Geplaatst: 29.12.2007 - 21:44
za 29 dec 2007, 16:41
Volvo: agenda herzien
AMSTERDAM - Volvo heeft zijn productplanning de afgelopen tijd vrijwel geheel herzien. De opvolger van de S60 is uitgesteld in het voordeel van een nieuwe compacte SUV, de XC60. De directie van de Zweedse autobouwer heeft sowieso uitvoerig naar het bestaande leveringsprogramma gekeken en toekomstige ontwerpen meer afgestemd op de vraag vanuit de markt.
Volvo heeft in 2007 de geheel nieuwe V70 en XC70 gelanceerd en bracht tussendoor nog een gefacelifte S40 en V50. Het jaar ervoor was drukker voor de Zweden. Toen bracht Volvo de kakelverse C70 en S80 uit, beide met enkele maanden vertraging. Aan het eind van 2006 arriveerde zelfs de kleine C30. Dit jaar was dus het oogstseizoen, qua verkopen.
De fabrikant, die waarschijnlijk in 2008 zijn 15 miljoenste auto vervaardigt, zal tot en met herfst 2008 eveneens geen totaal nieuw model uitbrengen. De autobouwer komt wel met een extra versie van de C30, de 1.6D Efficiency, een ultrazuinige uitvoering die met hulp van aërodynamische aanpassingen, gewijzigde transmissie, speciale banden en herschreven motormanagementsysteem veel minder diesel consumeert.
Daarnaast brengt Volvo de langverwachte XC60. De SUV staat al in maart op de autoshow in Genève. De productie begint pas in augustus en de eerste exemplaren komen dit najaar op de weg. Met de XC60 boort Volvo een voor het merk nieuw marktsegment aan. Na de voorzichtige, maar uiterst succesvolle lancering van de XC90 richt Volvo nu zijn pijlen op de klasse van de compacte SUV. Een groeiend segment, waarin Volvo een belangrijke speler kan worden. Van de premiummerken is alleen BMW er met de X3 actief. Daarentegen brengen Audi en Mercedes hun respectievelijk Q5 en GLK genaamde softroaders ook komende herfst uit. Saab volgt in 2009 pas. De XC60 wordt een vijfpersoons model, net als zijn directe concurrenten. Voor de techniek grijpt Volvo terug op bekende motoren en vierwielaandrijfsysteem. Een Bio-ethanol-uitvoering staat uiteraard in de planning. Op de thuismarkt kun je niet zonder.
De XC60 verschijnt in een booming marktsegment. De Zweden willen profiteren van de groeiende vraag naar de compacte SUV's. Vandaar dat de ontwikkeling van de tweede generatie S60 op een lager pitje is komen te staan. Alle prioriteit ging naar de XC60. De fabrikant toonde reeds een concept car van de kleinere SUV om zijn klanten al op de komst van de softroader te attenderen. Volvo-dealers hebben zodoende al veel prospects mogen noteren.
Het gevolg is dat de geheel nieuwe S60 later komt dan gepland. De auto volgt op z'n vroegst in 2009. Een gefacelifte uitgave van de XC90 volgt over twee jaar. Dan heeft de S40 ook zijn langste tijd gehad. Geluiden vanuit Zweden geven aan dat de S40 geen sedan meer wordt. Volvo zou overstappen op een hatchback-achtige carrosserievorm, die klanten moet opvangen die de C30 iets te compact en onpraktisch vinden. Een vijfdeurs C30 verschijnt er namelijk niet.
autotelegraaf
Volvo: agenda herzien
AMSTERDAM - Volvo heeft zijn productplanning de afgelopen tijd vrijwel geheel herzien. De opvolger van de S60 is uitgesteld in het voordeel van een nieuwe compacte SUV, de XC60. De directie van de Zweedse autobouwer heeft sowieso uitvoerig naar het bestaande leveringsprogramma gekeken en toekomstige ontwerpen meer afgestemd op de vraag vanuit de markt.
Volvo heeft in 2007 de geheel nieuwe V70 en XC70 gelanceerd en bracht tussendoor nog een gefacelifte S40 en V50. Het jaar ervoor was drukker voor de Zweden. Toen bracht Volvo de kakelverse C70 en S80 uit, beide met enkele maanden vertraging. Aan het eind van 2006 arriveerde zelfs de kleine C30. Dit jaar was dus het oogstseizoen, qua verkopen.
De fabrikant, die waarschijnlijk in 2008 zijn 15 miljoenste auto vervaardigt, zal tot en met herfst 2008 eveneens geen totaal nieuw model uitbrengen. De autobouwer komt wel met een extra versie van de C30, de 1.6D Efficiency, een ultrazuinige uitvoering die met hulp van aërodynamische aanpassingen, gewijzigde transmissie, speciale banden en herschreven motormanagementsysteem veel minder diesel consumeert.
Daarnaast brengt Volvo de langverwachte XC60. De SUV staat al in maart op de autoshow in Genève. De productie begint pas in augustus en de eerste exemplaren komen dit najaar op de weg. Met de XC60 boort Volvo een voor het merk nieuw marktsegment aan. Na de voorzichtige, maar uiterst succesvolle lancering van de XC90 richt Volvo nu zijn pijlen op de klasse van de compacte SUV. Een groeiend segment, waarin Volvo een belangrijke speler kan worden. Van de premiummerken is alleen BMW er met de X3 actief. Daarentegen brengen Audi en Mercedes hun respectievelijk Q5 en GLK genaamde softroaders ook komende herfst uit. Saab volgt in 2009 pas. De XC60 wordt een vijfpersoons model, net als zijn directe concurrenten. Voor de techniek grijpt Volvo terug op bekende motoren en vierwielaandrijfsysteem. Een Bio-ethanol-uitvoering staat uiteraard in de planning. Op de thuismarkt kun je niet zonder.
De XC60 verschijnt in een booming marktsegment. De Zweden willen profiteren van de groeiende vraag naar de compacte SUV's. Vandaar dat de ontwikkeling van de tweede generatie S60 op een lager pitje is komen te staan. Alle prioriteit ging naar de XC60. De fabrikant toonde reeds een concept car van de kleinere SUV om zijn klanten al op de komst van de softroader te attenderen. Volvo-dealers hebben zodoende al veel prospects mogen noteren.
Het gevolg is dat de geheel nieuwe S60 later komt dan gepland. De auto volgt op z'n vroegst in 2009. Een gefacelifte uitgave van de XC90 volgt over twee jaar. Dan heeft de S40 ook zijn langste tijd gehad. Geluiden vanuit Zweden geven aan dat de S40 geen sedan meer wordt. Volvo zou overstappen op een hatchback-achtige carrosserievorm, die klanten moet opvangen die de C30 iets te compact en onpraktisch vinden. Een vijfdeurs C30 verschijnt er namelijk niet.
autotelegraaf