Onlangs gepost over dat ik probleemloos de 400.000 gepasseerd was. Dat probleemloos bleek van korte duur.
Flinke witte rookpluimen uit de uitlaat een een hard slurpende koelvloeistoftank! Koppakking lek dus. Bij mijn garage werd aangeraden het blok te vervangen ipv repareren ivm de flinke compressieverandering na 400.000 km rijden. Zou nog wel eens voor grotere problemen kunnen zorgen.
Na een beetje zoeken een geschikt blok gevonden voor een goeie prijs en met (als het verhaal klopt, maar daar gaan we dan maar even vanuit) 124.000 km op de teller. Dik prima! Blokje ingebouwd en karren maar.
Nu dit gebeurd is zit ik echter met een nieuw probleempje. Bij lage toeren en vooral in de eerste 3 versnellingen stotterd ie. Boven de 2500 toeren (ongeveer) rijdt ie weer normaal. Dit gebeurd zowel op gas als benzine lijkt het. (lees: de eerste paar kilometers doet ie het ook) Het vreemde is ook dat ie het niet altijd doet. Geen vinger op te leggen.
Zijn hier ervaringen mee, en zo ja: waar ligt dit aan en wat kan ik er aan doen?
Alvast enorm bedankt!
Rick
Gestotter bij lage toeren!
- laheije
- 4th Gear member
Mag ik vragen wat een goede prijs is?rickbrok schreef:Onlangs gepost over dat ik probleemloos de 400.000 gepasseerd was. Dat probleemloos bleek van korte duur.
Flinke witte rookpluimen uit de uitlaat een een hard slurpende koelvloeistoftank! Koppakking lek dus. Bij mijn garage werd aangeraden het blok te vervangen ipv repareren ivm de flinke compressieverandering na 400.000 km rijden. Zou nog wel eens voor grotere problemen kunnen zorgen.
Na een beetje zoeken een geschikt blok gevonden voor een goeie prijs
Rick
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- rickbrok
- 2nd Gear member
@ Huub: 400 euro. Niet echt overdreven. Heb ze ook voor ruim meer dan het dubbele zien liggen...
Is een kopie van m'n eigen blok. 2.0I 16V Phase I. En mocht dat nog niet goed gaan: de computer zat er bij, en de LPi al voorgemonteerd.
Is een kopie van m'n eigen blok. 2.0I 16V Phase I. En mocht dat nog niet goed gaan: de computer zat er bij, en de LPi al voorgemonteerd.
...:::Volvo 850 2.5 20v GLT:::... 1993 556.000km gas
...:::Volvo S40 2.0I 16v:::... 1996 499.000km G3
-
- Starter
Ben bang dat ik precies hetzelfde probleem heb met mijn Phase I uit '97. In dit geval is het een beestje een 1.8 (Renault motor) met 155.000 op de teller, het blok zit er al in vanaf de fabriek. Problemen begonnen een paar weken geleden en ook hier komt het te pas en te onpas voor.
Mijn ervaring is dat als ik vanuit een laag toerental accelereer hij inderdaad begint te stotteren. En ook bij mij komt het voornamelijk in de 3e versnelling voor maar heb het dus ook in de andere versnellingen gehad.
Ook al ben ik geen techneut, ik neig toch een beetje naar het mengsel. Heb het idee dat de verhoudingen op dat moment niet kloppen.
Mocht iemand nog een idee hebben, zeer op prijs gesteld.
Mijn ervaring is dat als ik vanuit een laag toerental accelereer hij inderdaad begint te stotteren. En ook bij mij komt het voornamelijk in de 3e versnelling voor maar heb het dus ook in de andere versnellingen gehad.
Ook al ben ik geen techneut, ik neig toch een beetje naar het mengsel. Heb het idee dat de verhoudingen op dat moment niet kloppen.
Mocht iemand nog een idee hebben, zeer op prijs gesteld.
- laheije
- 4th Gear member
Ik dacht dat deze elektronisch was en dat er niets te checken viel.joris2006 schreef: heck de ontsteking!
laat de lambda uitlezen!
Misschien de bougi`s?
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- rickbrok
- 2nd Gear member
Vorige week een beurt gehad en nieuwe APK gefixt. Nieuwe bougie's dus en wat niet al. Probleem blijft bestaan... De garagehouder heeft 'm er echter niet op kunnen betrappen. (fijn zo'n probleem wat niet goed aan te wijzen valt)
Ik denk zelf ook dat er iets mis is met het de toevoer van de brandstof. Binnenkort een afspraak met de gasboer. Die moet het hele LPi verhaal maar een beetje afstellen en nakijken.
Ik denk zelf ook dat er iets mis is met het de toevoer van de brandstof. Binnenkort een afspraak met de gasboer. Die moet het hele LPi verhaal maar een beetje afstellen en nakijken.
- Iwema
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Vorige week nog een zelfde probleem opgelost.
Ontstekings probleem met de DIS-bobines (2 bobines voor 4 bougies).
Auto aan de diagnose-comuter gehangen omdat VOVLO-uitlees-software geen foutcodes gaf.
Resultaat 2 fouten in de ontsteking.
Problemen verhopen.
Vandaag nog met de de klant gesproken.
Deze deelde mijn mede dat het probleem is nog steeds weg is, ondanks dat hij probeert om de motor nog aan het stotteren te brengen.
Ga met dit soort problemen naar een auto-diagnose-station, zij kunnen de ontsteking (ook met meervoudige bobines) nameten en de oorzaak van het stotteren vaststellen.
Hugo
IwemaLPG
Ontstekings probleem met de DIS-bobines (2 bobines voor 4 bougies).
Auto aan de diagnose-comuter gehangen omdat VOVLO-uitlees-software geen foutcodes gaf.
Resultaat 2 fouten in de ontsteking.
Problemen verhopen.
Vandaag nog met de de klant gesproken.
Deze deelde mijn mede dat het probleem is nog steeds weg is, ondanks dat hij probeert om de motor nog aan het stotteren te brengen.
Ga met dit soort problemen naar een auto-diagnose-station, zij kunnen de ontsteking (ook met meervoudige bobines) nameten en de oorzaak van het stotteren vaststellen.
Hugo
IwemaLPG
- rickbrok
- 2nd Gear member
Dinsdag een afspraakje met de dealert, dan wordt de lambda sonde vervangen... (bleek niet meer goed z'n best te doen, dat stuurt de motor wat in de war...
) Kijken of dat helpt, anders inderdaad maar aan de diagnose machine...

