Pagina 1 van 2
Dieselen met de nieuwe V70
Geplaatst: 02.01.2008 - 15:44
door Jan W
Ik zit volop in de oriëntatiefase voor een nieuwe V70 met een dieselaggregaat.
Met het oog op het milieu is er een push voor eentje met het milieulabel "B": dus een 2.0D met 100kw/136pk en 320Nm. Een alternatief zou een 2.4D met 120kw/163pk en 340Nm zijn, maar deze is met het "C-keur" gelabelled.
Hoewel de 'blote' vermogens en/of de maximale koppels elkaar niet zo héél veel ontlopen, lijkt me zo'n 2.0D niet wat "piekerig" (zie o.a. de grafieken in de prijslijst achterin). Of zie ik dat verkeerd? Ik heb nog geen kans gezien om de combinatie new V70 met 2.0-liter vierpitter te beproeven. O ja: de D5 -hoe beestachtig sterk & snel dan ook valt sowieso af vanwege het "D" label.....
Qua cataloguswaarde zit er -met de uitrustingsspecs die ik op 't oog heb- uiteindelijk weinig verschil tussen een 2.0D Summum en een 2.4D Momentum + lines: allebei eindigen ze zo rond de € 62.000 incl., dus bijtellingstechnisch geen onoverkomenlijke barrières.
Wat kan ik het beste doen? Bij de plaatselijke Volvo-garagist beiden volgtijdelijk enkele dagen 'mee op proef'? En dan eerst de 2.0-liter en dan de 2.4 of juist andersom?
---alle adviezen zijn welkom!!!
Greetz -en alvast bedankt,
Jan W
Geplaatst: 02.01.2008 - 16:17
door xc-men
Hi Jan,
Ik heb in November onze oude XC70 (D5-163pk) tweehands verkocht. Het was niet gemakelijk een koper te vinden mede door dat men nu steeds meer naar het verbruik van een auto gaat kijken. Ik zou voor de B label gaan zeker als je hem over een paar jaar weer wil verkopen voor een goede prijs. Ik denk dat Volvo (Ford) toch iets betere motoren op de markt moet zetten, zeker als je kijk naar de specs van onder andere BMW en Audi maar dat is weer een heel ander verhaal.
Gewoon voor de 2.0L gaan in de Summun uitvoering en als je meer power wil hebben even naar de Tuners brengen.
Geplaatst: 02.01.2008 - 16:22
door Dimi
Om proef terijden zou ik eerst de 2.0L nemen en dan de 2.4l nemen.
Reden hiervoor is als je eerst de 2.4 neemt en dan de 2.0 dat je teleur gesteld gaat zijn in de 2.0 kwa prestatie, soeplese.
En idd de pk's en nm's wijken niet zoveel af, maar als de D5 uitgesloten is zou ik toch wel voor de 2.4D gaan(kan je later dan eventueel laten chippen/software tune-up doen).
Geplaatst: 02.01.2008 - 16:35
door Bigfoot
xc-men schreef:Hi Jan,
Ik heb in November onze oude XC70 (D5-163pk) tweehands verkocht. Het was niet gemakelijk een koper te vinden mede door dat men nu steeds meer naar het verbruik van een auto gaat kijken. Ik zou voor de B label gaan zeker als je hem over een paar jaar weer wil verkopen voor een goede prijs.
Ik denk dat het om een lease auto gaat. Anders heb je geen restricities op het energie label.
Wij hebben de 2.0D gekozen. Hij komt in februari!!!.
Waarom? In nederland kun je niet hard rijden en wij zijn geen strepen trekkers dus zijn we voor meer accessoires gegaan.
Nog een verschil; Ik weet niet of er een caravan of aanhanger getrokken gaat worden maar de 2.0D kan 1500 kgen de 2.4d 1800kg trekken.
Geplaatst: 02.01.2008 - 19:08
door kmser
De 2.0D moet voldoende zijn als je een rustige chauffeur bent (maar is zeker ook niet traag), maar hij klinkt iets minder aangenaam.
Geplaatst: 02.01.2008 - 22:44
door Jan W
Dank voor de tot nu toe gegeven reacties.
Het gaat inderdaad om een lease-auto -vandaar de milieu-eis en de bijtellingsperikelen.
Is het werkelijk zo dat het trekgewicht van de 2.0D beperkt is tot 1.500kg?
In dat geval zal deze variant afvallen -de caravan weegt immers 1.700 kg.
