Pagina 1 van 1

ik ben blij

Geplaatst: 30.12.2007 - 19:49
door ries00
hoi,

Ik wil jullie het goede nieuws niet onthouden; onze 960 (3.0 '94) is weer gerepareerd. De klachten waren een wegvallende snelheidsmeternaald en verder nog allerlei vage elektische gerelateerde problemen.
Eerst heb ik de massakabel van de accu naar het chassis maar eens vervangen, deze was helemaal verkankerd van binnen en de kabelschoen was ook reeds gecorrodeerd. Dit loste de diverse elektische problemen op, hij (zij?) loopt zelfs lekkerder! Bleef de snelheidsmeternaald. Op zich niet zo erg, echter de automaatbak ontvangt een snelheidmetersignaal vanuit de snelheidsmeter. Na uitgebreid onderzoek (met dank aan een of andere vage poolse site met zowat alle wiring diagrams) met o.a. een scope kwam ik er achter dat de spanning op het printplaatje van de snelheidmeter af en toe weg viel. Voor de kenners: de ic's worden gevoed vanuit een eenvoudig spanningsregelaartje opgebouwd rond een zenerdiode en een transistor geschakeld als emittervolger. Dit alles zit op een hoek van de print die door een lampje lekker verwarmd wordt. Oplossing: transistor vervangen door een 7809, zener d'r uit en de condensators in de buurt ook alle vervangen. Zowaar: 't werkt weer!

Geplaatst: 30.12.2007 - 20:10
door BlackSapphire
Van harte en super dat je zo'n 960 weer op de weg kunt houden! Had ik daar al foto's van gezien?

Geplaatst: 30.12.2007 - 22:29
door 2x Hampus
Mooi en knap als je dit allemaal zo zelf op kunt lossen. Het geeft vast veel voldoening als hij (zij?) het daarna weer goed doet.

Geplaatst: 30.12.2007 - 22:35
door volvorider
En 960 zijn volvo iconen! Chapeau!!

Geplaatst: 30.12.2007 - 22:43
door ...
...

Geplaatst: 30.12.2007 - 23:17
door ries00
Trots, ja tuurlijk. Ooit nog de mts electronica gedaan en zo af en toe komt die kennis zeer van pas. Daarnaast is het een uitdaging geworden om zo veel mogelijk zelf te doen, met de nodige kennis die met enig zoeken te vinden is op internet kom ik een heel eind. Kleine greep van ingrepen: 3 maal distributieriem (doe ik elke 50K); oliescheider van carterontluchting (hielp alleen niet tegen hoog olieverbruik); schokbrekers rondom (heb nu echte koni's) en veren achter; trekhaak monteren; schijven en blokken vóór; remblokken en -cylinders achter (deze zaten vastgeroest); vacuumleiding bekrachtiger vastgezet (remt ineens véél beter) en nog wel het mafst: de buitenste lagerschaal links achter draaide mee (met een centerpons een paar flinke putten in de behuizing en de boel weer in elkaar gezet) en zowat alle lampjes van dashbord/binnenverlichting vervangen.
En hierbij een foto.
De enige twee minpuntjes die ik ervaar zijn: een hoog olieverbruik (1:800) en een fors brandstofverbruik (1:6,5 á 7 op lpg). Dit laatste schijnt overigens normaal te zijn. Het olieverbruik heeft ie al zo lang als ik hem heb, is wel iets slechter geworden, begon met 1:1000. Compressie is wel ok.
Als ik tijd en zin verzameld heb dan wil ik de koppakking nog vervangen.

Geplaatst: 31.12.2007 - 12:57
door +++t blijft behelpen+++
Mooie auto hoor!
1 op 800 olie?
das echt wel een beetje te veel hoor!
Klinkt als motor gaar, wat wel opvallend is.
Maar goed, een blokje hoeft niet te duur te zijn.

Geplaatst: 02.01.2008 - 15:22
door Vilvi
Pracht bak!

Dit klinkt trouwens eerder als een gaar blok dan een lekke koppakking,dan heb je meestal ook koelwaterverbruik en schommelende of hoge temp.meterstand.

Succes ermee en keep em rolling!

