Pagina 1 van 1

V70 en EuroNCAP

Geplaatst: 02.01.2008 - 04:41
door SelwinPieter
Hallo allemaal,
Nog een heel andere vraag, nu over veiligheid: Op www.euroncap.com is de V70 van voor MY 08 nooit getest. In plaats daarvan is een S60 uit (naar ik meen) 2001 getest met 4 sterren. Bij MY 2005 is er volgens een dealer veel verbeterd aan de veiligheid van de auto, maar dat is op euroncap nooit getest. Ik vraag me af of er testresultaten zijn van tussentijdse modelwijzigingen, zodat ik kan vaststellen of het lonend is om te gaan voor een V70 van MY 2005 of later. Ja ik weet dat ze in Zweden zo'n testcentrum hebben en daar uitgebreid het begrip veiligheid verder ontwikkelen en dat Volvo zo'n goede naam schijnt te hebben enz enz maar kan ik het als argeloze consument ook ergens bevestigd zien?

Alvast mijn hartelijke dank.

Groet SP

Geplaatst: 02.01.2008 - 04:46
door Sam
maakt dat echt uit? euroncap is toch enkel goed voor die franse wagentjes die enkel veilig zijn op de punten waarop men test om dan achteraf te gaan pronken.

ik denk dat je met gelijk welke V70 een solide wagen hebt die je voldoende bescherming biedt, en vanzelfsprekend zijn latere modellen nog veiliger uitgerust!

Geplaatst: 02.01.2008 - 08:20
door Walter
Volvo's tests gaan veel verder dan de NCAP-tests. Waarom er weinig Volvo's getest worden weet ik niet, waarschijnlijk door de kritische blik van Volvo op de testmethoden.

Overigens kreeg de S60 (en ook de S40 daarvoor) "maar" 4 sterren in een tijd dat de 5e ster nog niet bestond. En je krijgt extra punten voor het hebben van eea gordelverklikker. Iets wat mijn 343 uit 1978 al heeft...

Lees hier meer over de veiligheid van Volvo's. Kijk ook eens wat Volvo doet met kinderveiligheid.

Geplaatst: 02.01.2008 - 08:36
door OracleDBA
Er is wel een V70 van 2007 getest.

De beste crash test blijft toch de praktijk, dat vindt je echt niet terug bij EuroNCAP. Op basis daarvan heb ik veel meer vertrouwen in Volvo dan in welke 5 sterren classering dan ook. Onlangs kreeg een Volvo een extra vermelding omdat zij als eerste een 'verklikker' heeft geinstalleerd voor het niet dragen van gordels achterin. Waar gaat dat in godsnaam over? Ik zou eerder een extra ster geven voor uitmuntende kwaliteit van de gordel zelf. Zo'n verklikker heeft niets met veiligheid te maken.

Geplaatst: 04.01.2008 - 22:22
door SelwinPieter
VolvoMafia schreef:Volvo's tests gaan veel verder dan de NCAP-tests. Waarom er weinig Volvo's getest worden weet ik niet, waarschijnlijk door de kritische blik van Volvo op de testmethoden.

Overigens kreeg de S60 (en ook de S40 daarvoor) "maar" 4 sterren in een tijd dat de 5e ster nog niet bestond. En je krijgt extra punten voor het hebben van eea gordelverklikker. Iets wat mijn 343 uit 1978 al heeft...

Lees hier meer over de veiligheid van Volvo's. Kijk ook eens wat Volvo doet met kinderveiligheid.
Kan zijn, maar de kleurzones van de S60 (=V70) uit 2001 laten toch niet een super beeld zien. Het kan best zijn dat Euroncap alleen op bepaalde zaken test en dat autofabrikanten daarop inspelen (zie Renault - allemaal 5 sterren). Omgekeerd zou je dan wel verwachten dat als je een S60 uit 2001 veilig noemt, dat hij dan ook in elk geval op de euroncap testonderelen erg goed scoort en dat deed hij niet. Ook niet slecht overigens, maar zeker geen top.
Waar mijn vraag naartoe ging: ik neem aan dat Volvo sinds 2001 veel heeft verbeterd aan de veiligheid van de V70 maar is er ook literatuur (sites, boek, wat dan ook) waaruit dat blijkt? Voor mijn part een amerikaanse test instituut oid?
Ik denk zeker dat ik met de V70 geen onveilige auto koop. Ook die van voor MY 2005 zullen erg veilig zijn. Maar als die vanaf MY 2005 significant zijn verbeterd dan is dat voor mij reden om te gaan zoeken vanaf MY2005. Mijn budget zit ongeveer op de grens tussen een V70 van 2004 en 2005, afhankelijk van km en opties. Het gaat om een D5 Geartronic.

Groet,

SP