Pagina 1 van 1

Probleem met de remmen, maar wat precies?

Geplaatst: 04.01.2008 - 10:49
door Jordos
Vorige week stil komen te staan met de Volvo en helaas een flink stuk bij mij uit de buurt (maar in de buurt van mn vriendin). Ik ga van het weekend proberen de Volvo terug te rijden, zodat ik er thuis mee aan de gang kan gaan.

Het probleem zit 'm in de rechtervoorrem, maar ik ben er niet zeker van wat het is. Dit zijn een aantal dingen die ik onderweg tegenkwam:

- Al vroeg trekken naar rechts
- Later niet meer
- Schokkerig rijden bij ong 80 km/u. Vloeiend bij 100 km/u.
- Na ong. 100 km. Bij filevorming moest ik flink in de remmen en toen gebeurde er iets vreemds. Ik trapte erdoor heen, maar hield nog redelijk wat remkracht, dus kon op tijd stoppen. Het gekke was, dat de motor begon te brullen naar mate ik het rempedaal verder intrapte... :?: Had koppeling in.
- Stukje doorgereden, schokte hevig.
- Snelweg af, witte rook uit rechtervoorwiel. Flink heet daar en sporen van vermoedelijk remvloeistof.

Duidt op een aanlopende rem, lijkt mij. Maar waarom trap ik er dan doorheen, en zie ik een spoor van vloeistof op de velg/band?

Dag later naar het huis van mijn vriendin gereden en ging eigenlijk vlekkeloos (is maar kort ritje). Trok niet naar rechts, remde wel matig. Remvloeistof was nog bijna vol.

Ga toch maar kijken hoe ver ik er mee kom richting huis, waar ie nu staat is het geen klussen...

Geplaatst: 04.01.2008 - 10:56
door Walter
ik denk niet dat je naar huis kan rijden... Had ongeveer hetzelfde met de 343. Eind rijden en dan geen druk meer. Beide voorklauwen vast en remslangen verstopt. Hebben dus aangelopen, wegvallen remddruk kwam doordat de vloeistof witroodkokendheet was geworden.

Ik heb nu alles (klauwen, slangen, schijven, blokken voor en cilinders, slang achter) en nu is het opgelost.

Geplaatst: 04.01.2008 - 11:03
door Iroll
Lijkt erop dat je rembekrachtiger de geest heeft gegeven. De motor kon lucht aanzuigen doordat het membraan van de rembekrachtiger gescheurd is. Daardoor maakt de motor toeren bij het intrappen van de rem. Door het gescheurde membraan staat er ook een plas remvloeistof in de rembekrachtiger, dat is het lek wat je ziet. NIET meer meerijden! Eerst alles nalopen, ook het voorwiellager zou beschadigd kunnen zijn doordat je rem zo heet gelopen is. Daardoor is misschien ook het wiellagervet gaan koken en smeert dus niet meer. Checken dus.

Geplaatst: 04.01.2008 - 12:18
door Jordos
Bedankt voor jullie reacties :)
Iroll schreef:Lijkt erop dat je rembekrachtiger de geest heeft gegeven. De motor kon lucht aanzuigen doordat het membraan van de rembekrachtiger gescheurd is. Daardoor maakt de motor toeren bij het intrappen van de rem. Door het gescheurde membraan staat er ook een plas remvloeistof in de rembekrachtiger, dat is het lek wat je ziet. NIET meer meerijden! Eerst alles nalopen, ook het voorwiellager zou beschadigd kunnen zijn doordat je rem zo heet gelopen is. Daardoor is misschien ook het wiellagervet gaan koken en smeert dus niet meer. Checken dus.
Ja ik dacht ook aan rembekrachtiger doordat de motor toeren maakte. Maar dat van het lek snap ik niet. Het lekspoor zat op het wiel, en de rembekrachtiger zit onder de motorkap.
En naast de rembekrachtiger is dus ook de rechtervoorrem eraan, klopt dat?

