Pagina 1 van 1
440 Automaat wordt gewurgd bij remmen tot stilstand
Geplaatst: 09.01.2008 - 18:25
door rdk_nl
Mijn 440 1.8 Benzine Automaat slaat bij koude motor en
hevig afremmen af.
Na een hoop te hebben gezocht op internet lijkt Volvo dit "afwurgen" te noemen.
Bij een warme motor gaat alleen de auto ontzettend trillen en kan de motor zichzelf
net aanhouden.
Hoe rustiger afgeremd wordt; hoe soepeler het lijkt te gaan.
Wat gegevens:
Bouwjaar 1995
1e tot 10e jaar
2500KM per jaar gereden;
11e en 12e jaar 20.000.
Totale stand nu 65.000KM
Op internet vond ik iemand met het volgende commentaar wat werkelijk
exact dezelfde lading dekt als mijn probleem:
Re: automaatbak afslaanmotor
Bij mij was dit een vacuumslangetje op de mapsensor... kost 20 euro bij de dealer. Dit slangetje was rot en daarom werd er lucht bij gezogen. Het lijkt dan alsof de motor wil afslaan zodra er ontkoppeld moet worden, maar op het laatste moment pakt hij toch op. Hierdoor gaat heel de auto trillen.
Ik heb wat slangetjes nagekeken; en zitten allemaal vrij "losjes" over de bevestigingspunten. Een wat dikkere loopt van vooruit het blok naar halverwege. Deze lijkt zeer vettig en kan er met de hand zonder ook maar enige kracht vanaf. De MapSensor weet ik zo 1-2-3 niet te vinden; wellicht dat deze
in het gasklephuis bevind? Of zit ie verstopt onder het luchtfilter.
Moet ik het probleem zoeken bij deze slangetjes; of zit het euvel in de CVT zelf?
Waar moet ik beginnen met zoeken; de Volvo is slechts enige dagen in mijn bezit.
Wanneer foto's gewenst zijn; dan is dat geen enkel probleem om deze op het forum te zetten.
Geplaatst: 09.01.2008 - 19:15
door Ramon&Ramon
van af de carburateur(monopoint)komen twee dunne vacuumslangetjes,die zitten aan de achterkant,in eentje ervan zit een vernauwing door middel van een klein koperen busje,dit busje moet in de slang naar de mapsensor lopen,die sensor zit onder het paravan waar de ruitenwissers zitten.
Jouw probleem zit denk ik ergens anders,controleer of de stappenmotor op de monopoint goed werkt,zo niet,dan is dit de boosdoener.. die moet na het gas geven zichzelf weer in de basisstand zetten.
als je het vacuumslangetje vervangen hebt en het busje niet terug gemonteerd hebt,dan heb je ook een probleem.
maar het afslaan bij afremmen heeft daar niets mee te maken.
het kan ook zo zijn dat er in de regeleenheid van de motor een weerstandje geplaatst is die nu stuk is,dat was in die tijd een modificatie.
je kunt ook een keer bij me langs rijden met de auto om is te kijken.
Geplaatst: 09.01.2008 - 23:44
door rdk_nl
Ramon&Ramon schreef:van af de carburateur(monopoint)komen twee dunne vacuumslangetjes,die zitten aan de achterkant,in eentje ervan zit een vernauwing door middel van een klein koperen busje,dit busje moet in de slang naar de mapsensor lopen,die sensor zit onder het paravan waar de ruitenwissers zitten.
Jouw probleem zit denk ik ergens anders,controleer of de stappenmotor op de monopoint goed werkt,zo niet,dan is dit de boosdoener.. die moet na het gas geven zichzelf weer in de basisstand zetten.
als je het vacuumslangetje vervangen hebt en het busje niet terug gemonteerd hebt,dan heb je ook een probleem.
maar het afslaan bij afremmen heeft daar niets mee te maken.
het kan ook zo zijn dat er in de regeleenheid van de motor een weerstandje geplaatst is die nu stuk is,dat was in die tijd een modificatie.
je kunt ook een keer bij me langs rijden met de auto om is te kijken.
