Pagina 1 van 1
Afstellen LPG
Geplaatst: 09.01.2008 - 19:33
door pephond
Wie kan mij uitleggen hoe ik de afstelling doe voor LPG????
Geplaatst: 09.01.2008 - 22:07
door MaGNeT
Wat is de kwaal?
Geplaatst: 09.01.2008 - 22:41
door pephond
De backfires die ik gehad heb..... ik wil het mengsel rijker afstellen aangezien backfires o.m. worden veroorzaakt door een arm mengsel.
Geplaatst: 09.01.2008 - 22:55
door MaGNeT
pephond schreef:De backfires die ik gehad heb..... ik wil het mengsel rijker afstellen aangezien backfires o.m. worden veroorzaakt door een arm mengsel.
Is het een ouderwetse LPG installatie? Heb je injectie of carburateur?
Overigens had ik ook back-fires.
Oplossing:
- nieuwe bougies (merk: NGK, afstellen op 0,6)
- bougiekabels schoongemaakt (contacten)
- bobinekabel naar verdeler schoongemaakt (contacten) - was hard nodig
- stekkertjes van de stroomvoorziening van de bobine schoongemaakt.
Tevens alles ingespoten met contactspray.
Mengsel staat bij mij niet echt rijk: top is 165 met wind mee en verbruik op snelweg 1 op 8,5.
Overigens met een 740 met een 2.3 carburateur blok.
Trekt de motor goed (koud/warm)?
Loopt hij stationair goed (koud/warm)?
Schudt de motor of ligt hij mooi stil? (koud/warm)
Wanneer heb je die back-fires?
De kans dat het aan het mengsel ligt is vrij klein, tenzij je weet dat er bijvoorbeeld onlangs iets aan veranderd is (voor APK oid).
Meestal komt het door slechte ontsteking/verbranding=gas-ophoping=knal.
Geplaatst: 09.01.2008 - 23:39
door Fat Rat
ik zou ook eerst beginnen je onsteking helemaal na te lopen en af te stellen/schoon te maken.
Daarnaast zou ik kijken naar je klepspeling en zonodig afstellen.
Ik backfire is niets meer of minder dan een ontploffing van het mengsel wat zit al in je inlaatspruitstuk bevindt.
Wat betreft het afstellen van je installatie, dat hangt helemaal af van het type installatie. Die van mij zitten een paar stelschroeven aan en that's it. Een Vialle AMS bijvoorbeeld moet zichzelf inregelen...
@Magnet die van mij loopt nog netjes 170(op de tomtom) in z'n 5 op de autobahn(had ik wind mee toen?), en die van mij zuipt ongeveer 1 op 8.9 als ik het netjes doe op de snelweg.
Geplaatst: 10.01.2008 - 12:08
door volvo rob
Geplaatst: 10.01.2008 - 18:23
door pephond
Ik heb alle contacten schoongemaakt / ingespoten met contactspray en nieuwe NGK bougies geplaatst. Het is trouwens een injectiemotor. Volgens mij loopt/trekt de motor goed. Het enige minpuntje is dat als bij een warme motor de koppeling ingetrapt wordt om terug te schakelen / afremmen voor b.v. een stoplicht de motor vaak afslaat. Het verbruik op de snelweg is 1:8.
Het is overigens een vialle systeem dat er bij nieuwlevering in is gebouwd. De verdamper is enkele maanden geleden vervangen. Voor zover ik me kan herinneren zijn de backfires ontstaan bij optrekken.
Geplaatst: 10.01.2008 - 18:50
door MaGNeT
pephond schreef:Ik heb alle contacten schoongemaakt / ingespoten met contactspray en nieuwe NGK bougies geplaatst. Het is trouwens een injectiemotor. Volgens mij loopt/trekt de motor goed. Het enige minpuntje is dat als bij een warme motor de koppeling ingetrapt wordt om terug te schakelen / afremmen voor b.v. een stoplicht de motor vaak afslaat. Het verbruik op de snelweg is 1:8.