Ik heb daar 0 gereedschap dus kan onmogelijk kijken hoe het zit. Ga er ook maar niet mee de weg op dan. Zal garagewerk worden... :cry:

Geplaatst: 04.01.2008 - 12:40
door Iroll
Het remvloeistoflek kan ook komen doordat door de hitte de (waarschijnlijk oude)remslang het begeven heeft. Klopt met als je zegt "ik trapte erdoorheen". Daarna kon je het rempedaal dieper intrappen. Dat is toen er een remcircuit het begaf en je nog maar op het halve remcircuit remt. Leve het gescheiden remsysteem! Tenminste dat neem ik aan, je vertelt er niet bij watvoor V je rijd!? Overigens laat je niet verleiden door de rembekrachtiger te reviseren, dat werkt niet. Een nieuwe aanschaffen of zonder bekrachtiger rijden, dan moet je de rembekrachtiger wel uit het circuit halen door de remleidingen om te leiden. De remkracht blijft hetzelfde, je moet alleen veel harder trappen! Een nwe bekrachtiger is vrij prijzig.

Geplaatst: 04.01.2008 - 12:53
door Jordos
Iroll, bedankt voor je info. Sorry, ik vergat te zeggen dat het een 164 is (1971).
Inderdaad leve het gescheiden remsysteem, heb ook eens een remcilinder van een b-kadett stukgereden, toen lag het rempedaal zomaar op de vloer en ik rolde rustig verder.

Bedankt voor je tip, die bekrachtiger moet ik vervangen dan. Denk dat ik hem door een garage laat ontkoppelen/eruit halen, de rechtervoorrem laat repareren/oplappen en dan naar huis rij...

Geplaatst: 04.01.2008 - 22:46
door dopdedouwer
Kijk even op MP er stond een week of wat geleden, een rembekrachtiger voor een 164 te koop. Deze stond echter te koop als rembekrachtiger voor een 140. Volgens mij was hij gewoon voor een 164, veel dikker dan die van een 140.

Succes

Geplaatst: 07.01.2008 - 09:12
door Jordos
Bedankt dop. Ik heb mp al afgespeurd en het eea gevonden. Ik heb de volvo van het weekend naar een garage in die buurt gebracht, die mijn remmen los gaat maken. Toen ik er eergister mee reed, waren de remmen los, de volvo reed goed. Maar na krachtig remmen bleven ze weer hangen.

Als de remmen los zijn, rij ik hem naar huis en ga ik de rembekrachtiger eens goed uitproberen.

Geplaatst: 14.01.2008 - 10:10
door Jordos
Nou, ben weer thuis met de Volvo. Rijdt weer prima!

Probleem was dat de leidingen verstopt zaten. Dus na krachtig remmen, bleef de druk zitten, en gingen de remmen aanlopen. Hele boel verbrand en nu dus vervangen. Remt weer prima!
Heb ook geen last meer gehad met de rembekrachtiger, dus die laat ik mooi even zitten :)

Geplaatst: 20.02.2008 - 21:58
door Jordos
- Sorry voor deze driedubbele topicbump-

Als ik mn rembekrachtiger vervang, moet ik dan ook meteen de remmen ontluchten, of is dat niet perce nodig? Zijn er verder nog dingen die ik moet weten als ik de bekrachtiger ga vervangen?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Geplaatst: 21.02.2008 - 00:03
door v164
Remleidingen losnemen.
Hoofdremcylinder vervangen
Nieuwe cylinder vullen met olie,
pompen tot er wat olie uitloopt,
opvangen met een doek.
Remleidingen er op zetten,
net aan indraaien, pompen,
olie opvangen,
vastdraaien.

Zou voldoende moeten zijn.

Geplaatst: 21.02.2008 - 10:29
door Jordos
Bedankt voor je uitleg V164!

Geplaatst: 21.02.2008 - 10:58
door biadman
en er voor zorgen dat de remvloeistof niet op je lak komt!!! die troep brand overal doorheen!

Geplaatst: 21.02.2008 - 12:14
door Jordos
Thanks voor de tip! Zijschermen zijn juist net zo mooi :D