Pagina 1 van 3
Laatste echte Volvo
Geplaatst: 14.01.2008 - 19:47
door olav
Met regelmaat lees ik dat de Volvo 850 wordt gezien als de laatste echte Volvo, gezien de hoekige lijnen. Prachtige lijnen als je het mij vraagt, maar kijkend naar de V70 (dus de huidige V70 Classic, niet de 850/V70) dan meen ik toch een duidelijke gelijkenis te zien met de veel oudere 200 (en zelfs 100 serie). Ook die had de heuplijn, iets wat mij aan de V70 nou net zo aanspreekt.
De 850 is misschien de laatste Volvo uit de lijn 700-900-800, maar wat mij betreft zeker niet de laatste echte Volvo. Dat lijkt me voor wat betreft de belijning namelijk de V70. Of zie ik het nou helemaal verkeerd, en haal ik de verkeerde stijlkenmerken (hoe mooi en fijn ook) eruit?
Geplaatst: 14.01.2008 - 20:03
door the fonz
Ik vind de 850 nogal lijken op de V70 classic. In feite delen ze dezelfde hoeken, al zijn ze iets minder hoekerig. Het geheel is iets kleiner geworden, maar het idee is nog hetzelfde gebleven. Dus dan zou ik zeggen, dan is de V70 de laatste echte volvo. Maargoed, ik vind de nieuwe volvo's steeds mooier worden. Werkelijk waar.
Maar toch hoop ik ooit een 850 R te mogen stallen....
Geplaatst: 14.01.2008 - 20:10
door arnoud
De laatste echte Volvo was de Amazon, daarna begonnen ze met die dozen op wielen

Geplaatst: 14.01.2008 - 20:15
door Ben
De laatste echte Volvo moet nog ontworpen worden.
Ieder automerk kent een evolutie van stijlen die passen bij de tijd waarin ze ontstaan. Zo ook Volvo.
Geplaatst: 14.01.2008 - 20:23
door V50 BRILLIANT BLEU
240 is de echte laatste volvo
Achterwiel aandrijving en hoekig!
Geplaatst: 14.01.2008 - 20:25
door VolvoTech
Precies, en stijl elementen is waar het juist nu om gaat in de laatste versies...
Eens, het zijn nu andere auto's dan "vroeger", in mijn smaak wellicht ook "minder mooi".
Maar is alles niet een beetje wennen? De eerste S60 die ik zag deed mijn hart ook op zijn grondvesten schudden... Moest er echt even aan wennen.
Hetzelfde met de nieuwe V70. Waarbij de XC70 gelijk mijn goedkeuring kon wegdragen vond ik de V70 echt lelijk. Inmiddels wil ik 'm misschien wel hebben...
Geplaatst: 14.01.2008 - 20:43
door V50 BRILLIANT BLEU
Onze derde auto wordt waarschijnlijk een mooie 240 heb er een op het oog.
Een mooie sedan, lekker basis.
Weliswaar volstrekt overbodig er staan al twee goede auto's (v50 en golf V)op de autorit, maar wel erg gaaf. Kijk al jaren naar een mooie 240, sterker sinds ik in 1988 een grijze 240 glt (grijs met zwarte raamlijsten, mooie 15'' velgen en een knoeper van een rechthoekige trekhaak).
Mijn pa reed toen een 360 en de buurman de GLT. Ik was 18 en mijn pa vond de 360 al meer dan goed genoeg.
Puur sentiment
(Inmiddels rijd mijn pa een S60 t5 en ik een v50).
Geplaatst: 14.01.2008 - 20:51
door Paul
Zag vanochtend op de A13 een zwarte nieuwe XC70 rijden en toen had ik eigenlijk voor het eerst het moment van hmm hij begint toch mooi te lijken!
Geplaatst: 14.01.2008 - 23:44
door Gast
Een nieuwe XC70 (V70) bij mij op de dam?.............................. Ja, dan vind ik hem ook mooi.
Alles went, nouja bijna alles.

Ik heb de tijd ook.
Zal nog wel een jaar of 3 / 4 gaan duren.

