Ik kan de spanrol van de multieriem niet vinden. Ik zie alleen maar poelies.
Waar zit ie en hoe ziet ie eruit?
(1999/1.8 motor NON GDI)?
Waar zit de spanrol van de multieriem?
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Je kan hem ook (gedeeltelijk) spannen met je dynamo.
Dit heb ik bij het vervangen van mijn multieriem ook gedaan, maar als je echt naar de spanrol zoekt moet je als je voor je auto staat met de motorkap open van boven langs je dynamo kijken, dan zit daar ergens een kleine poelie (doorsnede + - 4 > 6 cm)
en dat is je spanrol. Als je goed kijkt kun zien dat er in het middel van de poelie een stuk metaal zit met een gaatje dat niet in het midden zit.
Dus als je deze losdraait en met een andere sleutel dat stuk metaal verdraait "span" je je multiriem. Deze poelis is dus alleen voor het "strak" spannen, dus niet als je teveel speling op je riem hebt, dan moet je ook met de dynamo "stellen"
Suc6
p.s. klopt mijn info nou niet laat het me dan gerust weten want jou type motor ken ik niet maar ik ga ervanuit dat als jij een "classic" hebt dat het allemaal "ongeveer" op dezelfde plek zit

Dit heb ik bij het vervangen van mijn multieriem ook gedaan, maar als je echt naar de spanrol zoekt moet je als je voor je auto staat met de motorkap open van boven langs je dynamo kijken, dan zit daar ergens een kleine poelie (doorsnede + - 4 > 6 cm)
en dat is je spanrol. Als je goed kijkt kun zien dat er in het middel van de poelie een stuk metaal zit met een gaatje dat niet in het midden zit.
Dus als je deze losdraait en met een andere sleutel dat stuk metaal verdraait "span" je je multiriem. Deze poelis is dus alleen voor het "strak" spannen, dus niet als je teveel speling op je riem hebt, dan moet je ook met de dynamo "stellen"
Suc6
p.s. klopt mijn info nou niet laat het me dan gerust weten want jou type motor ken ik niet maar ik ga ervanuit dat als jij een "classic" hebt dat het allemaal "ongeveer" op dezelfde plek zit

-
- 7th Gear member
als je aan de multieriem trekt zie je hem vanzelf bewegen!
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Is het zo ? ik heb dan een iets ander model maar bij mij span je hem en de spanner heeft geen veer. (kan dus aan het model liggen)Ramon&Ramon schreef:als je aan de multieriem trekt zie je hem vanzelf bewegen!
-
- 7th Gear member
er zit een automatische spanner op,met een lange platte ringsleutel 15 kun je deze verdraaien tegen de veerspanning in.
Aan de dynamo kun je niets stellen,dit is alleen bij een diesel het geval!
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Oké, weer wat geleerdRamon&Ramon schreef:er zit een automatische spanner op,met een lange platte ringsleutel 15 kun je deze verdraaien tegen de veerspanning in.

-
- 3rd Gear member
Ik heb getracht mijn spanrol te testen, door met de hand de riem in te drukken.
Is de spanrol die schijf die rechtsboven de krukaspoelie zit?
Ik zie weinig gebeuren. Wat moet de spanrol precies doen? Ik zie hem alleen een heel klein beetje beetje draaien als ik de riem indruk en weer loslaat.
Is dat de bedoeling?
Is de spanrol die schijf die rechtsboven de krukaspoelie zit?
Ik zie weinig gebeuren. Wat moet de spanrol precies doen? Ik zie hem alleen een heel klein beetje beetje draaien als ik de riem indruk en weer loslaat.
Is dat de bedoeling?
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
De spanrol die je ziet zitten is van je multiriem (correct me if im wrong)
Voor je multiriem zitten er 2, die ene waar je het nu over hebt (da's die met veer) en dan onder nog een om hem te spannen.
Die van je distributie zit achter de kap samen met je distributiriem.
p.s. kun je je VIN (chassis) nummer geven ? (staat op je rijbewijs)
dan kan ik ff e.e.a. opzoeken.
Voor je multiriem zitten er 2, die ene waar je het nu over hebt (da's die met veer) en dan onder nog een om hem te spannen.
Die van je distributie zit achter de kap samen met je distributiriem.
p.s. kun je je VIN (chassis) nummer geven ? (staat op je rijbewijs)
dan kan ik ff e.e.a. opzoeken.
S40 1.9 TD 1998 511.000 KM
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Een spanrol houd de riem op spanning en zorgt er ook gelijk voor dat de riem iets kan bewegen (dus je hoeft niet om de zoveel km je riem te spannen omdat ie uitgerekt is, dat compenseert de spanrol met veer, ervanuit gegaan dat er bij jou ook een veer opzit)
Dus voor definitief antwoord moet ik ff je vin nummer hebben
Dus voor definitief antwoord moet ik ff je vin nummer hebben

S40 1.9 TD 1998 511.000 KM