Pagina 1 van 2

verbuik s80 t6

Geplaatst: 30.12.2007 - 13:50
door jack betting
ik ben sinds vrijdag 28 december de gelukkige eigenaar van een volvo s80 t6 exectutive van 2000 met 112.000 km,s
heb e.e.a. gecontroleerd en alles bleek keurig te kloppen, de auto is in het verleden in onderhoud geweest bij volvo dealer v.kuyk in schagen.
ik heb mijn s60 van 2001 er op ingeruild.
deze s80 is mijn 6e of 7e volvo en mijn 3e s80
nu mijn vraag.....
volgens informatie die je krijgt van of in de autotrader is het gebruik op lange afstanden 8.2 liter op 100km.
ik zit met een gemiddeld verbruik op lange afstanden met een snelheid van tussen de 130 en 140km/u op 12.5 liter/100, dus beduidend meer.
wat is jullie ervaring wat betreft het verbruik van de t6 ??
en........... heeft iemand ervaring met een open luchtfilter in de t6, ik ben
door al de elektronica van de motor een beetje bang dat het storingen geeft.
graag jullie reacties en......... iedereen een fijn gezond en veilig 2008 !!

Geplaatst: 30.12.2007 - 16:52
door netwerk11
Hallo,

Ik zit met het verbruik rond de 9 a 10 liter per 100 km. bij constant 120 km/h.
met 80 km/h zit ik rond de 7,3 liter/ 100 km.
Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar bij mijn nieuwe etm reed hij wel zuiniger, maar misschien heeft de garage ook wel wat anders gedaan/ afgesteld
Succes

Geplaatst: 30.12.2007 - 20:56
door ufovolvo
'k Zou even wachten met een oordeel... als je een auto nieuw hebt en het is ook nog 's een T6, dan kon een groot deel van het brandstofverbruik ook wel 's uit de rechtervoet kunnen komen. Je zult zien: als je d'r wat langer mee rijdt wordt íe vanzelf wat zuiniger. En sowieso heb ik 't niet zo op met een fabrieksopgave als in Autotrader staat. 8,2 ltr per 100 km is een verbruik waar zelfs m'n D5 moeite mee heeft (als ik in Duitsland op de autobaan ben, tenminste). Dat meten ze bij 100 km/uur constant/cruisecontrol...

Het is niet te verwachten dat je daarvoor de T6 kocht ;)

Geplaatst: 30.12.2007 - 23:40
door jack betting
nee hoor, ik heb de t6 echt niet gekocht voor zijn zuinigheid, maar dacht, nadat ik e.e.a. in de autotrader gelezen had dat er misschien iets mis zou zijn met de auto.
moet daarbij wel zeggen dat ik hiervoor een s60 170pk had waarbij ze in de autotrader een verbruik opgaven van 7.4 ltr./100 klopte dit zeer goed.
ikzelf rij ook veel in duitsland en maak dagen van 900km.

Geplaatst: 31.12.2007 - 07:50
door S80 Executive
Het verbruik lijkt mij aan de (zeer) hoge kant. Maar zoals eerder gezegd, ligt dat waarschijnlijk aan je rechtervoet. In een ander topic schreef ik al eens:

Ik ben heel tevreden met het verbluik van m'n S80 T6:

fabriek: verbruik gecombineerd 11,3 l/100km
werkelijk: 9,0 l/100 km over de afgelopen 1200 km (90% snelweg, 10% stad)

Deze zomer zelfs 8,4 l/100 km gehaald over dezelfde afstand. Dit terwijl 8,4 de fabrieksopgave is voor de buitenweg! De bc wijkt niet noemenswaardig af, dus een anticiperende rijstijl helpt denk ik ook bij het behalen van de beloofde cijfers.

Geplaatst: 31.12.2007 - 08:22
door DrRossi
Proficiat met je dikke bak.
Geen andere filter monteren heeft echt geen toegevoegde waarde en al helemaal geen open troep.
Onder de kap wordt het zo enorm heet dat bij de meeste de kabel tules verteren en je filter heeft al een koude lucht aanzuig mond voorin.
Turbo's houden van koude lucht!