Het is overigens een vialle systeem dat er bij nieuwlevering in is gebouwd. De verdamper is enkele maanden geleden vervangen. Voor zover ik me kan herinneren zijn de backfires ontstaan bij optrekken.
Hoe is de nieuwe verdamper geplaatst?
Als hij goed geplaatst is moet hij in de rijrichting staan, net als de wielen en goed rechtop (met aftappunt beneden).
(platte kant dus haaks op de rijrichting - met wat verbeelding kan je een wiel zien in zo'n ding

)
Onderstaande plaatje geeft aan hoe het hoort (wel verkeerde merk auto

)
Optrekken en afremmen kan namelijk invloed hebben op de druk op het membraam waardoor deze afsluit en de motor te weinig brandstof krijgt; daarom haaks op rijrichting.
Geplaatst: 10.01.2008 - 20:31
door Fat Rat
zijn de backfires nogsteeds aanwezig met nieuwe bougies enzovoort??
Heb je de electrode afstand van de bougies trouwens ook afgesteld met een voelermaatje?
Waren de backfires er ook al voor de verdamper wissel??
Je zegt een vialle installatie te hebben, maar wat voor type precies?
Slaat de motor alleen af bij afremmen/terugschakelen of soms ook bij opschakelen/warm stationair draaien?
Geplaatst: 10.01.2008 - 20:31
door volvo rob
......de koppeling ingetrapt wordt om terug te schakelen / afremmen voor b.v. een stoplicht de motor vaak afslaat
Check je luchtfilterhuis eens, ik had eentijd terug dezelfde symptomen.
Klep in hethuis zat vast in de koude stand, nadat ik hem weer gangbaar had gemaakt, was het probleem over.
Btw, op benzine reed hij wel beter met alleen koude lucht, met LPG dus niet.
Geplaatst: 10.01.2008 - 21:09
door Fat Rat
dat zou zomaar kunnen, bij de Volvo 740 wordt de koude luchtinlaat normaal gesproken ook afgedekt met een metalen plaatje om dit soort verschijnselen te voorkomen. Mogelijk het plaatje los gerammelt oid?
Geplaatst: 12.01.2008 - 11:52
door pephond
Aha.. dan ga ik ook die klep in het luchtfilterhuis eens checken!
Geplaatst: 20.01.2008 - 00:06
door Iwema
Vaak komen meerdere problemen bijelkaar.
Back-fire is een ontstekings-probleem.
Laat de ontsteking na meten met een computer-motortester door een specialist.
Specialisten kunnen je vertellen of de hoogspanning goed is, of de vonktijd voldoende lang is etc., etc..
De eerste zorgt voor back-fires en de laatste zorgt voor inhouden als je het gaspedaal intrapt.
Let wel: er is een groot verschil tussen een vonk en een VONK.
Voor het afstellen van het LPG is het beter om naar iemand te gaan die verstand van LPG en van motoren heeft.
Je verwacht meestal dat de motor na het afstellen weer goed loopt.
Vele inbouwers kijken alleen naar het LPG systeem en niet naar de motor; dat is werk voor de garage.
De garage zegt vaak "Zet hem maar op benzine dan kijken we wel".
Als hij op benzine "goed" loopt kijken ze ook niet verder, maar sturen je terug naar de gas-inbouwer.
Resultaat de auto loopt nooit goed (op gas).
Hugo
IwemaLPG
Geplaatst: 20.01.2008 - 00:22
door pephond
Ja, ik werd geïnformeerd door een gas-specialist hier dat het de ontsteking moet zijn. Ga nog een nieuwe rotor, verdelerkap en bougiekabels erin zetten. Ontstekingsijdstip is overigens goed. Dan maar zien...
Geplaatst: 20.01.2008 - 00:48
door Iwema
Alles vervangen heeft ook vaak geen zin.
Je moet weten (meten) welke onderdelen goed samenwerken.
Dure onderdelen zijn lang niet altijd de beste.
Het gaat om de combinatie.
Hugo
Iwema LPG