Pagina 1 van 1
Help! knal onder de motorkap!
Geplaatst: 06.01.2008 - 17:54
door pephond
Ik reed lekker in mijn volvo totdat er een knal onder de motorkap te horen was. Ik denk dat er een soort van explosie in het luchtfilter plaatsvond van de LPG. Zo te zien is dat vaker gebeurd voordat ik de auto had en men heeft ook een huis van de stekker van een trekhaak op het huis van het luchtfilter gemonteerd. Dat zal wel moeten dienen als een soort van explosieklep? Nu is het probleem dat de motor niet meer wil lopen. Hij geeft nog wel tekenen van leven, maar ermee rijden gaat niet. Wat kat er nu aan de hand zijn?
Ik heb een 240 POLAR estate op LPG (origineel onderbouw) van 1993 met een B200F motor
Geplaatst: 06.01.2008 - 18:12
door Battlecruiser
Dat is zeer waarschijnlijk backfire.
Starten gaat wel en daarna valt ie stil.
Vermoedelijk is er een slang losgeschoten: zoek naar een slang van ongeveer 2 centimeter dik aan de linkerkant (vanaf de bestuurdersplaats gezien) van de motor. De slang kan aan de bovenzijde (makkelijk terug te duwen) of aan de onderzijde (lastiger) losgeschoten zijn.
Geplaatst: 06.01.2008 - 18:15
door Battlecruiser
Ik weet niet of je een injectiemotor hebt, maar dan zit de inlaatzijde van de motor juist aan de rechterkant, dacht ik.
Geplaatst: 06.01.2008 - 18:34
door pephond
Hmm ok... het is een injectiemotor als het goed is. Maar wat is de functie van die slang?
Geplaatst: 06.01.2008 - 18:54
door Battlecruiser
Maar pas op: als je die slang aan beide zijde goed gaat vastschroeven om herhaling te voorkomen, dan loop je het gevaar van grotere schade bij nieuwe backfire. Het beste kan je de slang vastzetten op de lastigste plek, dan kan ie daar tenminste niet meer losschieten.
Mocht ie nl. aan beide zijden vastzitten met slangklemmen, dan kan de grote rubberen balg daar in de buurt helemaal kapotspringen bij backfire en dan ben je verder van huis...
Geplaatst: 06.01.2008 - 18:57
door MaGNeT
Vandaag toevallig net de bron van mijn back-fires aangepakt.
Gelukkig bleef het bij mij bij kleine back-fires zonder schade. Wel schoten er regelmatig klemmetjes van m'n luchtfilter los dus die had ik al een tijdje niet zo strak.
Bougies waren al eerder vervangen; daardoor startte hij al wat beter en had ik bijna geen problemen meer. Maar het werd toch weer erger.
Daarom:
- bougie-kabels losgehaald, stekkers schoongemaakt en ingespoten met contactspray, vastgemaakt.
- daarna nog de bobine-kabel; die had veel wit/groene uitslag op de contacten en dit licht opgeschuurd en ingespoten.
Loopt nu weer goed, trekt vlot op en geen back-fire meer gehad

Geplaatst: 06.01.2008 - 22:02
door pephond
De flexibele slang tussen de luchtmassameter en het inlaatspruitstuk is helemaal naar de vaantjes.... Ik zag ook dat een van de delen van het luchtfilter een hoek mist zodat deze niet goed sluit. Naar de reparatiepoging te oordelen was dat al. Ook zaten inderdaad nog 2 slangen los.... Ik ga nu dat deel van het luchtfilter vervangen en de flexibele slang, vervolgens alle slangen nalopen en ook maar eens de bougies nazien en de kabels enzo....