Pagina 1 van 2
Tunen xc70 D5
Geplaatst: 05.01.2008 - 07:04
door Zern
Heren (en dames)
Een kennis van me wil zijn xc70 d5 geartronic uit 2005 laten tunen, maar de dealer geeft aan datr dit problemen oplevert met de versnellingsbak? Er zou te veel kracht op komen te staan wat de levensduur aanzienlijk zou verkorten. Lijkt me een beetje een broodje aap verhaal, maar kan iemand mij vertellen of dit correct is?
Gr
Geplaatst: 05.01.2008 - 09:45
door Autogek
Heb dit zelf laten doen met een XC90 D5 163 pk naar 198 pk en heb daar geen problemen mee gehad.
Kies echter wel een goede tuner ( geen powerbox) ik heb zelf destijds in een VW Touran een powerbox van Datatrans gehad. Niets dan ellende!!!
Kijk eens op het forum daar staan een paar tuners waaronder Hartog en Fasttech waar een aantal mensen van dit forum goede ervaringen mee hebben.
Ik ga vandaag naar Fasttech om die van mij te laten tunen
Geplaatst: 05.01.2008 - 10:19
door Edgar
Een goede tuner let idd op dat een versnellingsbak (geartronic) de tuning aan kan en zou niet verder tuner zodat het "save" blijft. Ik heb géén ervaring met Fasttech maar wel hele goede ervaringen bij Hartog. Ik weet dat hij altijd op save tuned. Hij heeft klanten van uit héél NL en Belgie en veel grote merkdealers waar hij voor werkt.
Succes met je keuze!
Re: Tunen xc70 D5
Geplaatst: 05.01.2008 - 12:07
door Big Blue
Zern schreef:Heren (en dames)
Een kennis van me wil zijn xc70 d5 geartronic uit 2005 laten tunen, maar de dealer geeft aan datr dit problemen oplevert met de versnellingsbak? Er zou te veel kracht op komen te staan wat de levensduur aanzienlijk zou verkorten. Lijkt me een beetje een broodje aap verhaal, maar kan iemand mij vertellen of dit correct is?
Gr
We hebben verschillende ervaringen met manuele bak in V70 en geartronic in XC90 die nu reeds 4 jaar op 198 pk staan, terwijl ik toch reeds probleemloos 170000Km heb gereden.
Verder is het zo dat hier in België de meeste dealers zelf tuning aanbieden , zelfs uitgevoerd nog voor je de wagen gaat ophalen bij nieuwkoop.
Laat ons stellen dat ik niet op de hoogte ben van enige problemen bij het correct tunen van Volvo's gezien hun aandrijflijn met D5 een hele grote marge heeft, dit heeft te maken met de betrouwbaarheidsfactor en duurzaamheid dat Volvo zelf wil koppelen aan hun wagens (deze factor zal zeker dalen nu ze de 2.0D aanbieden als "groen" alternatief).
Anderzijds is het wel zo dat de dealer moeilijk kan doen omtrent garanties, dit kan je echter vermijden door de tuning daar te laten uitvoeren, dit kost je 300 euro extra (commisie dealer), maar dan heb je ook geen discussie naderhand.
Dit terwijl de D5 in Zweden, af fabriek met 224Pk van de band rolt.
Geplaatst: 05.01.2008 - 12:12
door Paul
Weet niet waar je die info van hebt, maar volgens mij is dat verder niet bekend, vertel....
Geplaatst: 05.01.2008 - 12:42
door Cereal
Dat dealers de auto voor aflevering met chiptuning aanbieden is het werk van de dealer zelf, deze kan evt. door een externe partij de auto tunen. Volvo zelf heeft hier niets mee te maken, sterker nog: ik betwijfel of je op garantie of coulance van Volvo NL of Volvo BE kunt rekenen als je auto getuned is. Maarja, dat is de dealer zijn probleem als ie garantie geeft op tuning..
De geartronic heeft zeker ingebouwde marges mbt. tot kracht (vooral de Nm's). Het zal altijd zijn dat hij iets harder slijt omdat de belasting nou eenmaal zwaarder is. Maar de vraag is of je daar überhaubt last van gaat krijgen voordat de auto over X jaren technisch afgeschreven is.
Niet dat ik mij er zorgen over maak: Ik ga binnenkort ook een zaterdagochtend naar Neede
Geplaatst: 05.01.2008 - 13:52
door Big Blue
Paul schreef:Weet niet waar je die info van hebt, maar volgens mij is dat verder niet bekend, vertel....
Dit is mij verteld door de dealer toen ik mijn nieuwe wagen ben gaan bestellen en "motortuning" ter sprake kwam......ik heb dit toen als waarheid aangenomen en geen verder nazicht gedaan .
Ik heb nu toch even de tijd genomen om dit na te zien en de enige die ik heb gevonden is deze;
http://www.volvo.com/volvopenta/global/ ... 0/spec.htm
doch hierbij is slechts sprake van 190Pk en niet de besproken 224Pk.
Ik zal navraag doen waarop hij deze info heeft gebaseerd, het is dan ook niet mijn bedoeling onjuiste informatie te posten, doch indien je deze rechtstreeks bekomt van iemand uit het officiële dealersnet, verwacht je dat dit ook correct is.
Geplaatst: 05.01.2008 - 13:56
door Autogek
De link die je erbij hebt is van een marine ( boot ) motor en niet van een auto.
Ik zou mij ook voor kunnen stellen dat dit anders is.
En dan inderdaad geen 224pk!