-
- 1st Gear member
Ik heb sinds een paar dagen een soortgelijk probleem met mijn S40 '96 1.8i LPI, onder de de 3000 toeren komt ie moeilijker vooruit hij lijkt in te houden en na de 3500 toeren spurt ie er vandoor. Dit probleem heb ik op LPG en benzine, ook gaat af en toe het lambda-lampje branden en dit gaat dan nietmeer weg tot er een keer opnieuw gestart wordt. Op LPG is ie ook veel onzuiniger geworden 1 op 8 ipv 1 op 10. Zit een nieuw luchtfilter in, bougies zijn een jaartje oud (30k km), 1 van de 2 bobine's is aantal maanden geleden vervangen. Ben al bij de dealer geweest, die kunnen ivm de vakantieperiode niks voor me betekenen binnen korte tijd zo ook voor een aantal andere garage's en gasboeren in de regio, een diagnose lijkt me wel een goede zet in dit stadium (het stadium waar je nog niet voor aantal 100en euro's dingen hebt vervangen
) Waar zijn deze auto diagnose stations te vinden? Of is er iets dat ik eventueel zelf kan controleren?

- Volvo S40 1.8i '96 LPI Naam: Propane Nightmare -
- Volvo 440 1.8i '96 LPG Naam: Apollo II Verkocht '08 -
- Volvo 440 1.8i '93 Benzine Naam: Apollo I Verkocht '07 -
-
- 1st Gear member
Gevonden! (hopelijk)
Lambda sonde is doormidden :?
Was bezig om alles wat ik zelf kan (en wil) controleren na te lopen, toen ik op ging meten welke steeksleutel ik nodig had voor de lambdasonde voelde ik dat de sonde zelf los leek te zitten. Bij nadere inspectie bleek dat ik de sonde of wat er van over was er zo uit kon pakken. Ook heb ik al een vermoeden hoe dit heeft kunnen gebeuren nl:
Een vorige eigenaar heeft de auto verlaagd, onnodig en onhandig, en dit heeft als gevolg dat sommige drempels op geen mogelijkheid te trotseren zijn zonder dat de uitlaat erover schraapt. Waarschijnlijk heeft een drempel de uitlaat dusdanig ver omhoog geduwd dat de sonde is gebroken tegen de bodemplaat. ASAP een nieuwe halen want hij zuipt als een amazone nu
Lambda sonde is doormidden :?
Was bezig om alles wat ik zelf kan (en wil) controleren na te lopen, toen ik op ging meten welke steeksleutel ik nodig had voor de lambdasonde voelde ik dat de sonde zelf los leek te zitten. Bij nadere inspectie bleek dat ik de sonde of wat er van over was er zo uit kon pakken. Ook heb ik al een vermoeden hoe dit heeft kunnen gebeuren nl:
Een vorige eigenaar heeft de auto verlaagd, onnodig en onhandig, en dit heeft als gevolg dat sommige drempels op geen mogelijkheid te trotseren zijn zonder dat de uitlaat erover schraapt. Waarschijnlijk heeft een drempel de uitlaat dusdanig ver omhoog geduwd dat de sonde is gebroken tegen de bodemplaat. ASAP een nieuwe halen want hij zuipt als een amazone nu

-
- 1st Gear member
Zo, nieuwe sonde bij de Brezan gehaald. En het halve forum afgespeurd, maar niet kunnen vinden dus bij deze de vraag; Waar zit de connector voor de lambdasonde?
-
- 1st Gear member
Gevonden, het was bestwel obvious toen ik het kapje dat los moet had gevond