In dat verslag staat de excellence van goodyear en die is niet veel waard, ik spreek over de Eagle F1 (gs-d3)
Ik wil direct met jou een rondje doen op de nurburgring met mijn michelins en daarna een setje eagle f1 eronder.
Ooit op de ring enkele rondjes gedaan met een crx (tuned) en na 2ronden telkens andere set velgen/banden, telkens de zelfde maten, Michelin, dunlop, pirelli, goodyear, bridgstone, uniroyal, en een goedkoop setje a 50€ voor 4banden.
1: de goedkope: geen 2 rondjes vol gehouden, 4/5 van het eerste rondje was er wel grip maar niet echt voldoende, daarna was het gewoon janken en schuiven langs alle kanten, rolgeluid meer dan aanwezig.
2: uniroyal: Eigenlijk veel van verwacht, maar voor dagelijks gebruik is het geen slechte band maar je mag er niet gek met omspringen, slijtage mocht wat minder zijn, enkel bij het afhalen zat er een grote blaas aan de wang in de binnenkant, na genoeg geen rolgeluid.
3: michelin: presteerde heel goed! Alleen als de limit er was was hij er wel degelijk en dan moest je heel goed opletten, een zweverig/zwabber gevoel, jankend en soms wel eens stuiterend gevoel als je even slipte, slijtage viel nog mee, rolgeluid kenden deze niet alleen bij zeer hoge snelheden.
4: dunlop: hardere wang, strak sturend gevoel, veel grip voorhanden, limit ligt tamenlijk ver, slijtage viel wel wat tegen, rol geluid was duidelijk aanwezig.
5: Pirelli: was zowat het zelfde als dunlop, alleen limit niet zo ver, en minder rol geluid, slijtage viel ook goed mee, stuur gedrag viel goed mee.
6: Bridgestone: veel grip, hoge limit, slijtage was wel enorm, rol geluid viel nog goed mee, zeer precies stuur gedrag.
7: goodyear eagle F1: zeer harde/stijve wang, enorm veel grip, rolgeluid was aanwezig (vooral hoge snelheden), zeer precies stuur gedrag, hoge limit (moet je al enorm gek voor doen om ze te halen) slijtage viel nog goed mee, durvden wel eens piepen/janken maar je kon gewoon blijven door gaan.
Let wel dat de slijtage dus beduidend hoger is dan bij normaal gebruik, werden snelheden gehaald boven de 220km/u (top +/- 260).
Flink in de ankers gaan, optrekken, snelle bochten, het echte gooi en trek dus.
Kwa weer's omstandigheden normale temp bewolkt/zonig (nacht ervoor flink geregend), dus stukken waar de zon bijna niet aan kwam (schaduw dus) droogde het bijna niet op, andere stukken waren dan weer wel droog door de zon. Dus zowel vochtig en droog gereden.
Redelijk wat liters benzine erdoor gegaan en 2 of 3 setjes remblokken vooraan.
Nuja, iedereen heeft een favo banden merk/type en respecteer iedereen hun keuze, je kan deze test ook niet echt vergelijken met een gewone normale test. Maar persoonlijk vind ik dat je een band pas echt leerd kennen wanneer je ze eens hard en grondig tot de limit drijft, zo weet je wat je kan verwachten en waar toe het instaat is.