
Inderdaad !! :D :D

Geplaatst: 05.01.2008 - 14:09
door streetie
Heb hetzelfde probleem gehad, vervang de sloten maar gauw, als je lang wacht gaat het centrale bedieningspanneel in de auto (airco, etc) ook nog eens kapot. dit kost nog eens 600 euro of meer bij de dealer.

Ik heb dit zelf ook ondervonden. Bij mijn auto deed een slot het niet meer zo goed. Jammer dan dacht ik ik vervang het wel een keer. Had dat dus beter gelijk kunnen doen. Nu heeft het me extra veel geld gekost.

Het vervangen van het slot is een lastig klusje omdat de zijruit gedeeltelijk los moet uit het frame. Je kunt er anders niet goed bij.

Geplaatst: 06.01.2008 - 00:14
door Tim76
streetie schreef:Heb hetzelfde probleem gehad, vervang de sloten maar gauw, als je lang wacht gaat het centrale bedieningspanneel in de auto (airco, etc) ook nog eens kapot. dit kost nog eens 600 euro of meer bij de dealer.

Ik heb dit zelf ook ondervonden. Bij mijn auto deed een slot het niet meer zo goed. Jammer dan dacht ik ik vervang het wel een keer. Had dat dus beter gelijk kunnen doen. Nu heeft het me extra veel geld gekost.

Het vervangen van het slot is een lastig klusje omdat de zijruit gedeeltelijk los moet uit het frame. Je kunt er anders niet goed bij.
Ok, thnx allemaal!

Ik ga er volgende week meteen 'werk' van maken, voor ik de knip (weer) ernstig moet trekken... :?

Groeten van Tim!

Geplaatst: 07.01.2008 - 16:24
door Tim76
Oceanracer schreef:Meld je nog even wat het resultaat is? Ik ben benieuwd. In elk geval succes!
Zojuist uit Baarn teruggekeerd, meld ik dit even... :)

Wat bleek:
Het ruitmechanisme van het bijrijdersportier functioneert niet al te best meer (iemand nog een mechanisme, ergens??? :D ). Om het probleem vast te stellen is de binnenbekleding verwijderd. Bij terugplaatsen was de folie aan de binnezijde over het pennetje van het slot geplakt, waardoor dit geen kant meer op kon... :!: :? Niks mechanisch dus, en al helemaal geen nieuw(e) slot(en) nodig! 8)

Groeten van Tim

Geplaatst: 07.01.2008 - 18:57
door Oceanracer
Tegen zoveel dommigheid is geen forum opgewassen. :bday:

Geplaatst: 07.01.2008 - 23:21
door coolyo0o
streetie schreef:Heb hetzelfde probleem gehad, vervang de sloten maar gauw, als je lang wacht gaat het centrale bedieningspanneel in de auto (airco, etc) ook nog eens kapot. dit kost nog eens 600 euro of meer bij de dealer.

Ik heb dit zelf ook ondervonden. Bij mijn auto deed een slot het niet meer zo goed. Jammer dan dacht ik ik vervang het wel een keer. Had dat dus beter gelijk kunnen doen. Nu heeft het me extra veel geld gekost.

Het vervangen van het slot is een lastig klusje omdat de zijruit gedeeltelijk los moet uit het frame. Je kunt er anders niet goed bij.
wat heeft de airco dan met de sloten te maken????? :shock:

Geplaatst: 07.01.2008 - 23:32
door IkeV70
coolyo0o schreef:
streetie schreef:Heb hetzelfde probleem gehad, vervang de sloten maar gauw, als je lang wacht gaat het centrale bedieningspanneel in de auto (airco, etc) ook nog eens kapot. dit kost nog eens 600 euro of meer bij de dealer.

Ik heb dit zelf ook ondervonden. Bij mijn auto deed een slot het niet meer zo goed. Jammer dan dacht ik ik vervang het wel een keer. Had dat dus beter gelijk kunnen doen. Nu heeft het me extra veel geld gekost.

Het vervangen van het slot is een lastig klusje omdat de zijruit gedeeltelijk los moet uit het frame. Je kunt er anders niet goed bij.
wat heeft de airco dan met de sloten te maken????? :shock:
Het zou iets met piekspanningen te maken hebben die je ECC paneel naar de filistijnen helpen. Volgens mij is Streetie tot nog toe de enige die deze ervaring op het forum gemeld heeft.

Geplaatst: 08.01.2008 - 17:18
door coolyo0o
mischien toeval geweest dan of zijn er harde bewijzen?

Geplaatst: 08.01.2008 - 21:15
door streetie
Het vreemde was dat dit gebeurde om het moment dat de dealer lampjes van de unit moest vervangen en de stekker van de unit los gemaakt had.

Volgens de dealer lag de oorzaak toch echt aan de Centrale vergrendeling.

Ik heb de unit later opengemaakt en door een vriend laten doormeten op de scope. Er waren inderdaad wat componenten kapot op de print. De oorzaak van piekspanning op de print door defecte CV is aannemelijk.

Ook Boy Geenacker (volvosloop) gaf aan dat deze combinatie nog wel eens voorkomt. Wij hebben daar een nieuwe paneel en slot gehaald.

Geplaatst: 17.08.2008 - 18:53
door Heemskerk
Voor de mensen die problemen met de sloten hebben.
Hier een oplossing die bij mijn al twee keer het probleem heeft opgelost.
Ik heb in de opening waar je de sleutel in doet WD40 in gespoten.(flink veel)
Het helpt niet gelijk maar na een weekje of twee heb ik geen last meer gehad.
probleem kwam wel weer terug na anderhalf jaar ofzo heb toen het zelfde gedaan en het is tot nu toe nog steeds niet terug is nu ook alweer een jaar geleden.
Welicht te proberen als je er ook last van het.

Geplaatst: 17.08.2008 - 19:16
door Gast
Ik zal het eens proberen. In de winter wil het passagiersportier wel eens niet open met de centrale vergrendeling. In het voorjaar en zomer nooit geen last van maar als het weer wat kouder word begint dat probleempje weer te spelen, WD40 is wonderspul dus wieweet!

Geplaatst: 22.08.2008 - 19:32
door denkweb
Oorzaak van haperende portieren is 9 vd 10 keer veroorzaakt door schade aan een portier, of een portier waarvan de bekleding is losgeweest. De vergrendeling loopt te zwaar en sluit de betreffende deur niet af. Doordat eea aan een centrale vergrendeling is gekoppeld wil vervolgens het bestuurdersportier (waar vaak niks aan mankeert) niet op slot (er is immers nog een deur open ergens).

Loshalen en ervoor zorgen dat alle stangetjes en pinnetjes vrij kunnen bewegen is vaak de goedkoopste oplossing.

Bij de 800 en 700 / x70 series kwam het verder nog wel eens door haperende achterklepsloten (stanggeleiders losgeraakt e.d.).