Pagina 1 van 1
Automaat rijden met een zware karavan.
Geplaatst: 08.01.2008 - 17:11
door Brandje
Ik ben de hele middag aan het zoeken geweest naar zinnige topic's over het rijden met een automaat met een relatieve zware caravan. Echter niks kunnen vinden.
In de handleiding wordt beschreven dat er zowel in de 4e als in de 3e kan worden gereden, alleen op steile berghellingen in de T.
Maar de beschrijving van die 2 is exact het zelfde, nu weet ik het niet meer en ben de kluts kwijt.
Ik zal dus hier maar mijn vraag stellen en hopen dat ik van ervaren automaat rijders een zinnig antwoord krijg.
Heb een 140 pk. S60 automaat, koppel hier een caravan van 1400 kg. achter en ga toeren.
Welke automaat stand moet ik gebruiken ? ik rij gewoon in Nederland dus vlakke wegen met hier en daar een heuveltje.
Ik zie uit naar jullie reactie's
Brandje
Geplaatst: 08.01.2008 - 17:13
door Fredhead
Ik denk gewoon stand 3(?)
Lijkt mij dat de motor in deze versnelling net iets beter op toeren wordtm gehouden en de combinatie makkelijker in beweging komt en blijft.
Misschien dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Geplaatst: 08.01.2008 - 17:35
door Autogek
Het is mijns inziens geen probleem gewoon in de D. Zeker op de vlakke weg lijkt mij dit geen enkel probleem.
Sterker nog ik heb jaren automaat gereden en heb nog nooit anders gereden.
Geplaatst: 08.01.2008 - 17:55
door Battlecruiser
Vlak land: gewoon altijd in de D.
Mocht de auto te veel weerstand krijgen, schakelt ie vanzelf terug naar de 3. Daar heb je immers een automaat voor.
Heuvel- en bergland:
Bergop: gewoon in de D. Verder zie boven.
Bergafwaarts: de 3, 2, 1 (of L) gebruiken, afhankelijk van het hellingspercentage.
Geplaatst: 08.01.2008 - 19:06
door Robert
Geplaatst: 08.01.2008 - 19:48
door Franswa
Ik heb welliswaar met een Volkswagen automaat met een caravan van 1350kg gereden en het is heel simpel: gewoon in D, de automaat regelt het zelf wel als hij een stapje terugmoet i.v.m. tegenwind of hellinkjes.
De heuvel af even terugschakelen naar 3 of 2 maar dat is in feite gelijkaan het rijden met een handbak de heuvel af.
Een automaat maakt het rijden lekker makkelijk zo.
Geplaatst: 08.01.2008 - 20:02
door Eric-S80
Stand D, wanneer de bak begint te pendelen zet hem vast in 4 of 3 hiermee voorkom je dat de olie heet wordt. Heb zelf een S80 automaat en kan in Nederland gewoon 100 km/u in D rijden. Bij 80 km/u en tegenwind schakelt de bak wel eens terug.
D5 140 pk automaat en caravan.
Geplaatst: 08.01.2008 - 20:29
door Volvopeter
Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 en ben met de caravan van 1500 kg naar Spanje en Oostenrijk Karintie geweest. Heb gewoon in D gereden zonder problemen. Als hij heel soms een beetje tussen de versnellingen ging pendelen dan zette ik hem in 4.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
Re: D5 140 pk automaat en caravan.
Geplaatst: 09.01.2008 - 16:00
door euerw
Volvopeter schreef:Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 en ben met de caravan van 1500 kg naar Spanje en Oostenrijk Karintie geweest. Heb gewoon in D gereden zonder problemen. Als hij heel soms een beetje tussen de versnellingen ging pendelen dan zette ik hem in 4.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 :?:
Geplaatst: 09.01.2008 - 16:01
door bart simpson
zou (ook) volgens mij 130pk moeten zijn
Geplaatst: 09.01.2008 - 16:33
door Brandje
Heb ook een 140pk D5 automaat van 2003 en ben met de caravan van 1500 kg naar Spanje en Oostenrijk Karintie geweest. Heb gewoon in D gereden zonder problemen. Als hij heel soms een beetje tussen de versnellingen ging pendelen dan zette ik hem in 4.
Dat deed ik ook als ik van een helling naar beneden ging dan remde hij iets meer op de motor af.
Is absoluut een super combinatie waarmee je heerlijk relaxt, door de automaat en cruise control, met de caravan op vakantie bent.
Ik vraag me af, of je normaal onder het rijden vanuit D terug kunt schakelen naar de 4e, 3e of naar T of moet dit schakelen gebeuren vanuit stilstand?
Opgemerkt dient te worden dat er zinnige opmerkingen van de leden komen. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Bedankt !
Geplaatst: 09.01.2008 - 17:06
door bart simpson
je kunt al rijdende probleemloos terugschakelen
Geplaatst: 09.01.2008 - 17:06
door Cereal
Naar de P of R wordt wel problematisch

Geplaatst: 09.01.2008 - 17:08
door bart simpson
Rijdend naar P breekt er mogelijk iets af, naar R is natuurlijk niet goed maar breekt er niets
Geplaatst: 09.01.2008 - 21:02
door gevanje
Beetje of topic maar is de 140 pk benzine ook met geartronic geleverd??
Geplaatst: 09.01.2008 - 21:06
door bart simpson
gevanje schreef:Beetje of topic maar is de 140 pk benzine ook met geartronic geleverd??
nee, beide 2.4-en en de 2.0T kennen alleen een normale automaat