Geplaatst: 02.01.2008 - 19:19
door ries00
leuke reacties, dank daarvoor.
koelvloeistof gebruikt ie ook een beetje, samen met het goed zijn van compressie en het ontbreken van blauwe walm bracht mij dit tot de koppakking conclusie. Ook maakte een dealer eens een opmerking naar me dat het "relatief normaal" is dat de koppakkingen van deze blokken (zowel de 5- als 6cyl.) na ongeveer 3 ton langzaam harder worden en dus niet meer 100% afdichten. Verder lijkt alles ok, geen olie of waterlekkage, geen olie in het water of v.v. en geen bubbelbad in het expansievaatje. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Tevens denk ik dat na zoveel verbrande liters olie het wel eens zinvol is om de verbrandingskamers schoon te maken. Dat de olie wel verbrand wordt maak ik op uit de zorvuldig aan de binnenzijde getectyleerde uitlaatpijp.
Iemand van jullie enig idee wat een koppakkingset kost? Alleen verkrijgbaar via de dealer? Is het zinvol gelijk de klephoedjes te vervangen? €?

Geplaatst: 11.01.2008 - 18:21
door MaGNeT
ries00 schreef:leuke reacties, dank daarvoor.
koelvloeistof gebruikt ie ook een beetje, samen met het goed zijn van compressie en het ontbreken van blauwe walm bracht mij dit tot de koppakking conclusie. Ook maakte een dealer eens een opmerking naar me dat het "relatief normaal" is dat de koppakkingen van deze blokken (zowel de 5- als 6cyl.) na ongeveer 3 ton langzaam harder worden en dus niet meer 100% afdichten. Verder lijkt alles ok, geen olie of waterlekkage, geen olie in het water of v.v. en geen bubbelbad in het expansievaatje. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Tevens denk ik dat na zoveel verbrande liters olie het wel eens zinvol is om de verbrandingskamers schoon te maken. Dat de olie wel verbrand wordt maak ik op uit de zorvuldig aan de binnenzijde getectyleerde uitlaatpijp.
Iemand van jullie enig idee wat een koppakkingset kost? Alleen verkrijgbaar via de dealer? Is het zinvol gelijk de klephoedjes te vervangen? €?
Mijn auto gebruikte ook al enkele maanden een beetje koelvloeistof; in het begin dacht ik zelfs dat ik het me verbeelde.
Er was gewoon niets te vinden waar het lekte, ook geen natte plekken. Wel ging er ruim een liter per maand bij.

Tot ik zo'n 2 maand terug bij Parnassia aan het strand was en een klein plasje in het zand onder de auto zag liggen; de radiator lekte bij vlagen een klein beetje koelvloeistof. Het gaatje zat precies aan de fan-kant, ongeveer in het midden. Blijkbaar zat er nog een propje vuil voor wat er voor zorgde dat het alleen af en toe lekte.
Nieuwe radiator geplaatst (heel goed zelf te doen :)) en sindsdien blijft het vloeistofniveau in orde.

Dat olieverbruik haal ik overigens niet, gelukkig :shock:
Hier gaat er een half litertje bij op de 5.000 kilometer.

Geplaatst: 03.02.2008 - 15:45
door Flash
Hmmmm olieverbruik is wel erg aan de hoge kant. Rookt ie blauw dan??
Misschien verlies je het door lekkage aangezien de meine geen verbruik heeft na 3500km te hebben gereden en uit mijn directe omgeving ik er ook geen ken met een olie verbruik van boven de 1 op 4000 a 5000km. allemaal rond de 1 op 10000 of gewoon niets tot aan verversen.


Verder de snelheidsmeter vervangen gaf bij mij de oplossing. Problemen waren haperen van de automaat en rare punten van overschakelen en de cruise control werkte niet. Na vervangen van de snelheidsmeter (dashbord) alle problemen direct hiermee te maken opgelost.

Die massakabel...... Was die daadwerkelijk zo slecht. Wil deze bij mij ook eens even checken aangezien ik voorkomen beter vind dan genezen.

Op LPG rijd ik ook tussen de 1:6,5 en 1:7,5 uitschieters tot de 1:8,0
bij erg rustig en constant rijgedrag.


Neen overigens aan dat probleempje met je meedraaiende lagerschaal je de centerpons niet op het lager hebt gezet. Een fikse klap hierop en hij zal je binnen afzienbare tijd de schade gaan melden. Ooit eens hetzelfde gezien bij mijn eerdere Mazda mx3. Hadden ze ook met een centerpons deukjes geslagen om het lager te borgen. Alleen wel in de buitenste lagerring. Gevolg lager kapot na 6.000km iets wat normaal nooit kapot gaat.

Hoe heb je dit trouwens geconstateerd? Wazig wel aangezien een meedraaiende buitenzijde een mega slijttage daar moet geven.