Bij mij is verbruik wordt alleen maar hoger geworden, want je raakt gewend aan de snelheid en gaat steeds sneller rijden.
1 op 7 in de stad en voor korte ritjes en 1 op 9.5 bij normaal snelweg gebruik.
Ik rij sinds augustus 200 kilometer per dag en met al die files wordt het echt niet zuiniger!

Geplaatst: 01.01.2008 - 11:19
door jack betting
te beinnen met iedereen een gelukkig en gezond 2008 te wensen.
en, natuurlijk bedankt voor jullie reacties.
mijn rijstijl is niet uitgesproken pittig, ik rij dagelijk met een diesel
en vind het prettig met de volvo (wordt alleen prive gebruikt) te genieten
en een enkele keer eens op het gas.
maar met de cruise control erop en een verbruik van 12.5 ltr/100 bij een snelheid van 130km/u vind ik toch redelijk hoog.

en nog bedankt voor de reactie van de open luchtfilter. had er bijna een aangeschaft,, dacht dat ik het brandstofverbruik hier iets mee terug
haalde.

Geplaatst: 02.01.2008 - 13:26
door S80T6G3
Beste Jack,
Mooie kilometerstand voor een 2000! veel rijplezier ik geniet ook dagelijks van het enorme vermogen onder de rechtervoet.

Zou het kunnen dat je een verkeerde bandenmaat er op hebt zitten? Toen ik die van mij kocht zaten er ook te lage banden op ......... en klopt het verbruik ook niet helemaal en de snelheid niet te vregeten.
Maar even nadenken....................een kleinere diameter gaat het wiel vaker rond dan het zou moeten dus hmmmm dus als je 100 kmh rijdt moet de motor meer toerenmaken etc etc...

Geplaatst: 02.01.2008 - 18:14
door jack betting
bedankt voor u reactie.
er liggen 17"velgen onder en de bandenmaat is 225/50/17.
ik denk dat dit volgens het boekje is.
wat het rijgedrag van de t6 is, is geweldig !!
hiervoor had ik een s60 met 170pk, daarvoor een s80 2.9, daarvoor een
c70 cabrio 2.4T, daarvoor een c70 (goudkleurige) en daarvoor reed ik met een s80 170pk, werkelijk allemaal superauto,s....denk dat ik er intussen een volvotik aan over heb gehouden, het zijn fantastische auto,s.
maar ik denk dat ik maar eens naar de dealer ga en hem eens aan de computer laat zetten, misschien vinden die iets betreffende het verbruik

Geplaatst: 03.01.2008 - 14:14
door BertjeB
stomme vraag misschien maar, zijn je banden wel goed op druk?
kan een emmer schelen!!


greetzzzz en veel rijplezier! Bert.

Geplaatst: 03.01.2008 - 16:34
door jack betting
heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken maar morgen laat ik de winterbanden monteren.
bedankt voor de tip.
m.vr.gr. jack betting

Geplaatst: 05.01.2008 - 10:50
door peterenjac
Mijn T6 zat gemiddeld op 15 of 16 liter per 100 km met korte stukjes.Vergeet niet dat de motor 1600 kg op gang moet krijgen iedere keer dat je gestopt bent.
Vanuit Kroatie naar Nederland haalde ik met een gemiddelde snelheid van 160 km /uur op de cruisecontrol een verbruik van 9 liter op 100 km.

Geplaatst: 05.01.2008 - 18:37
door jack betting
ik ga maandag 14 jan. eens met de volvo naar Bad Mergentheim (D), dan rij ik op een dag 900km bijna allemaal snelweg.
een week later gaat hij mee naar oostenrijk dan moet ik het helemaal weten

maar ik vind het nier erg dat hij veel verbruikt maar vergeleken met de c70t5 en de s80 2.9 en andere volvo,s die ik gehad het is het verbruik aanzienlijk meer.

daar staat wel tegenover dat de T6 een superauto is en zo rijdt hij ook.