Volgens mijn id de 224 alleen te berijken door tuning. 226 pk geeft Rica op.
Geplaatst: 05.01.2008 - 15:26
door Big Blue
Autogek schreef:De link die je erbij hebt is van een marine ( boot ) motor en niet van een auto.
Ik zou mij ook voor kunnen stellen dat dit anders is.
En dan inderdaad geen 224pk!
Volgens mijn id de 224 alleen te berijken door tuning. 226 pk geeft Rica op.
Motor is idd Volvo Penta serie, doch gebruiken hiervoor dezelfde blok.
Heico geeft nog andere waarden aan;
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/ ... door-heico
Geplaatst: 05.01.2008 - 15:51
door bart simpson
Bootmotoren hoeven mogelijk niet aan emissiewaarden voor auto's te voldoen
Geplaatst: 05.01.2008 - 16:15
door Big Blue
bart simpson schreef:Bootmotoren hoeven mogelijk niet aan emissiewaarden voor auto's te voldoen
Dat kan ook verklaren waarom de nieuwe D5 meer zou verbruiken dan de vorige?
Geplaatst: 05.01.2008 - 16:20
door bart simpson
Big Blue schreef:bart simpson schreef:Bootmotoren hoeven mogelijk niet aan emissiewaarden voor auto's te voldoen
Dat kan ook verklaren waarom de nieuwe D5 meer zou verbruiken dan de vorige?
denk het idd wel, des te schoner motoren worden hoe meer ze verbruiken
Geplaatst: 05.01.2008 - 18:26
door Edgar
Cereal schreef:Dat dealers de auto voor aflevering met chiptuning aanbieden is het werk van de dealer zelf, deze kan evt. door een externe partij de auto tunen. Volvo zelf heeft hier niets mee te maken, sterker nog: ik betwijfel of je op garantie of coulance van Volvo NL of Volvo BE kunt rekenen als je auto getuned is. Maarja, dat is de dealer zijn probleem als ie garantie geeft op tuning..
De geartronic heeft zeker ingebouwde marges mbt. tot kracht (vooral de Nm's). Het zal altijd zijn dat hij iets harder slijt omdat de belasting nou eenmaal zwaarder is. Maar de vraag is of je daar überhaubt last van gaat krijgen voordat de auto over X jaren technisch afgeschreven is.
Niet dat ik mij er zorgen over maak: Ik ga binnenkort ook een zaterdagochtend naar Neede
Ik ben het helemaal met je eens!
Geplaatst: 05.01.2008 - 18:29
door Bover
Ik denk dat je kennis even moet kijken naar de waarden die op de verschillende sites worden afgeven voor de moderne D5 motor.
.
En natuurlijk joe eigen risico als er iets gebeurt wat met tuning in verband kan worden gebracht.
Fasttech in Neede en Hartog chippen regelmatig volvo's.
Geplaatst: 05.01.2008 - 19:15
door Autogek
Ik ben vanmiddag geweest bij Fasttech de V70 2.4.D heeft nu 215 PK en ongeveer 460 NM.
Qua comfort niets ingeleverd maar duidelijk meer kracht!
Dennis en Marco zijn aardige gasten ( aanrader dus)
Edwin
Geplaatst: 06.01.2008 - 10:16
door Zern
Heren dank voor jullie input! Precies wat we nodig hebben en het resultaat zal uiteraard worden vermeld.
Geplaatst: 06.01.2008 - 12:03
door Big Blue
Autogek schreef:Ik ben vanmiddag geweest bij Fasttech de V70 2.4.D heeft nu 215 PK en ongeveer 460 NM.
Qua comfort niets ingeleverd maar duidelijk meer kracht!
Dennis en Marco zijn aardige gasten ( aanrader dus)
Edwin
Edwin,
Laat eens iets weten wat dit doet met jouw verbruik.
Wat mij eventueel ook intresseert is met welke wagens je je nu kan meten (van 0 tot 100) of ben je niet zo de stoplichtsprinter ?
Het "wolf in schapevacht" effect bedoel ik dus.
Geplaatst: 06.01.2008 - 13:47
door Bover
ik denk een 1.5 seconde winst .
Al eens met Gevanje gemeten.
Geplaatst: 06.01.2008 - 13:59
door xc90t6
Is chiptuning nou gunstig voor 't verbruik? Voor een benzine!
Geplaatst: 06.01.2008 - 16:07
door Autogek
Big Blue schreef:Autogek schreef:Ik ben vanmiddag geweest bij Fasttech de V70 2.4.D heeft nu 215 PK en ongeveer 460 NM.
Qua comfort niets ingeleverd maar duidelijk meer kracht!
Dennis en Marco zijn aardige gasten ( aanrader dus)
Edwin
Edwin,
Laat eens iets weten wat dit doet met jouw verbruik.
Wat mij eventueel ook intresseert is met welke wagens je je nu kan meten (van 0 tot 100) of ben je niet zo de stoplichtsprinter ?
Ik heb even op een hele simpele manier gemeten door te tellen ( natuurlijk niet 100% zuiver) maar ik denk net iets onder de 8 seconden naar de 100. Daarvoor was dit een seconde of 10
Maar de trekkracht is zeer goed.
Ik ben vanmorgen even duitsland in gereden en zelfs boven de 200 trekt ie nog behoorlijk door.
Verbrijk weet ik nog niet maar laat ik nog wel even weten als ik een paar tanken verder ben.
Het "wolf in schapevacht" effect bedoel ik dus.