Hoe heb ik het snelste de werking van die stappenmotor gechekt? Voor hoeveel kun je ongeveer een goede 2e hands op de kop tikken?
Ik heb nog niets gedaan aan de vacuumslangetjes; dus daar kan het gelukkig niet aan liggen.
Geplaatst: 09.01.2008 - 23:51
door Ramon&Ramon
dat kun je zelf zien als je onder demotorkap zelf gas geeft en weer in zijn ruststand terug laat komen,dan zie je de gasklep bewegen als het goed is,zoniet,dan is hij stuk...
zo,n CVT is een aparte materie...
er zit ook een extra kabel aan de gasklep die op de goede manier gemonteerd moet zitten,die komt van de CVT af..daar is een afstel procedure voor..
het lijkt me verstandig als je iemand laat kijken met verstand van zaken.
Geplaatst: 10.01.2008 - 09:55
door rdk_nl
Ramon&Ramon schreef:dat kun je zelf zien als je onder demotorkap zelf gas geeft en weer in zijn ruststand terug laat komen,dan zie je de gasklep bewegen als het goed is,zoniet,dan is hij stuk...
Zonder ook maar iets af te nemen als luchtfilter moet ik dit kunnen zien?
zo,n CVT is een aparte materie...
er zit ook een extra kabel aan de gasklep die op de goede manier gemonteerd moet zitten,die komt van de CVT af..daar is een afstel procedure voor..
Zowel gas als CVT kabel staan aardig "slapjes"; als ik ze tussen duim en wijsvinger neem kan ik ze toch wel 5mm omhoog en omlaag bewegen.
het lijkt me verstandig als je iemand laat kijken met verstand van zaken.
Ivm de CVT lijkt me dit een zeer goed plan; echter wil ik zeer graag wat dingen geinventarisseerd hebben zodat er al een hoop dingetjes uitgesloten kunnen worden. Is het bijvoorbeeld mogelijk de stappenteller op correct functioneren te controleren d.m.v. bijvoorbeeld filmen onder de kap wanneer ik de gasschijf opentrek; en dit filmpje dan later voor jullie op YouTube zet?
Geplaatst: 10.01.2008 - 19:42
door bastiaan Arissen
Het probleem bij deze cvt bakken is dat het filter onder in de bak dicht gaat zitten met slijpsel dit filter kun je loshalen als je een beetje verstand hebt van auto's en een brug hebt. dit filter kun je vervangen of goed spoelen en doorblazen. een nieuw filter kost 86 euro. plus een pakking van 40 euro en 43 euro olie. dan is het probleem al een heel stuk opgelost
Geplaatst: 10.01.2008 - 19:54
door Ramon&Ramon
je kunt niet zomaar een oliesoort er in doen,er is speciale olie voor,die je bij de dealer kunt kopen...
geen atf of dex er in gooien...
ik heb hier een aantal bakken liggen waar ATF ingedaan is,sommigen zijn totaal verbrand inwendig..
Geplaatst: 10.01.2008 - 21:45
door bastiaan Arissen
ja weet ik heb nog een bus staan maar geen cvt meer heb er 2 gehad waar ik allebei een nieuwe bak ingezet heb 1tje verbrand door atf en de andere een leiding inwendig gescheurd
Geplaatst: 14.01.2008 - 20:22
door rdk_nl
Ramon&Ramon schreef:je kunt niet zomaar een oliesoort er in doen,er is speciale olie voor,die je bij de dealer kunt kopen...
geen atf of dex er in gooien...
ik heb hier een aantal bakken liggen waar ATF ingedaan is,sommigen zijn totaal verbrand inwendig..
Wat is er dan precies niet goed aan
ATF olie?
