Pagina 1 van 1

De zwarte dikke slang die over de motor loop.

Geplaatst: 03.01.2008 - 09:00
door josas
Is dit de turboslang?
Waarom is die zo gek dicht tegen de motorkap geplaatst....als deze slang heet zou worden (wat ik dus niet weet) dan vliegt toch de motorkap in brand?!

Geplaatst: 03.01.2008 - 09:29
door Aantje
Ja dit is de turboslang.

De turboslang moet zonder teveel bochten de korste weg naar het inlaatspruitstuk vinden. De slang zal niet te warm worden omdat ze deze anders wel anders hadden gelegd. Het zijn dus niet de uitlaatgassen die door deze slang lopen. Bij de S60 R is deze slang alleen van lichtmetaal omdat op deze slang een hogere druk staat.

Geplaatst: 03.01.2008 - 10:08
door josas
Bedankt Aantje.

Wat doet de turboslang eigenlijk?
Ik zag nl op mijn slang een afgeschaafde (gesmolten?)plekje zitten en ook in de motorkap bekleding, recht tegenover de beschadigde slang, zit een kleine beschadiging (brandplek?)
Kan het zijn dat men ooit de slang heeft vrijgelegd, dmv licht afschuren, omdat de motorkap anders niet goed sloot?

Gr.
Jos

Geplaatst: 03.01.2008 - 10:37
door Walter
slang wijkt wel voor de kap, dus sluiten zal geen probleem zijn.

De turbo comprimeert de lucht. Die wordt daardoor warmer. En warme lucht kant minder zuurstof bevatten dus is het voor het vermogen interessant als de lucht afgekoeld wordt. Dat doet de intercooler, een soort radiateur. Van daaraf wordt de afgekoelde lucht door deze buis over de motor naar het gasklephuis gevoerd.

Geplaatst: 03.01.2008 - 10:43
door josas
Dus maw deze slang zou niet kunnen smelten, plaatselijk, omdat er relatief koude lucht doorheen komt?!

Geplaatst: 03.01.2008 - 11:16
door Fredhead
Klopt helemaal, de lucht in die slang zal nooit warm genoeg worden dat deze kan gaan smelten.

Geplaatst: 03.01.2008 - 14:48
door josas
Onderstaande afbeeldingen lijken mij toch geen normale situatie!

Ik zag wél dat de bekleding niet geheel strak vast zit tegen de motorkap, waardoor deze op de slang kan rusten!
Waarschijnlijk is het geen smeltende slang, maar smeltende bekleding, wat volgens mij ook in de brand kan vliegen...
Iets wordt iig heet.



Zie volgend bericht voor pix

Geplaatst: 03.01.2008 - 14:48
door josas
http://img88.imageshack.us/my.php?image ... 002nk6.jpg

http://img112.imageshack.us/my.php?imag ... 001yd3.jpg


Ik begin me tóch wel zorgen te maken als ik dit zo zie.
Want vlgs mij is de plek groter geworden sinds vorige maand. het ziet er niet naar uit dat de slang poreus is, of door, maar dit zou toch niet mogen?!

Geplaatst: 03.01.2008 - 15:19
door Cereal
Ziet er inderdaad niet 100% OK uit..

Is de slang zelf ook versleten? ik kan niet goed zien of de slang zelf beschadigd is, of dat de vlek op de slang bestaat uit (smelt)materiaal van de moterkapisolatie.

Of misschien een vergezochtte redenatie: Zijn je motorsteunen niet versleten? Het kan zijn dat het blok teveel kantelt, en hiermee de turboslang tegen de motorkap laat schuren.

Geplaatst: 03.01.2008 - 15:24
door josas
Het lijkt alsof de slang oke is. Maar ja, wat is zeker...

Geplaatst: 03.01.2008 - 15:35
door Walter
zit ook aan de motorsteunen te denken, slijtage komt als de motor kantelt.

Geplaatst: 03.01.2008 - 16:27
door josas
Ben net ff bij m'n specialist geweest.
Het bleek om een los clipje van de kapisolatie te gaan, die daardoor op de slang rustte. De slang was verder in orde en hij heeft er een nieuw clipje in gedaan, waardoor alles weer op z'n plaat zit.

Motorsteunen in geen geval; er zijn verder geen symptomen die daarop wijzen. Niks beweegt verder in of aan de auto!
Dus: problem solved.

Bedankt voor t meedenken.

Geplaatst: 03.01.2008 - 17:09
door Ramon&Ramon
dat is een schuurplekje van de bekleding,niks bijzonders.

Geplaatst: 03.01.2008 - 17:20
door Cereal
Goed te horen dat het opgelost is!

Fijn dat het soms ook gewoon een clipje oid. kan zijn, ipv. een zware reparatie/duur onderdeel.