Pagina 1 van 1

krijg het stotteren maar niet opgelost

Geplaatst: 08.01.2008 - 09:22
door duthoy
net zoals vele anderen heb ik problemen met het stotteren van mijn 460

type: B16F
bj: 1996
km: 53.000
handgeschakeld

het schudden begon een half jaar geleden, eerst weinig, soms wel, dan weer een week niet, e.d.
in tussentijd heb ik volgende dingen al nagekeken: (in die volgorde)

-stappenmotor
- nieuwe bougies
- rotor + verdeelkap vervangen
- LMM in de luchtinlaat
- gasklepsensor (bij uittrekken van stekker loop hij nog slechter)
- boegiekabels

na het vervangen van mijn boegiekabels was het 2 dagen in orde, (op 1 schok na) en nu is het weeral naar af, ik begrijp er niets van.

hij houd in, en af en toe verliest hij voor een paar seconden precies 1 cylinder, koppeling induwen, en terug laten opkomen en dan is het in orde voor mss 100 meter, 1 km,.. ?

als ik het niet vind wordt het (dure) dealer! :dontknow:

er word hier gesproken over de vacuumleidingen, maar nu mij vraag, wat zijn die, wat is hun nut/werking, en hoe kan ik ze nazien?
indien er een "kenner" in de buurt van antwerpen zit, en wil helpen, PM me maar even!

Geplaatst: 08.01.2008 - 22:10
door wpee
Hallo.

Ik zou gaan voor de volgende optie: zoek een moioe dag uit en begin alle stekkers uit elkaar te halen, check of de contacten goed zijn (ggen aanslag of verkooling), zuiver de contacten (geen schuurpapier!!) , invetten met contactspray en weer in elkaar zetten.

Ik dan een slecht contact ergens, Check de gehele motorruimte (ja zijn er veel) en ook de stekkers van je injectieunit (rechts bij ve voeten van de bijrijder.

Wij hadden dit probleem met een nieuwe (!) volvo 1.6 uit 1995, was toen nog garantie maar alle rechterbochten verliepen met horten en stoten.

Het is even werk.

Wim

Geplaatst: 09.01.2008 - 13:30
door YannickvanRooyen
heeft maar weinig kilometers gereden voor zn leeftijd, geen verstopte benzinefilter of iets dergelijks? Even een flesje injectiereiniger op 20 liter benzine wegrijden, kan wonderen verrichten, zeker met 4 injectors (snel verstopt)

Geplaatst: 10.01.2008 - 01:34
door acrobaat
Heb je bougies al een bekeken?
misschien slaat ie vet door teveel olie, of zitten er de verkeerde in?

Geplaatst: 22.01.2008 - 14:57
door duthoy
bougies zijn al veranderd, door originele volvo bougies.
ik heb in tussentijd de benzinefilter ook veranderd, geen verbetering.
ik heb precies wel gemerkt, iets dat me opvalt, dat het bv schokgevoelig is.
hij draaid goed, ik rij over een naad in de weg (bv. op een viaduct) , en hij krijgt kuren,...
ben dus in de richting van een stekker aan het denken (injectoren kabelboom?)
heeft iemand die er al eens af gehad? ik kan er precies zo moeilijk aan.

motor B16F (96)

Geplaatst: 22.01.2008 - 16:42
door mhjvs
Je massa punten controleren kan wellicht helpen.

Geplaatst: 22.01.2008 - 16:49
door duthoy
waar vind ik de massapunten? en hoe te controleren?

Geplaatst: 22.01.2008 - 17:16
door wpee
Vanaf de - pool van de accu naar hat chassis, losmaken en schoonmaken, op chassis is vaak corrosie.

Tevens bij de kabelboom onder de zekeringen kast tegen het frame, Hiervoor zul je met de acklamp moeten zoeken...vanuit de voetenruimte kun je dit zien.


Wim

Geplaatst: 22.01.2008 - 17:36
door sjoerdb
om uit te zoeken of het in je massapunten ligt kan je als test een startkabel vastmaken vanaf je min-pool naar verschillende massapunten zoals je motorblok. wellicht kom je iets tot ontdekking.

Geplaatst: 23.01.2008 - 23:18
door wpee
injectoren kan, omdat je precies 1 cylinder mist schrijf je

Geplaatst: 23.01.2008 - 23:22
door 940Bas
Hi,

Kan het niet liggen aan de motor demper die zegmaar de trillingen moet opvangen. Je zegt dat het begint wanneer je over een drempelig iets rijdt. Misschien dat ie dan zn balans verliest en gaat stampen...

Just my 2 cents...

Hooi!

Bas

Geplaatst: 24.01.2008 - 00:09
door Ramon&Ramon
Inlaat spruitstuk pakking lek?
klepspeling te strak?

Geplaatst: 28.01.2008 - 08:59
door duthoy
het is opgelost!! eindelijk, na een half jaar!!!

het was de stekker van de kabelboom van de injectoren,
heb deze los gemaakt, visueel was er niets te zien, maar heb hem toch even ingespoten met contact-spray, en probleem is reeds voor 300 km. weg, vroeger schokte hij 3 keer/km.

Hij staat nu bij de dealer om hem te controleren voor AKP (lichten, banden, remmen,...) en dan kan hij er weer tegen.
zalig om zonder zorgen terug te rijden.

Geplaatst: 28.01.2008 - 12:08
door wpee
Goedzo
Ik begin het te leren ;)


Succes verder
Wim

Geplaatst: 29.01.2008 - 16:29
door duthoy
tja, die injectoren hebben nu wel afgezien, omdat ze een lange tijd niet naar behoren hebben kunnen werken (door een slechte aansluiting)
misschien mij eens een ultrasoon reinigingsaparaat aanschaffen (zijn nie zo mottig duur, en multifunctioneel) en de injectoren na de AKP er eens uithalen en ultrasoon reinigen. even wat verwennen ;-)
Als je zelf een hele dag zware fysieke arbeid hebt geleverd, doet een warm badje ook zalig!

Geplaatst: 29.01.2008 - 22:48
door boontje
duthoy schreef:het is opgelost!! eindelijk, na een half jaar!!!

het was de stekker van de kabelboom van de injectoren,
heb deze los gemaakt, visueel was er niets te zien, maar heb hem toch even ingespoten met contact-spray, en probleem is reeds voor 300 km. weg, vroeger schokte hij 3 keer/km.

Hij staat nu bij de dealer om hem te controleren voor AKP (lichten, banden, remmen,...) en dan kan hij er weer tegen.
zalig om zonder zorgen terug te rijden.

Misschien iemand die precies kan zeggen waar deze kabel precies loopt.
Heb namelijk dzelfde klachten bij de auto van m'n vrouw.

Geplaatst: 29.01.2008 - 23:29
door wpee
Deze is aangesloten op de injectoren, zitten aan de achterzijde van blok in de cylinderkop ingestoken.
Zit meer 1 bundel in de buurt

Wim