Pagina 1 van 1
12V in kofferbak
Geplaatst: 27.12.2007 - 23:50
door Cereal
Ik wil een 12V draadje regelen voor mijn HD Mediaspeler, deze heeft 12V (3A Max) gelijkstroom nodig.
Deze mag uit zodra de auto van contact gaat, kan ik 12V van m'n RTI/iMiv halen (Volvotech?

)of is er ergens daarachter nog een 12V te krijgen zonder dat ik het electrische systeem op hol laat slaan?
Ik ga er van uit de RTI een 'schoon' 12V signaal krijgt/geeft, dus zonder al te veel storing/spanningspieken/dalen.
Ik kan natuurlijk altijd een draadje van de 12V aansluiting tussen de voorstoelen naar achteren trekken, maar als er al 12V ligt in de achterbak bespaar ik me liever die moeite.
Ik weet dat deze vraag al vaker voorbij is gekomen, maar heb nog nergens hét antwoord gezien voor deze vraag.
Geplaatst: 28.12.2007 - 01:11
door M'n eerste Volvo
Uhm.... als ik me niet vergis ligt je accu achter ?
Geplaatst: 28.12.2007 - 09:52
door Cereal
Hmm, vergeten te vermelden, het moet een geschakelde draad zijn (alleen aan bij II). Anders trekt ie de accu leeg.
Geplaatst: 28.12.2007 - 14:40
door Obelix71
Ik weet niet of dit mogelijk is bij jouw Volvo maar weet dit omdat een kennis dit zo gedaan heeft bij een Landrover.
Een schakeldraad werd vanaf het contactslot doorgetrokken naar achteren.
Een printplaatje met relais fungeerde als soort afsluiter en dat was gekocht bij de lokale electronica boer.
als je het contact dan afzet valt het relais af en gaat er geen directe stroom meer naar je 12V aansluiting.
Groetjes Richard
Geplaatst: 28.12.2007 - 16:23
door gjburg
volgens mij is het een optie die je kan nemen dus zullen er al ergens draden liggen.
Ook gister iets gelezen in het V70 forum dat er al draden lopen voor de versterker van de
subwoofer. Neem aan dat ook die gewoon geschakeld is.
Geplaatst: 29.12.2007 - 00:44
door VolvoTech
Ha Cereal,
Om te bepalen wat voor CEM je hebt (en dus waar je geschakelde 12V vandaan kunt halen) graag even;
- type Volvo
- Modeljaar auto
Gr
Bob
Geplaatst: 29.12.2007 - 09:01
door marsm104
Ik had in m'n 460 ook een 12V aansluiting achter, gewoon geschakeld via de verlichting. Die brandt toch altijd.
Geplaatst: 29.12.2007 - 11:36
door Cereal
VolvoTech schreef:Ha Cereal,
Om te bepalen wat voor CEM je hebt (en dus waar je geschakelde 12V vandaan kunt halen) graag even;
- type Volvo
- Modeljaar auto
Gr
Bob
Volvo S60 MY 2004
Is de 12V stroomvoorziening stabiel/veilig genoeg om computerhardware op aan te sluiten? RTI werkt perfect, en de iMIV ook, dus ik ga er van uit dat ik geen extra filter oid. nodig heb.
Geplaatst: 29.12.2007 - 14:42
door VolvoTech
Hallo Cereal,
De 12V stroomvoorziening is prima, stabiel en redelijk diploos, behalve bij het starten natuurlijk.
Maar ook hierbij zal er een buffer moeten zijn, wat de kleine dipjes en piekjes opvangt en de boel dus stabiliseert.
Vergeet niet dat de iMIV en de RTI unit beide op de continue spanning zitten en zichzelf een en uitschakelen dmv melbus signalering.
Over je 12V geschakelde aansluiting;
- Mocht je RSE hebben, dan gebruik je de paarse (dunste van de 2) die uit het zekeringblok komt wat los links achterin-onderin ligt.
- heb je geen RSE, kun je van je van de bruine stekker op je zekering-unit in de kofferbak, een van de gele draden gebruiken. Let op, eerst meten, afhankelijk van wel of geen trekhaak, wel of geen basbox etc. zitten er soms meerdere gele draden in.
Even langskomen (afspraak via een PM) kan natuurlijk altijd.
Vanavond eventueel bij de eindejaarsmeeting...
Groet
Bob
Geplaatst: 03.01.2008 - 15:35
door Cereal
Bij mij zit er geen bruine stekker op de zekeringunit, alleen maar relais en zekeringen..
Heb dus een iMiv, wél een trekhaak, parkeersensoren en Klasse III alarm.
Is er een andere manier om 12V te krijgen? of heb ik verkeerd gekeken.
(linksachter is waar de RTI-unit zit toch?)

Geplaatst: 05.01.2008 - 16:34
door Cereal
Ik heb vandaag een plug voor de 12v aansluiting tussen de voorstoelen gekocht. Past perfect, probleem is dat de aansluiting (of stekker/kabel) niet genoeg stroom kan leveren om de hd te laten opspinnen. De grafische interface werkt wel, maar hij kan de schijf niet vinden (hoor hem 'proberen' maar hij gaat niet draaien).
Op de 220v voeding staat dat hij 12V= en 3A levert (33W). Lijkt me sterk dat dit niet via de aanstekerplug te verkrijgen is. Ik heb overigens beide pluggen geprobeerd. Er zit een 230V 3A zekering in de stekker..
Het kan zijn dat de interne weerstand van het (el cheapo) 12v-stekkertje te groot is, en dus te weinig Volts levert. Dus hopelijk kan iemand me een antwoord geven op mijn eerdere post, zodat ik 'm direct aan de 12V kan hangen.
Geplaatst: 05.01.2008 - 22:22
door VolvoTech
Cereal schreef:Hmm, vergeten te vermelden, het moet een geschakelde draad zijn (alleen aan bij II). Anders trekt ie de accu leeg.
Hoi Cereal,
Vanuit de REM doe je als volgt;
- Rem bovenin losmaken (even schroevendraaier er tussen) en naar voren halen.
- Zekering blokje 2, zekeringetje 10 (10A max) geeft geschakelde spanning als ik het goed gezien heb.
Meten is wel weten natuurlijk.