Ik heb hier een speciale
Volvo 440/460 1995 Automatische Transmissie CVT handleiding (als extra bij mijn 440/460 handleiding); hierin wordt vermeld:
Olie specificatie
Oliekwaliteit ATF: Exxon FN 1975
of EZL 799
Volvo onderdeel nummer 3344959-6
Kan iemand mij dit uitleggen?
Geplaatst: 14.01.2008 - 21:10
door Iroll
Dit is speciale ATF olie voor CVT bakken, alle andere soorten ATF of Dextron mogen er absoluut niet in. Je hebt het zelfde soort probleem met de handgeschakelde versn. bakken. Daar moet ook een specifieke Volvo olie in. Maak niet de vergissing er een goedkopere olie in te gooien, als je nog lang van je bak wilt genieten.
Geplaatst: 14.01.2008 - 22:13
door rdk_nl
Iroll schreef:Dit is speciale ATF olie voor CVT bakken, alle andere soorten ATF of Dextron mogen er absoluut niet in. Je hebt het zelfde soort probleem met de handgeschakelde versn. bakken. Daar moet ook een specifieke Volvo olie in. Maak niet de vergissing er een goedkopere olie in te gooien, als je nog lang van je bak wilt genieten.
Kijk dat is een duidelijk antwoord.
Mijn 440 is netjes altijd naar zijn beurtjes gegaan; en de KM stand is eigenlijk tè laag voor zijn leeftijd. Alle boekjes zijn aanwezig dus een verkeerde olie erin gooien zal niet gebeuren; ik heb de mogelijkheid de instructieboekjes te raadplegen. Dus dat zal ik zeker doen. Jammer dat het vrij onduidelijk is omdat ATF niet persé de juiste ATF hoeft te zijn blijkt maar weer.
Geplaatst: 14.01.2008 - 22:22
door Iroll
Jammer dat het vrij onduidelijk is omdat ATF niet persé de juiste ATF hoeft te zijn blijkt maar weer.
Dit geldt voor alle versnellingsbakken, er mag maar een specifieke soort olie in. De meeste kan je overal kopen. Maar de CVT olie is voorzover ik weet alleen bij de dealer te krijgen.
Geplaatst: 19.01.2008 - 16:41
door Ramon&Ramon
Ik heb de auto van de vraag steller vandaag gezien,het is een uitzonderlijk mooie,die kom je niet vaak meer tegen met 60000km erop.
Super mooi en goed onderhouden,kan zo de showroom in..
Geplaatst: 22.01.2008 - 19:56
door Gijsiejjj
ik heb vandaag ook zo;n volvo gekocht
volvo 440 1.8i automatic 1996 . waarschijnlijk cvt?
de auto wil er vandoor waneer ik de rem er op heb staan.aleen dit laat ik niet gebeuren en dan gromt hij een beetje
is dit het zelfde probleem?
groetjes
Geplaatst: 22.01.2008 - 20:47
door rdk_nl
Gijsiejjj schreef:ik heb vandaag ook zo;n volvo gekocht
volvo 440 1.8i automatic 1996 . waarschijnlijk cvt?
de auto wil er vandoor waneer ik de rem er op heb staan.aleen dit laat ik niet gebeuren en dan gromt hij een beetje
is dit het zelfde probleem?
groetjes
Ik denk dat "grommen" wel dezelfde lading dekt ja. Een 1.8 automaat 440 is inderdaad een CVT.
Bij de mijne is het 100% zeker geen technische fout. We zijn met een oplossing bezig maar laat nog even op zich wachten.
Kun je aangeven of het in zijn N toevallig niet is?
Geplaatst: 22.01.2008 - 20:50
door Gijsiejjj
nee in zijn N is hij heerlijk rustig:). in zijn D ook wel maar je hoort tog enige schommelingen
Geplaatst: 22.01.2008 - 20:51
door Gijsiejjj
we hebben ook beide lage KM stand. mijne is 11,5 jaar oud en heeft 95.000 op de teller