Greetz,
Jan W
Geplaatst: 03.01.2008 - 11:31
door xc-men
Ojee 1700 kg; word het dan niet tijd voor een XC die kan 2100 Kg mee trekken
Geplaatst: 03.01.2008 - 16:37
door Bigfoot
Jan W schreef:Dank voor de tot nu toe gegeven reacties.
Het gaat inderdaad om een lease-auto -vandaar de milieu-eis en de bijtellingsperikelen.
Is het werkelijk zo dat het trekgewicht van de 2.0D beperkt is tot 1.500kg?
In dat geval zal deze variant afvallen -de caravan weegt immers 1.700 kg.
Greetz,
Jan W
Volgens mij is het pas officieel als de RDW naar de 2.0D gekeken heeft. Maar de zweedse volvo site geeft deze getallen aan.
Geplaatst: 03.01.2008 - 16:39
door Swedish_90
Bigfoot schreef:Volgens mij is het pas officieel als de RDW naar de 2.0D gekeken heeft. Maar de zweedse volvo site geeft deze getallen aan.
De RDW hoeft er niet meer naar te kijken; er is immers een Europese typegoedkeuring afgegeven. Ik meen dat dat voor Volvo door de Spaanse RDW gebeurd, Saab doet dat bijvoorbeeld voor heel Europa in Nederland. En het is voor de 2.0D inderdaad 1.500kg.
Geplaatst: 03.01.2008 - 22:49
door trompetje
Hoe soepel loopt die viercilinder? ik vind mijn D5 (ok, nu 2.4D) echt veel minder "tractor" dan veel viercilinders die ik om me heen hoor, ik ken alleen die van Ford / Volvo niet.....
Geplaatst: 03.01.2008 - 23:04
door Autogek
Ik heb een paar keer een v50 meegehad met een 1.6 en een keer met een 2.0d en ik vond dit erg fijn rijden.
Ik ben echter wel erg nieuwsgierig hoe dit gaat in een v70 qua vermogen?
Ik hoop dat je dit nog even laat weten als je de auto hebt. Maar hoe dan ook een mooie car die nieuwe v70.
Re: Dieselen met de nieuwe V70
Geplaatst: 04.01.2008 - 00:02
door Big Blue
Jan W schreef:Ik zit volop in de oriëntatiefase voor een nieuwe V70 met een dieselaggregaat.
Met het oog op het milieu is er een push voor eentje met het milieulabel "B": dus een 2.0D met 100kw/136pk en 320Nm. Een alternatief zou een 2.4D met 120kw/163pk en 340Nm zijn, maar deze is met het "C-keur" gelabelled.
Hoewel de 'blote' vermogens en/of de maximale koppels elkaar niet zo héél veel ontlopen, lijkt me zo'n 2.0D niet wat "piekerig" (zie o.a. de grafieken in de prijslijst achterin). Of zie ik dat verkeerd? Ik heb nog geen kans gezien om de combinatie new V70 met 2.0-liter vierpitter te beproeven. O ja: de D5 -hoe beestachtig sterk & snel dan ook valt sowieso af vanwege het "D" label.....
Qua cataloguswaarde zit er -met de uitrustingsspecs die ik op 't oog heb- uiteindelijk weinig verschil tussen een 2.0D Summum en een 2.4D Momentum + lines: allebei eindigen ze zo rond de € 62.000 incl., dus bijtellingstechnisch geen onoverkomenlijke barrières.
Wat kan ik het beste doen? Bij de plaatselijke Volvo-garagist beiden volgtijdelijk enkele dagen 'mee op proef'? En dan eerst de 2.0-liter en dan de 2.4 of juist andersom?
---alle adviezen zijn welkom!!!
Greetz -en alvast bedankt,
Jan W
Hoi Jan,
Hangt er natuurlijk vanaf wat je verwacht van een wagen, maar zie dat je reeds de eigenaar bent van een T5, zodat de 20D wel zeer licht zal uitvallen denk ik :?:
Ikzelf heb zeer goede ervaring met de 2.4D en haal het grootste rijplezier uit deze fantastische motor.
Anders gewoon even testen natuurlijk bij de dealer.
Greetz.
Geplaatst: 04.01.2008 - 08:28
door Bigfoot
Autogek schreef:Ik heb een paar keer een v50 meegehad met een 1.6 en een keer met een 2.0d en ik vond dit erg fijn rijden.
Ik ben echter wel erg nieuwsgierig hoe dit gaat in een v70 qua vermogen?