Geplaatst: 15.01.2008 - 08:51
door Geus
De laatste echte Volvo?
Dat is nogal persoonlijk. De één legt de lat bij de laatste achterwielaangedreven bakstenen, de 900's. Je zou de 850 (en V70 classic, als verbeterde versie) kunnen beschouwen als laatste echte Volvo, in die zin dat het 't laatste model is dat is ontwikkeld door Volvo als zelfstandig bedrijf.
Zelf heb ik lang moeten wennen aan de "Volvo-Ford V70" (va 2000). Enerzijds dacht ik daarin te zien dat het merk naar de kl*te ging. Anderzijds zag ik ook wel oude lijnen terug.
Sindsdien ben ik alle nieuwe modellen, na een kortere of langere wenperiode, wel als echte Volvo's gaan zien.
Geplaatst: 15.01.2008 - 10:52
door BlackSapphire
Ik denk dat wat Ben schrijft juist is. Ik ben achteraf wel benieuwd hoe indertijd inn 1966 de vervanging van de Amazon door de 144 is gevallen. Dat was wellicht ook een hele schok! Misschien dat de 'ouderen' onder ons daar iets over kunnen zeggen. Toch zweren sommige Volvo-liefhebbers bij de 144 en z'n vierkante opvolgers, als zouden dat de echte Volvo's zijn. Stijlen en modellen ontwikkelen zich in de loop der tijden. Dus daar valt het echte Volvo-zijn niet op vast te pinnen. Een ander punt is de betrouwbaarheid, wat door de jaren heen als 'typisch Volvo' wordt genoemd. De ultrahoge kilometerstanden die oudere Volvo's haalden, dat moet bij de nieuwere modellen natuurlijk nog bewezen worden.
Geplaatst: 15.01.2008 - 12:23
door Battlecruiser
Nou, die 144 sloeg wel in als een bom, ja. Het heeft even geduurd eer men daar aan gewend was, zeker omdat de meeste auto's in die tijd wat ronder of wat meer wigvormig waren gelijnd.
Ik zie de legosteenvolvo's eigenlijk meer als een onderbreking van de echte ronde Volvolijn.
Geplaatst: 15.01.2008 - 13:34
door Fredhead
BlackSapphire schreef:Ik denk dat wat Ben schrijft juist is. Ik ben achteraf wel benieuwd hoe indertijd inn 1966 de vervanging van de Amazon door de 144 is gevallen. Dat was wellicht ook een hele schok! Misschien dat de 'ouderen' onder ons daar iets over kunnen zeggen. Toch zweren sommige Volvo-liefhebbers bij de 144 en z'n vierkante opvolgers, als zouden dat de echte Volvo's zijn. Stijlen en modellen ontwikkelen zich in de loop der tijden. Dus daar valt het echte Volvo-zijn niet op vast te pinnen. Een ander punt is de betrouwbaarheid, wat door de jaren heen als 'typisch Volvo' wordt genoemd. De ultrahoge kilometerstanden die oudere Volvo's haalden, dat moet bij de nieuwere modellen natuurlijk nog bewezen worden.
Ben dit zeker met je eens.
Die hoge kilometerstanden moeten volgens mij ook met de nieuwe modellen wel goed komen.
Ik rijd morgen 242.000 op de teller en mijn S60 rijd nog als nieuw.
Wil erg graag kijken tot hoever ik mijn teller kan krijgen, ben zowieso van plan tot de half miljoen met deze door te rijden (en misschien wel langer ook)
Geplaatst: 15.01.2008 - 18:52
door volvorider
Tja, een heel interessant topic. De belangrijkste trendbreuk ligt natuurlijk bij de overgang van de achterwiel- naar de voorwielaandrijving.
Hier kwamen ook gelijk de problemen aan het licht met de snelle versies. De productie van de voorwielaandrijving is wat goedkoper. Dat wil niet zeggen dat de Volvo's goedkoper werden, in tegendeel, maar het was een manier om de kosten in de hand te houden.
Qua modellering heeft Volvo altijd geprobeerd om terug te grijpen in de tijd. De schouders van de 200 serie in de V70 serie en kijk naar de C30 met een knipoog naar de P1800 en de 480.
Er zijn ook echte adepten die aangeven dat de laatste volvo geproduceerd is onder licentie van Volvo en Volvo alleen. Sinds Volvo over genomen is, is de exclusiviteit er af. Een volvo motor in een snelle Ford is not done..... Helaas is het niet anders.
Dus het is maar hoe je er tegen aan kijk......
Maar gelukkig blijft volvo overeind en probeert Volvo nog steeds tijdloze modellen te maken. Dus over 15 jaar zijn de huidige Volvo waarschijnlijk weer prachtig t.o.v. de eenheidsworsten die er (nu) en dan rondrijden...
Geplaatst: 15.01.2008 - 20:01
door Carfreak
Volvo is gewoon Volvo. Oud of nieuw, altijd onderscheidend genoeg van de massa.
Geplaatst: 15.01.2008 - 22:03
door geestschrijver
Voor mij is een echte Volvo een grote estate. De 240 estate is daarvan de echtste en de mooiste - hoewel hij wat dat laatste betreft moet wedijveren met de V90 - maar ook de 740, 940, 850 en de V70/XC70 in alle smaken zijn voor mij echte Volvo's. En de 145 natuurlijk.
Geplaatst: 15.01.2008 - 22:06
door Ben
eigenlijk deze:

Geplaatst: 15.01.2008 - 22:20
door geestschrijver
Nee, dat vind ik dan weer niet. Veel te weinig deuren... Maar wel heel mooi!
Geplaatst: 15.01.2008 - 22:53
door Belg
De vroegere red blocks van volvo (achterwielaandrijving) hebben een typisch geluid dat je uit alle andere motoren herkent. Dat waren voor mij de echte volvos en dat is wel verdwenen.
Geplaatst: 15.01.2008 - 23:38
door Autogek
Ik denk daxt ze over 15 jaar zeggen die oude XC60 dat was nog eens een echte Volvo.
Ik denk dat een"echte volvo" ondermeer te maken heeft met smaak.
Vind of vond je een model wel of niet mooi?
Ik vind Volvo pas mooi vanaf de 850 en daarvoor vond ik het niet zoveel.
Niet dat ze niet goed of mooi waren maar niet zo mijn smaak.
Als Volvo op die toer was verder gegaan had ik nooit een Volvo gehad.