Powershift voor C30, S40 en V50
Geplaatst: 11.01.2008 - 15:27
Volvo Powershift: twee transmissies in één
- Volledig automatische, sequentiële transmissie met zes versnellingen
- Extreem snel en soepel schakelen dankzij twee koppelingen met ‘natte' platen
- Brandstofbesparing tot wel 8 procent
- Zeer geschikt voor krachtige dieselmotoren
De tweeliter turbodieselversies van de Volvo C30, S40 en V50 zijn per direct leverbaar in combinatie met Volvo's nieuwe Powershift-transmissie. Het is een automatische versnellingsbak met zes versnellingen en twee geïntegreerde, zogenoemde ‘natte' koppelingen. Hiermee schakelt de bak zéér snel en met een hoge mate van souplesse. Daarbij biedt de Powershift evenveel dynamiek als een handgeschakelde versnellingsbak. Niet onbelangrijk is bovendien het fors lagere brandstofverbruik in vergelijking met conventionele automaten.
De Powershift is ontwikkeld door Volvo Cars in samenwerking met transmissiespecialist Getrag. Eenvoudig geschetst gaat het om de techniek van een handbediende versnellingsbak met twee koppelingen, waarbij de bediening volledig elektronisch wordt geregeld en aangestuurd. Cruciaal in de Powershift zijn de beide natte koppelingsplaten die onafhankelijk van elkaar werken. De één is bestemd voor de oneven versnellingen (1ste, 3de en 5de en de achteruit) en de andere voor de even versnellingen (2de, 4de en 6de). In de praktijk zijn de voordelen evident, want bij bijvoorbeeld accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt letterlijk naadloos de rol over doordat de aandrijvende versnelling wordt ontkoppeld en de ‘klaarstaande' versnelling wordt gekoppeld door de tweede koppeling. Dit zorgt voor een constante aandrijfkracht. De Powershift schakelt extreem snel en zeer soepel zonder enige aarzeling in de acceleratie.
De rest van de info en de plaatjes komen op Volvo-Plaza.nl
- Volledig automatische, sequentiële transmissie met zes versnellingen
- Extreem snel en soepel schakelen dankzij twee koppelingen met ‘natte' platen
- Brandstofbesparing tot wel 8 procent
- Zeer geschikt voor krachtige dieselmotoren
De tweeliter turbodieselversies van de Volvo C30, S40 en V50 zijn per direct leverbaar in combinatie met Volvo's nieuwe Powershift-transmissie. Het is een automatische versnellingsbak met zes versnellingen en twee geïntegreerde, zogenoemde ‘natte' koppelingen. Hiermee schakelt de bak zéér snel en met een hoge mate van souplesse. Daarbij biedt de Powershift evenveel dynamiek als een handgeschakelde versnellingsbak. Niet onbelangrijk is bovendien het fors lagere brandstofverbruik in vergelijking met conventionele automaten.
De Powershift is ontwikkeld door Volvo Cars in samenwerking met transmissiespecialist Getrag. Eenvoudig geschetst gaat het om de techniek van een handbediende versnellingsbak met twee koppelingen, waarbij de bediening volledig elektronisch wordt geregeld en aangestuurd. Cruciaal in de Powershift zijn de beide natte koppelingsplaten die onafhankelijk van elkaar werken. De één is bestemd voor de oneven versnellingen (1ste, 3de en 5de en de achteruit) en de andere voor de even versnellingen (2de, 4de en 6de). In de praktijk zijn de voordelen evident, want bij bijvoorbeeld accelereren is de volgende versnelling al ingeschakeld. Die neemt letterlijk naadloos de rol over doordat de aandrijvende versnelling wordt ontkoppeld en de ‘klaarstaande' versnelling wordt gekoppeld door de tweede koppeling. Dit zorgt voor een constante aandrijfkracht. De Powershift schakelt extreem snel en zeer soepel zonder enige aarzeling in de acceleratie.
De rest van de info en de plaatjes komen op Volvo-Plaza.nl