Ik hoop dat je dit nog even laat weten als je de auto hebt. Maar hoe dan ook een mooie car die nieuwe v70.
Die 2.0d ligt niet alleen bij ford in het vooronder maar ook bij peugot. wellicht leuk om eens te kijken hoe hij het daar in doet.
wij hebben in de ford galaxy gereden met deze 2.0D en in een V70 2.4D en persoonlijk vond ik de 2.0 in de ford quicker dan de volvo. Ik denk dat komt door het handschakelen versus geartronic komt.
Geplaatst: 04.01.2008 - 15:02
door Fulaks
Mijn 2.4D handgeschakeld rijdt heerlijk soepel, vanaf 1500 t/m veel koppel beschikbaar. Je kan een gerust "schakellui" rijden. Ik denk dat dit met de 2.0D een pak minder zal zijn, als je vooruit wil komen zal je hem binnen de juiste toerental-range moeten houden. Die range zal kleiner zijn, hoe dan ook. Enkel het verbruik van de 2.4D valt me echt tegen.
Een 2.0D kan je ook laten chippen, en daarmee zal hij wellicht ook een aangename motor zijn. Vergeet niet dat de V70 een zeer zware auto is; vergelijkingen met de C30 en de S40/V50 lopen op dat punt een beetje mank denk ik.
Geplaatst: 05.01.2008 - 12:21
door kmser
vgl tussen V50 en V70: de V70 verliest mete zelfde motor bijna 2 sec naar honderd en bij de hernemingen is het niet veel beter: 200kg verschil ongeveer.
Geplaatst: 05.01.2008 - 15:54
door Hans oet Twent
Hoi vanochtend de V70 Kinetic bekeken. Bij mij zou het gaan om de 2.0D met zonder nix aan welk pakket dan ook. Slechts een trekhaak en wellicht een navigatie als optie. Motorisch zal hij geen sprinter zijn maar ik veracht niet al te veel problemen in NL. Op de duitse Autobahn zal hij tekort komen, in vergelijk met het overige verkeer.
320NM om onze Knaus van 1500KG voorruit te slepen is denk ik wel oké. (gewichten staan overigens nog niet in de brochure) Een Passat 2.0TDI heeft het zelfde vermogen ook dat mag geen probleem zijn.
In jouw geval zou ik toch voor de zwaarder gemotorriseerde versie gaan. Ik denk dat de teleurstelling qua vermogen te groot zal zijn.
Han(s)
Geplaatst: 06.01.2008 - 12:44
door Jan W
Dank voor alle reacties tot dusver.
De 2.0D valt af.
Volgens de plaatselijke Volvoman is het trekgewicht beperkt tot 1.500 kg.
Daar komt nog bij -ietwat academisch, zie het voorgaande- dat mijn zegsman mij informeerde omtrent het feit dat het vermogen van de 2.0-liter (errug!) piekerig is ten opzichte van de 2.4 5-pitter. Kortom, qua blok is een 2.0-liter op zich okè, maar zou een voor mij toch wel een teleurstellende ervaring dreigen te worden.
En, laten we nu eerlijk zijn: 163 pk voor een dieseltje is toch helemaal niet slecht? Zo vaak pleeg ik met de huidige benzinezweed toch ook niet boven de 210 km/uur te rijden.... Zèker niet op de Hollandse dreven
Zodra de kogel door de kerk is, zal ik me weer melden.
Greetz,
Jan W
Geplaatst: 06.01.2008 - 12:50
door IkeV70
Hans oet Twent schreef:...Op de duitse Autobahn zal hij tekort komen, in vergelijk met het overige verkeer...
Dat zal wel meevallen denk ik. Je denkt dat iedereen in DE 170+ rijdt ?
Geplaatst: 06.01.2008 - 16:01
door kmser
Ik toch wel

Geplaatst: 06.01.2008 - 16:08
door Hans oet Twent
IkeV70 schreef:Hans oet Twent schreef:...Op de duitse Autobahn zal hij tekort komen, in vergelijk met het overige verkeer...
Dat zal wel meevallen denk ik. Je denkt dat iedereen in DE 170+ rijdt ?
IkeV70,
Er is verschil tussen vakantie verkeer en zakelijk verkeer. Ik bedoel hiermee te zeggen dat ik met enige regelmaat zakelijk door Duitsland rijd. En ik kan je melden het feest begint bij 160 en harder. En dan is het fijn om wat meer vermogen, lees NM, te hebben. Zodat je sneller op je oude snelheid zit.
Greetz Han(s)