Geplaatst: 29.01.2008 - 21:30
door jack betting
na twee ritten van een 900km en de ander 1700km en hiervoor het gemiddeld gebruik op 0 gezet kwam ik op deze afstanden uit met een
gemiddeld verbruik van 9.8 ltr/100km.
gemiddelde snelheid was ca 145km/u
is dacht ik toch heel gunstig.
alleen op de korte stukken is het verbruik aanzienlijk hoger.
dus...mag eigenlijk niet klagen

nogmaals bedankt voor jullie reactie,s
groeten jack

Geplaatst: 26.05.2011 - 09:47
door JCF
Dit al wat oudere topic eens opgehaald, zou het in het licht van de huidige ontwikkelingen niet mogelijk zijn een start/stopsysteem van Bosch in te bouwen in een T6, of hem in de stad p 4 cylinders te laten rijden, aangezien de verbruiks-achilleshiel blijkbaar in de stad ligt voor deze auto?

Geplaatst: 26.05.2011 - 10:13
door V70 classic
JCF schreef:Dit al wat oudere topic eens opgehaald, zou het in het licht van de huidige ontwikkelingen niet mogelijk zijn een start/stopsysteem van Bosch in te bouwen in een T6, of hem in de stad p 4 cylinders te laten rijden, aangezien de verbruiks-achilleshiel blijkbaar in de stad ligt voor deze auto?
Koop dan een 2.0 als je zuinig wilt rijden.

Nog wel ff een aanvulling.
Ik heb de T6 met GT.
Hier is mijns inziens veel te halen met een ander schakelpatroon.
Maar goed wijzig de software maar eens voor een gunstigere versie.
De GT zou eigenlijk een schakel opdracht moeten geven zo rond de 2000 R/pm.
Dan loopt ie op koppel snel door de versnellingen wat het verbruik minder maakt.
In S of met Kick-down schakelen bij een 4500 tot 5000 R/pm.

Maar goed blijft een lekkere motor die 6 pittter.
De 5 cil klinkt mooier, maar de T6 loopt zijde zacht.

Geplaatst: 26.05.2011 - 20:16
door Marc O.
Ik rijd met mijn T6 op LPG (Vialle LPi) ongeveer 1 op 6 à 7. Ca. 10% stadsverkeer, de rest is snelweg cq. buitenweg. Op benzine iets gunstiger, maar ik ben jaloers als ik (hierboven) 9,0 l/100km lees.

Geplaatst: 27.05.2011 - 00:29
door elianmars
JCF schreef:Dit al wat oudere topic eens opgehaald, zou het in het licht van de huidige ontwikkelingen niet mogelijk zijn een start/stopsysteem van Bosch in te bouwen in een T6, of hem in de stad p 4 cylinders te laten rijden, aangezien de verbruiks-achilleshiel blijkbaar in de stad ligt voor deze auto?
Draai er twee bougies uit. Misschien scheelt dat :lol:

Geplaatst: 27.05.2011 - 10:45
door V70 classic
elianmars schreef:
JCF schreef:Dit al wat oudere topic eens opgehaald, zou het in het licht van de huidige ontwikkelingen niet mogelijk zijn een start/stopsysteem van Bosch in te bouwen in een T6, of hem in de stad p 4 cylinders te laten rijden, aangezien de verbruiks-achilleshiel blijkbaar in de stad ligt voor deze auto?
Draai er twee bougies uit. Misschien scheelt dat :lol:
Ik weet iemand die heeft 4 bougies voor de 5 pitter te koop.
Ben je al een eindje op weg Marcel .

grts Ronald

Geplaatst: 27.05.2011 - 10:56
door 945i
Of zet er een V8 HEMI in...

Het hybride systeem is ontwikkeld door Chrysler in samenwerking met GM en BMW. De 5.7 liter Hemi is de meest zuinige V8 die Chrysler te bieden heeft, er zit een systeem in dat 4 cilinders uitschakelt als er geen extra vermogen nodig is (het concept van uitschakelbare cilinders zagen we al eerder in het ‘sixteen concept‘ van Cadillac). Bij de hybride SUV’s wordt deze motor gekoppeld aan elektrische motoren die extra vermogen leveren en ervoor zorgen dat de benzinemotor helemaal uitgeschakeld wordt als het voertuig tot stilstand komt (net zoals bij de nieuwe BMW 5-serie).

http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/ ... 8-hybrides

;)