Pagina 1 van 1

veel uitlaatlawaai na vervangen katalysator

Geplaatst: 31.12.2007 - 23:36
door h.benedictus
Van mijn Volvo S70 2.0 is onlangs de katalysator vervangen.Dit was nodig omdat de oude verstopt zat , waardoor het vermogen afgenomen was.
Nu heb ik het probleem dat nadat de katalysator is vervangen het hoort of de uitlaat lek is terwijl ik geen lek kan ontdekken .
Vooral bij optrekken geeft het een behoorlijke herrie.
Heeft iemand een idee waardoor dit komt.
Ik weet niet of het temaken kan hebben met een niet originele Volvo Kat.

Geplaatst: 01.01.2008 - 20:28
door VolvoC70T5
slechte pakking misschien?

of spruitstuk lek?

Geplaatst: 02.01.2008 - 00:32
door Volvospecialist
Universele katalisator hé !!

Je kunt voor die prijs ook niet alles hebben,.......er zit toch wel een jaar garantie op zeker, net als bij een orginele Volvo-katalisator ?? :D :D

Geplaatst: 02.01.2008 - 19:51
door h.benedictus
Ben er vandaag naar garage geweest ook voor APK (geen probleem overigens)
Volgens garage zit het probleem in de achterdemper.
In de achterdemper behoort een soort wol te zitten , die verdwenen blijkt
te zijn.
Omdat de oude katalysator bijna vestopt zat verzorgde dit al voor demping ,waardoor de slechte achterdemper niet opgemerkt werd.

Geplaatst: 03.01.2008 - 13:53
door edraket
Ik ben er niet zeker van dat dit het geval is. De vraag van Volvospecialist is wel de juiste: is het een originele kat? Laats heeft een vriend van met ook een immitatie kat onder zijn 850 gezet, maar hij wordt gek van het lawaai.

Wel een goede optie van die garage. Als ik nu maar afspreek dat het de achterdemper is hoef ik de kat niet te vervangen en verkoop ik gelijk een nieuwe achterdemper. Ik zou dan wel afspreken dat als het geluid niet weg is de kat alsnog wordt vervangen.
Overigens gaan de dempers van de 850 en X70's bijna nooit stuk.

Geplaatst: 03.01.2008 - 17:12
door Ramon&Ramon
voor de prijs van een orginele,koop je drie imitatie kats.

Geplaatst: 04.01.2008 - 14:19
door edraket
Tsja, maar de ergernis van een auto die bromt is ook niks. Ik zou dan in dit geval toch echt de knip wat verder open hebben getrokken. Ik heb de brom gehoord, en is echt heel irritant.

Geplaatst: 04.01.2008 - 14:38
door Ramon&Ramon
is het niet zo dat de restanten van de oude kat in een demper erachter zit?ik denk het wel!

Geplaatst: 04.01.2008 - 23:57
door h.benedictus
Ik heb niet bewust gekozen voor een imitatie kat.
Je weet hoe het gaat, je brengt de auto bij een goede garage om de hoek
die dan constateert dat de katalysator verstopt zit.
Dus deze garage regelt dat er een andere onderkomt en dat is dus een Romax.
Zijn er forumleden die wel goede ervaring hebben met een imitatie?

Geplaatst: 05.01.2008 - 00:46
door Ramon&Ramon
Ik heb er al een aantal gemonteerd zonder problemen..

Geplaatst: 05.01.2008 - 13:01
door edraket
Deze kat was van Biltema (SE), en was inderdaad een universele.

Geplaatst: 10.03.2008 - 23:09
door h.benedictus
Eindelijk ben ik achter de oorzaak.
Ik heb de demper vervangen door een gebruikte.
Helaas was het geluid nog steeds hetzelfde , dus irritant.
Mijn garage heeft daarop contact opgenomen met de leverancier van de kat. Deze heeft daarop een nieuwe gestuurd .
Het vreemde was wel dat de kat niet precies paste op de demper
Buisdiameter was groter van de kat , zo ook de tweede kat.
Daarop hebben we besloten om deze maar niet te monteren ,omdat het vermoeden bestond dat hiermee het geluid niet mee zou verminderen.
Wel heeft de garage het voorstel gedaan om een originele Volvo katalysator te monterenen het verschil in meerprijs te delen.
En ja het geluid is nu goed .
Het blijkt dat de originele kat ook veel groter is dan de immitatie.
In ieder geval ben ik een ervaring rijker en een gebruikte demper.
Iemand belangstelling hiervoor ?

Geplaatst: 11.03.2008 - 20:25
door Flash
Koop dan toch gewoon een tweedehandse.....

Effe zoeken en hebbes... onder de 300,- moet lukken en als je mazzel hebt 200,-
Sloop....

IMMITATIE GEEFT IRRITATIE

Vervang ook nooit geen geleidelagers van riemen door IRRITATIE
Leg de twee lagers maar eens naast elkaar op de toonbank. Het orginele Volvo lager is in 9 van de 10 gevallen bijna 2x zo dik.