Pagina 1 van 2

V70 2.3 T5 2001 koude start probleem OPGELOST !

Geplaatst: 15.01.2008 - 15:07
door v7023t5
!V70 T5 2001 benzine, geen gas installatie, dealeronderhouden, km 125.000.

Bij een koude start loopt de motor onregelmatig met donker grijze wolkjes uit de uitlaat en wisselend toerental. Probleem herstelt zichzelf na 20-30 seconden.

Na enkele uren of dit forum doorgebracht te hebben en veel verhalen over ETM en klepspeling te hebben gelezen toch graag jullie mening.

De auto heeft reeds 4-5 dagen bij de Volvo dealer gelogeerd omdat het probleem zich alleen voordoet bij koude motor. (vervelend zoeken dus)
Over de dealer niets dan lof, helaas hebben ze het niet kunnen oplossen.

Genomen acties:
-ETM uitgewisseld met identieke motor, geen verschil
-Bestaande ETM gereinigd en teruggeplaatst
-Bougies vervangen
-Lek / druktest bij koude en warme motor, geen noemenwaardige afwijking.
-Temp sensor vervangen, vooraan? Ik weet niet precies welke
-En natuurlijk talloze malen foutcodes uitgelezen, foutmeldingen op alle 5 de cilinders en uitlaatgasmengsel...

Hoe dan ook, het probleem is er nog steeds. Maar o wee als de motor een beetje warm is, wat een heerlijk laagvliegmasjien...

Graag jullie mening.

Geplaatst: 15.01.2008 - 17:10
door drowel
Hallo, helaas kan ik je met het probleem niet helpen. natuurlijk wel wolkom hier op het forum. En met zo'n T5 zal het inderdaad wel echt laagvliegen zijn. (ik spreek uit ervaring ;))

Geplaatst: 16.01.2008 - 23:18
door T5je
Geen idee wat het zou kunnen zijn. Bij de aankoopkeuring werd gezegd geconstateerd dat er een uitlaatboutje losgetrilt was. Zat gelukkgi vast tussen de motor en het hitte schild. Bij koude motor hoorde je een hele licht getikker dat na 20/30 seconden weg was omdat door het uitzetten door de warmte het lekje dichtgetrokken was. (Boutje zit inmiddels weer op zijn plaats)

Nu bedenk ik mij dat het wellicht bij jou ook het geval kan zijn en dat je dus een lekkende utlaatpakking hebt die iets ontregelt met je motormanagement? Nogmaals, heb geen idee en doe maar een suggestie hierzo.

Succes en laat het maar weten als het gevonden is.

Geplaatst: 18.01.2008 - 13:30
door v7023t5
Op dit moment denken we aan 2 mogelijke problemen:

1. klep afstelling
2. verkeerde olie, waardoor mogelijk onvoldoende smering bij koude motor

Wat is de beste olie voor deze motor?

Graag verneem ik nog meer suggesties, uiteraard houdt ik jullie op de hoogte.

Geplaatst: 21.01.2008 - 11:52
door v7023t5
Het is helaas nog steeds niet opgelost.

Het volgende is nog ondernomen:

Afgelopen vrijdag is de oude olie voorzien van een of ander reinigende vloeistof. Motor heeft met deze toevoeging vervolgens 30 minuten stationair gedraaid.
Vervolgens is de oude olie afgelaten.
En is er nieuwe olie, ook met een of andere toevoeging, op gegaan.

Vervolgens 300 km gereden...

Helaas nog steeds hetzelfde probleem...

Kan het dan toch de klepafstelling zijn?

Geplaatst: 22.01.2008 - 00:16
door TTT242
Klepspeling gaat het volgens mij niet zijn. Meerdere keren m'n kleppen moeten laten stellen van m'n 480 op LPG. Die klepspeling gaat niet weg na 20 à 30 seconden. Ik gok eerder op LMM of iets electrisch/ontsteking.

Geplaatst: 25.01.2008 - 09:54
door T5je
Zat net je bericht na te lezen. Alles is al gecheckt blijkt. Dacht eerst aan verkeerde bougies maar die zijn al vervangen. Heb je wel de voorgeschreven bougies? Als het alleen bij koude motor voorkomt zit ik nu te denken aan de choke. Niet goed werkend? Helemaal niet werkend? Maar daar zou de temp.sensor dan weer utisluitsel over moeten geven. Of blijft er iets hangen die de extra benzine toevoer bij koude motor blokkeert?

En inderdaad, als alles lekker snort dan ben je blij. Alleen daarom neem je de mankementjes voor lief.

Geplaatst: 25.01.2008 - 15:01
door v7023t5
Dank voor je reactie,
De bougies zijn de originele.
We gaan binnenkort een compressiemeting en 4-gas meting doen, hopelijk laat dit iets zien.
Ik ben er inmiddels wel een beetje van overtuigd dat dit een mechanisch probleem is, zodra de motor ook maar een beetje temperatuur bij z'n cylinders heeft (dus al met 20-30 sec) loopt hij als een zonnetje.
Als ik na die eerste 30 sec. de motor uitschakel, en eigenlijk alles nog koud is, vervolgens opnieuw start is alles 100%.

Het lijkt nog steeds een beetje op een klep dit niet goed staat afgesteld...

