Pagina 1 van 1

xc 90 R-design

Geplaatst: 12.01.2008 - 11:24
door michel-C30
Volvo XC90 R-Design

Volvo’s new sports inspired R-Design package is now available on the Volvo XC90 and is given its first public appearance at the North American International Auto Show this month. Already a popular specification on the Volvo C30, S40 and V50 models the R-Design package is made for customers who want a car with refined and expressive attributes and one which makes a bold statement on the road.

The R-Design package for the Volvo XC90 is an extension of the XC90 Sport model that was introduced in late 2006 and maintains many of the same prominent features such as Sport chassis, details in silk matt finish, sill mouldings in brushed stainless steel and instrument dials with metal chronograph watch-style faces and blue lighting.

However, R-Design brings a whole new expressive dimension with 19-inch alloy wheels as standard with an option to upgrade to 20-inch, dual exhaust pipes, skid-plate, the R-Design badge in the grille and rear view mirror caps in silk matt finish. To further accentuate the sporty nature and to create a sleeker appearance, the car is not fitted with roof rails, although these are still available as an option.

Inside the car, the seats are covered in off-black Flex-Tec with the seat cushion and backrest in contrasting cream-coloured leather; the perforated leather and sports seats with additional lateral cushioning support the driver even in faster cornering. The R-Design logo embossed on the backrest and the contrasting stitching reinforce the interior’s sporty appearance. Other R-Design interior details include the leather-trim steering wheel with its R-Design logo, aluminium pedals, specially designed aluminium centre stack and door inlays, gear selector and tufted dark sport floor mats with contrasting leather piping.

The R-Design package on the Volvo C30, S40 and V50 offers a range of unique sports-inspired interior and exterior details. These details include colour coordinated body kit, rear roof spoiler, silver matt finish front grille and wing mirrors, five-spoke 17" alloy wheels for Sport models and 18" alloy wheels for SE Sport; whilst the interior design features a two-tone black and cream upholstery with contrast stitching and embossed R-Design logo.

“R-Design is entirely in line with the accelerated focus on making our cars more extrovert and emotional. It gives the buyers the opportunity to spice up the already distinct personality of these car models,” says Steve Mattin, Senior Vice President and Design Director at Volvo Cars.




Artikel en foto: http://www.carpages.co.uk/volvo/volvo-xc90-11-01-08.asp

Geplaatst: 12.01.2008 - 11:36
door Paul
Is toch gewoon de XC90 Sport, vond dit wel een mooie quote van autoblog erover:
Vroeger was het allemaal veel makkelijker: als je veel geld te makken had, kocht je een BMW als je van sportiviteit hield, een Mercedes als je pure luxe wilde en een Audi als je een combinatie van deze twee wenste. Had je wat minder geld, dan kocht je een Alfa voor de sportiviteit, een Volvo voor z’n veiligheid en ‘goede imago’ en veiligheid en een Saab voor eveneens z’n veiligheid maar ook voor een vleugje sportiviteit. Dat tijden veranderen bleek bij de introductie van de XC90. Zo’n patserige asobak hoort toch niet bij een Volvo? Gelukkig zorgde Volvo er wel voor dat de XC90 een tamelijk behouden vormgegeven SUV werd.

Echter, door de komst van een SUV in het gamma, verandert ongetwijfeld ook het cliëntèle van Volvo. Mensen die anders gaan voor een X5 of M-klasse, kunnen nu ook opteren voor zo’n stoere Zweed. En dus moet ook dat uiterlijk eraan geloven. Wèg subtiliteit! Eerst was er de XC90 Sport. Blijkbaar was deze echter nog niet Duits dik genoeg, dus komt Volvo nu met de XC90 R-Design. Is Volvo dan toch Duits? Je merkt het waarschijnlijk wel, erg opgewonden word ik er niet van…

Geplaatst: 12.01.2008 - 12:15
door Exeres
Behalve de uitlaat zie ik persoonlijk niet zo veel verschil met de 'sport' uitvoering die nu reeds op de markt is..wat niet wil zeggen dat hij niet prachtig is..verre van trouwens! Enige wat nog ontbreekt is een Eland stickertje op de zijkant :D

Geplaatst: 12.01.2008 - 13:14
door michel-C30
Sportpakket voor Volvo XC90
redactie
Volvo presenteert volgende week op de autoshow in Detroit voor de XC90 een sportpakket onder de noemer R-Design. De specificaties voor de XC90 komen deels overeen met de uitrusting van de XC90 Sport, die eind 2006 verscheen. Volvo gebruikt zelfs de foto's van destijds om de uiterlijke kenmerken duidelijk te maken.

Het R-Design pakket vervangt volgens Volvo juist niet de Sport-versie. De Sport blijft het sportieve topmodel. In het R-design pakket zijn slechts een deel van de specifieke kenmerken van de Sport opgenomen. Daaronder het sportonderstel, de in matzilver uitgevoerde bodemplaatbescherming aan voor- en achterzijde, een instrumentarium met meters in chronograaf-stijl en blauwe verlichting.

Volvo levert een XC90 in R-Design trim op 19 inch lichtmetalen wielen en tegen een extra vergoeding zelfs op 20 inch schoeisel. Het exterieur is verder opgesierd met een dubbele uitlaat en in matzilver uitgevoerde buitenspiegelkappen. O ja, als slagroom op de taart krijgt de koper een R-Design badge op de grille. Joepie! De XC90 is ontdaan van zijn dakrails, ze staan nu op de optielijst.

Aan het interieur is ook gedacht. De stoelen krijgen zwarte, deels lederen bekleding met contrasterende piping. Voorin staan sportstoelen. Op alle rugleuningen is het R-Design logo aangebracht. Verder monteert Volvo onder andere een met leder bekleed stuurwiel (inclusief R-Design embleem), aluminium pedalen, aluminiuminleg op de middenconsole en portieren.


telegraaf

Geplaatst: 12.01.2008 - 15:13
door Auk
Het klinkt allemaal zeer mooi! Maar ik betwijfel eigenlijk of het allemaal wel gaat lopen... zo'n R-design pakket op de XC90.

In de hele tijd dat ik al lekker rondkar op de Nederlandse wegen, heb ik maar 1x een "sport" gezien. Die stond mooi achteraan op de trailer met wat nieuwe broertjes en zusjes.

Daarnaast vind ik het pakket inderdaad zeer op een Sport lijken, en nog niet "Duits" genoeg. Als het echt Duits zou moeten, moet er nog veel veranderd worden aan het uiterlijk, om natuurlijk maar over het vermogen van de XC90 te zwijgen.

(De Volvo XC90 R-Sport)
Afbeelding

(De Volvo XC90 Sport)
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het allemaal niet veel van elkaar verschillen.. Het is iets wat alleen de liefhebber/kenner kan zien, net zoals het verschil vinden tussen een Model1 V70R en een T5..

Geplaatst: 12.01.2008 - 19:11
door Aantje
Ik zal voor de liefhebbers volgende week in Detroit foto's maken en op het forum posten.

Geplaatst: 12.01.2008 - 19:26
door bart simpson
Een XC90 knapt zonder roofrails niet echt op met die 6 lelijke zwarte doppen op de dakrand

Geplaatst: 21.01.2008 - 01:19
door Aantje
Gisteren de auto gezien, De auto knapt niet echt op zonder de roofrails. Verder was er behalve de dubbele uitlaat niet veel veranderd. De vorige XC90 sport was eigenlijk compleet identiek op de uitlaat na. De dubbele uitlaat zijn 2 complete uitlaten die compleet naar voren toegaan. Geen sierstukje ofzo. Verder stelde de stand niet veel voor...