Pagina 1 van 1

Advies bij aankoop V70 2.5 diesel

Geplaatst: 11.01.2008 - 11:32
door Jeroen B. te DH
Ik overweeg de aanschaf van een volvo v70 2.5 diesel uit 2001 met een km stand rond de 2 ton. Ik ben nieuwsgierig naar wat veel voorkomende gebreken zijn en waar ik dus op moet letten bij de aankoop. Ik begrijp na het lezen van wat topics in dit forum dat de distributieriem en waterpomp inmiddels vervangen moeten zijn bij de 160000 km. Wie heeft er nog andere nuttige tips/adviezen?!

Alvast dank voor het meedenken. Jeroen

Geplaatst: 11.01.2008 - 11:46
door NOS
Als je een auto uit 2001 koopt kan je ook naar de modernere D5 kijken.

Geplaatst: 11.01.2008 - 12:02
door Jeroen B. te DH
De D5 is wel een stuk duurder. Mijn budget ligt rond de 13000 euro. Ik heb inmiddels al veel gezien op diverse sites, ook bij onze ooster- en zuiderburen, maar dat schiet niet heel veel op qua prijzen. Ik heb begrepen dat de D5 een geweldige motor is (licht metaal), heel sterk en zo, maar is de 2.5 ook goed genoeg? Ik denk per jaar zo'n 40.000 km te rijden en hoef enkel een flinke bagagewagen te trekken.

Geplaatst: 11.01.2008 - 12:27
door Amazone
Ik zou ondanks de wat hogere prijs toch naar een D5 zoeken.

De commonrail is rustiger en beschaafder dan de TDI en heef meer vermogen (de D5). Al sje het vermogen iet belangrijk vindt kun je ook naar de 2.4D kijken.

De TDI is zeker niet slecht en kan behoorlijke kilometerstanden halen.

Vooral met het optrekken is de D5 prettiger.

Nu betaal wat wat meer, maar dat heb je ook plezier van en later krijg je ook weer wat meer terug.

Als je goed zoekt kun je rond de 13k ook wel een goede D5 vinden. Beetje afhankelijk van de kilometerstand.

Geplaatst: 11.01.2008 - 12:30
door Oceanracer
De D5 heeft vooral al veel kracht bij een laag toerental, wat resulteert in lekker schakellui rijden. Dit is tevens de reden dat bij veel D5-rijders het vliegwiel moet worden vervangen, wat een zeer dure operatie is. Bovendien zijn er boven de anderhalve ton ook geregeld klachten over de verstuivers. Ook dat is geen goedkope aangelegenheid.

De TDI van Audi is in technisch oogpunt echt een topper. Je moet wat meer toeren maken en hij roet wat meer dan de D5, maar er gaat (los van de luchtmassameter, maar die is niet zo duur) nooit iets aan kapot.

Bij een km-stand van 2 ton zijn vaak de stabilisatierubbers reeds vervangen. Zo niet, dan trekt de auto vaak naar rechts en moeten er nieuwe op. Als de voorportiersloten reeds zijn vervangen, scheelt je dat ook weer want de meeste geven na een jaar of 3/4 de geest.

Voor een flinke aanhanger is nivomat een absolute aanrader. Achteraf kan dit ook worden aangebracht, maar is natuurlijk duurder dan 1 aanschaffen die dit reeds bezit.

Geplaatst: 11.01.2008 - 15:13
door Kobus gaat naar Appelscha
Heb een 2.5 D uit 2000 die in mei 163400 km op de teller had. Inmiddels is dat 190000 km. Een relaas van het onderhoud:

Na import is de brandstofpomp gesteld en zijn de motorsteunen vervangen. Op 175000 is ie getuned naar 170 pk en 350 NM, wat prettig is en voor wat het waard is: De tuner stelde dat de Audi motor moeiteloos 450.000 km moet kunnen halen, ook getuned. Ook andere garages zijn lovend over de motor, maar de auto is meer dan de motor.

Met de koude van laatste tijd valt na het eerste kontakt de ochtendroggel op. Hij hoest een kleine napalm op en dan ben ik ineens (wel) blij dat ik rond 6.45 uur van de parkeerplaats vertrek, want ik zou het prettige contact met mijn buren subiet verliezen..... De motor moet dan warm worden en tot die tijd kenttert ie wat, maar de auto komt prima vooruit.

Rond de 170.000 is de versnellingsbakolie ververst, 6 liter kostte met arbeidstijd 65 euro.

Op 185000 heeft ie een onderhoud (olie en filters) gehad a 400 euro en vorige week is de dynamo vervangen, dat is kostbaar, denk wel 600 euro. Toen bleek dat er iets met de karterkering (???) aan de hand was; er lekt wat olie uit de karterbak, wat ik overigens niet aan het peil zie. Dat wordt met de het volgend onderhoud, over 15.000 km maar aangepakt, kon wel zei de garagehouder, niet volvo, wel specialist.

De achterruitenwisser trekt op, de electrische kabel moet worden vervangen, dat zou een half uur werk zijn, er zit wat vocht achter de koplamp en het stuur staat niet helemaal recht. Geen halszaken.

Dus de kosten voor onderhoud over de eerste 25 dkm bedragen zo'n 1000 euro, 4 cent per kilomter dus. Wanneer ik het met de karterring tot 205 000 kan volhouden, wordt het 3 cent per kilometer.....

