Pagina 1 van 1

LPG G3 of Bi-Fuel

Geplaatst: 11.01.2008 - 12:42
door Revenge
Hallo Forummers,

Ik heb een S40 van oktober 2002. Volgens mij zit er een Vialle G3 LPG installatie in.

De installatie is direct nadat de auto van de dealer af kwam geinstalleerd.

Ik dacht dat ik dan een Bi-Fuel installatie had, maar na het lezen van enkele onderwerpen op het forum weet ik het niet meer.

Wie kan mij uitleggen van het verschil is tussen een LPG G3 installatie en een Bi-Fuel.

En zijn er nog speciale zaken waar je op moet letten m.b.t. onderhoud voor een Volvo op gas?

Alvast bedankt voor jullie reakties.

Johan

Geplaatst: 11.01.2008 - 13:13
door Okke
Een Bi-fuel heeft deze aanduiding op de achterkant. Je hebt dan op de plaats waar normaal de temperatuurmeter zit een LPG-meter. Op het display verschijnt ook "LPG" als je op LPG rijdt. Verder zit de omschakelknop benzine/lpg midden in het dash (kijk maar eens in mijn galerij).

Een Bi-fuel heeft fabrieks af een andere kop. Verder zit er een NECAM LPG-G3 instalatie in. Motormanagement is dubbel: voor benzine en LPG en speciaal geschreven.

Bij het onderhoud moeten volgens schema ALLE filters worden vervangen van het LPG systeem. Bij hogere kilometerstanden of slechter starten is het verstandig om je klepspeling te laten controleren (vanaf MY2001) indien je op LPG rijdt. Eventueel moet je ze laten stellen. Hier is veel over geschreven op het forum, lees eens wat bijlage's van ALEXV70.

Geplaatst: 11.01.2008 - 13:44
door Ludo
G3 is eigenlijk niks meer dan europese richtlijn EG 94/12 die bepaalde eisen stelt aan de uitlaatgassen van een motor.
ook de lpg installatie moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.
o.a. volledig computer gestuurd, waarbij het systeem zelf afwijkingen registreerd en corrigeerd, dat op zijn beurt weer zorgt voor in een optimaal motorvermogen en een gunstig brandstof verbruik en goede uitlaatgas emissies.
onderling heb je dan nog verschil in het type installatie, je hebt installaties met verdamper, gasinjectie en Vialle's LPi.
enkel een originele BiFuel is af fabriek gemonteerd, dit systeem gebruikt daarbij hetzelfde motormanagement als het benzine systeem.
alle anderen hebben een apart management die de gegevens overneemt van het benzine systeem.

Geplaatst: 11.01.2008 - 13:49
door V480-S60
Zoals jij het vertelt heb je dus "gewoon" een benzine V40 met achteraf LPG inbouw. Jij hebt dan ook een aparte LPG-tank en een benzinetank met normale inhoud. Een Bi-fuel heeft een LPG-tank en een kleinere benzinetank.

Geplaatst: 11.01.2008 - 14:01
door Okke
Ludo schreef:enkel een originele BiFuel is af fabriek gemonteerd, dit systeem gebruikt daarbij hetzelfde motormanagement als het benzine systeem.
Ik dacht altijd dat het welliswaar uit hetzelfde kastje komt, maar dat het programma wel veranderd (optimalere waarden voor lpg of benzine). Heb ik dit nu verkeerd begrepen?
V480-S60 schreef:Een Bi-fuel heeft een LPG-tank en een kleinere benzinetank.
Nee hoor, de S/V40 Bi-fuel hebben een gewone benzinetank.

Geplaatst: 11.01.2008 - 22:49
door Ludo
Okke schreef:
Ludo schreef:enkel een originele BiFuel is af fabriek gemonteerd, dit systeem gebruikt daarbij hetzelfde motormanagement als het benzine systeem.
Ik dacht altijd dat het welliswaar uit hetzelfde kastje komt, maar dat het programma wel veranderd (optimalere waarden voor lpg of benzine). Heb ik dit nu verkeerd begrepen?
een achteraf geplaatste installatie heeft een aparte lpg computer.
die maakt wel gebruik van de benzine gegevens uit de benzine computer.

Geplaatst: 12.01.2008 - 22:32
door nico2309
bij mijn volvo van 2001 zit een boekje handleiding volvo lpi installatie
ook de garantie staat op (VNL) LPI systeem is met 20km op de teller ingebouwd.
De vulopening zit ook netjes achter de benzine klep.
Snap de reden van overgang naar bi-fuel niet helemaal, was ook in de veronderstelling dat de tanks destijds verdeeld waren over de auto waardoor de bagageruimte intact bleef?