Geplaatst: 25.01.2008 - 23:54
door Gast
Ik geloof ook niet in onjuiste klepspeling! Gaat niet over na 20 à 30 seconden.
Ik denk aan een lambdasonde. Is maar een gok!
Deze moeten eerst een beetje op temp. zijn voor ze de juiste waarden afgeven.
Misschien kunnen ze die doormeten, zowel koud als warm moet deze binnen de daarvoor gesteld waarden blijven.

Geplaatst: 28.01.2008 - 21:23
door T5je
Hou je ons op de hoogte wat het geweest is? Ben benieuwd.

Geplaatst: 28.01.2008 - 22:23
door v7023t5
Ja doe ik zeker!

Hij/Zij (is een T5 nu eigenlijk mannelijk of vrouwelijk?) logeert weer eens bij de werkplaats.
Compressie en 4 gasmeting wordt (opnieuw) gedaan.
Vandaag op een Engelstalige website nog iets gelezen over verkeerde software versie.
Nu is er nog niet zo lang geleden andere software in gegaan.
Zou dit nog iets kunnen zijn?
Nu zijn de geleerden het er ook nog niet over eens of er hydraulische of nastelbare klepstoters inzitten, wie weet dit?

Geplaatst: 29.01.2008 - 01:01
door TTT242
Je hebt vaste klepstoters (= nastelbare).

Geplaatst: 29.01.2008 - 12:40
door v7023t5
De druk-/ lek-/ compressie metingen zijn gedaan, de uitslag is 100% goed!

De 4-gas meting wijst uit dat er in die eerste 20 seconden sprake is van een te hoge waarde van onverbrande gassen.

De injectoren worden nu gereinigd.

Ook een andere monteur bevestigt nu dat het ernaar uitziet dat 1 cilinder niet lekker meedoet.

bobines zijn uitgewisseld, bougies vernieuwd.

Heeft iemand een idee of dit toch als gevolg van verkeerde software kan ontstaan?

Geplaatst: 31.01.2008 - 12:07
door v7023t5
Na de ultrsoon reiniging van de injectoren was het iets beter.
Afgelopen nacht de auto binnen geparkeerd en vanmorgen gestart met een temp van 14 graden.

Motor liep probleemloos!

Waarschijnlijk toch in combinatie met temperatuur dus.

De acties van de laatste week:
We zijn ondertussen weer wat wijzer geworden, maar nog geen goed resultaat.
Motor inwendig met Forté motorflush gereinigd.
Olie en oliefilter daarna vernieuwd
Brandstoffilter vernieuwd
Compressie (nogmaals koud) gecontroleerd
Injectoren ultrasoon gereinigd
de 4 gas meting geeft koud een erg hoge HC waarde aan en als de motor na 20 sec goed gaat lopen, zakt deze waarde ook direct.
Alle software in de auto is voorzien van de laatste versie.

We blijven testen en houden jullie op de hoogte, als er nog iemand een idee of wetenschap heeft horen we dit natuurlijk graag!

Geplaatst: 31.01.2008 - 13:07
door Oceanracer
Al eens geprobeerd met een volle tank Shell V-Power?

Geplaatst: 01.02.2008 - 13:50
door v7023t5
HET PROBLEEM IS OPGELOST, HOERA, HOERA !

Gisteren is de volledige software ge-update, er blijkt niet alleen software voor de auto (displayteksten e.d.) te bestaan maar ook voor de motor en andere regeleenheden. Nadat deze naar de laatste stand van zaken is gebracht is het 100%. Dit kwam ik overigens tegen op een engelstalig volvo forum http://www.volvoforum.com/ waar een identiek probleem omschreven stond.

Het voorlaatste was het ultrasoon reinigen van de injectoren wat ook al een positieve bijdrage leverde, maar nog geen 100% resultaat.

Opvallend met de nieuwe software is nu ook dat wanneer de motor gestart wordt het toerental 2-3 seconden naar 1500-1600 rpm gaat, na deze 2-3 sec zakt het terug naar 1100-1200 en wanneer de temp bereikt is gewoon naar 800 stationair. De korte piek van 15-1600 heb ik nog nooit eerder gehad, dit blijkt hij dus wel nodig te hebben.

Ik wil 2 partijen die zeer nauw betrokken waren bij dit, voor volvo, vreemd probleem, hartelijk bedanken t.w.; Autoservice vd Vlugt te Someren en Volvo de Beemd te Helmond.

Geplaatst: 01.02.2008 - 13:53
door v7023t5
Oh ja, ik wil natuurlijk ook iedereen op dit forum van harte bedanken!

Geplaatst: 01.02.2008 - 23:42
door TTT242
Ja, goed dat het opgelost is en fijn dat je het hier ook post. Zo hebben we er allemaal wat aan. Rijden maar :P

Geplaatst: 02.02.2008 - 12:50
door Hans
Het gaat warempel toch steeds beter met de Beemd in Helmond!

Geplaatst: 04.02.2008 - 09:43
door T5je
Dank je V7023T5 voor de terugkoppeling.
Altijd handig dergelijke eenvoudige probleempjes terug te kunnen lezen. Scheelt een boel zoekwerk bij anderen.

Moet je wel oppassen dat je nu niet te betweterig overkomt bij je dealer. Zal hij niet blij mee zijn. Alhoewel, de betere dealers wel natuurlijk.