Dussss algemeen geldt: voor niets gaat de zon op en daarvan geniet je het meeste wanneer je in een V70 zit!

Geplaatst: 11.01.2008 - 16:40
door Jeroen B. te DH
Heel prettig zo'n forum. Van jullie reacties wordt ik al een heel stuk wijzer. Ik ga zeker tijdens de testrit letten op de zaken die ik hier lees (roet, portiersloten, wel/niet trekken naar rechts) e.d. Ik lees met regelmaat dat chiptunen een optie is om meer Nm op de weg te krijgen. Is dat wel verstandig? Zo ja, wat kost zo'n grapje eigenlijk? Nog iets anders... ik hoorde dat Volvo een regeling heeft dat onder de auto gratis een roetfilter kan worden gemonteerd. Heeft iemand hier al ervaringen mee?

Geplaatst: 11.01.2008 - 16:46
door Edgar
Oceanracer schreef: De TDI van Audi is in technisch oogpunt echt een topper. Je moet wat meer toeren maken en hij roet wat meer dan de D5, maar er gaat (los van de luchtmassameter, maar die is niet zo duur) nooit iets aan kapot.
Mee eens,

De TDI is ook goed te tunen hoor..

Succes met je zoektocht!

Geplaatst: 11.01.2008 - 17:41
door the fonz
Jeroen B. te DH schreef:Heel prettig zo'n forum. Van jullie reacties wordt ik al een heel stuk wijzer. Ik ga zeker tijdens de testrit letten op de zaken die ik hier lees (roet, portiersloten, wel/niet trekken naar rechts) e.d. Ik lees met regelmaat dat chiptunen een optie is om meer Nm op de weg te krijgen. Is dat wel verstandig? Zo ja, wat kost zo'n grapje eigenlijk? Nog iets anders... ik hoorde dat Volvo een regeling heeft dat onder de auto gratis een roetfilter kan worden gemonteerd. Heeft iemand hier al ervaringen mee?
Op de D5 van mijn vader hebben ze een tijd geleden de roetfilter geplaatst. Als er nu nog een subsidie op gegeven wordt zou ik zeker een roetfilter laten plaatsen, voor de toekomst. Er is veel over gezegd of het de rijervaringfen beinbloedt, zo een roetfilter. Zelf merk ik geen verschil tussen met en zonder.
Als het goed is kost het plaatsen van de roetfilter je uiteindelijk niets. MOgelijk zou zijn 1 a 2 uur arbeidskost.

Geplaatst: 11.01.2008 - 18:37
door Skywalker
2.5 d is geen roetfilter voor beschikbaar
chippen is een goed idee, gebruik zoekfunctie van forum en je bent een klein weekend aan het lezen.
roeten hoort gewoon bij de 2.5 d motor alhoewel chippen, een schoon luchtfilter en een goede afstelling van de brandstofpomp dit best binnen de perken houden.
Na een tijdje rustig rijden volgas geeft iig een dikke pluim!

Geplaatst: 11.01.2008 - 21:10
door Edgar
Ik zou idd nooit zelf een roetfilter willen... het maakt het tunen ook moeilijker..

Geplaatst: 11.01.2008 - 21:16
door bart simpson
Edgar schreef:Ik zou idd nooit zelf een roetfilter willen... het maakt het tunen ook moeilijker..
Iets van zorg voor het milieu is voor sommigen duidelijk iets dat vooral de verantwoordelijkheid van een ander is.

Geplaatst: 11.01.2008 - 21:48
door Edgar
bart simpson schreef:
Edgar schreef:Ik zou idd nooit zelf een roetfilter willen... het maakt het tunen ook moeilijker..
Iets van zorg voor het milieu is voor sommigen duidelijk iets dat vooral de verantwoordelijkheid van een ander is.
Dat is een andere discusie, je hoort ook zoveel verschillende berichten over het roetfilter wel of niet schadelijk...

Maar je hebt gelijk, zoals ik het heb geschreven lijkt het idd net of ik lak heb aan het milieu, en zo is het niet Bart :oops:

Geplaatst: 11.01.2008 - 21:52
door bart simpson
Dan is het mij niet geheel duidelijk waarom je een voorziening die jou helemaal niets kost en een bewezen (misschien wat beperkter) positief effect heeft niet al lang geplaatst hebt.

Geplaatst: 11.01.2008 - 21:55
door TTT242
Omdat het ZIJN auto is misschien?

Geplaatst: 11.01.2008 - 21:57
door bart simpson
TTT242 schreef:Omdat het ZIJN auto is misschien?
Het is ook ZIJN auto die straks bepaalde steden in Duitsland niet meer in mag, daar zullen die Duitsers vast een gegronde reden voor hebben.
Maar beleid je enige zorg voor het milieu in woord mag je het van mij ook best in daad doen....
En een RPF is gratis in Nederland, dat moet voor een Nederlander een doorslaggevend argument zijn.

Geplaatst: 11.01.2008 - 22:23
door Oceanracer
Ging dit draadje niet over de eventuele aankoop van een V70 met het alom bekende Audi TDI blok waar geen roetfilter beschikbaar voor is? Misschien de discussie oven tunen en filters elders verder voeren en maar weer on-topic?