Pagina 1 van 1
loodvervanger
Geplaatst: 16.01.2008 - 13:47
door vic gl740
hallo,
ik heb een 740 gl gekocht van 11-12-86.
er hangt is een 2.33 liter carburatie blok in.
nu was mijn vraag; moet daar loodvervanger in?
ik heb alle boekjes en de handleiding doorgelezen en t' staat er niet in, zelfs op de binnen kant van t tank klepje gekeken of daar iets op stond.
omdat ie in december van 86 is gebouwd en daadwerkelijk verkocht is in 87 zit er vermoedelijk een handleiding bij van 87 waarin staat dat alle modellen vanaf bouwjaar 87 op loodvrije benzine kunnen draaien.. maar zoals ik al zei, die van mij is van 86.
ik heb nog een probleempje met de wagen maar dat post ik appart. gelieve daar ook even naar te kijken
mvg,
victor
Geplaatst: 16.01.2008 - 18:57
door Belg
Volgens mij is '86 '87 het kanteljaar waar volvo zijn motoren met geharde kleppen heeft uitgerust. Nu is het probleem of je nu een '86 of een 87 model hebt. En dan heb ik nog mijn twijfels of dat loodvervangergedoe allemaal zijn nut heeft. Maar das natuurlijk delicaat.
Geplaatst: 16.01.2008 - 22:19
door vic gl740
ik ga het meteen opzoeken
maar zijn er ook kenmerken waaraan ik de 2 betreffende modellen mee kan onderscheiden?
Geplaatst: 17.01.2008 - 09:22
door V480-S60
Indien de auto geproduceerd is in december 1986 en geleverd is in januari 1987 dan is het een Modeljaar (MY) 1987.
Als bovenstaande antwoorden kloppen dan betekent dit dus dat in deze motor al geharde klepzittingen zitten.
Maar volgens mij is Volvo één van de eerste merken die al voor die periode standaard deze klepzittingen toepaste omdat alle motoren ook geschikt moesten zijn voor Amerika.
Geplaatst: 17.01.2008 - 17:16
door Belg
Toen ik mijn 240 bouwjaar 86 voorzag van LPG vertelde men mij dat het nodig was Flashlube te installeren omdat de kleppen niet gehard waren. Dus heb ik dat dan maar gedaan. Het kan ook een kwakkel geweest zijn om te verkopen en dan nog heb ik mijn twijfels of een wagen kapot gaat door met hedendaagse benzine te rijden. Zeker als men er een rustige rijstijl op nahoudt. Ik denk dat dit VEEL belangrijker is.
Geplaatst: 18.01.2008 - 18:52
door ps-amazon
zelfde discussie als bij lpg inbouwen in klassiekers; de Volvo motoren komen ook met oude "zachte" klepzetels erg ver tenzij je er mee gaat racen....
flashlube en alle andere loodvervangers hebben meestal geen enkel effect behalve dat het geld kost; mijn advies is gewoon rijden zonder toevoegingen en dan kan het nog lang duren voordat de zaak gereviseerd moet worden, wat reletief goedkoop is; wel regelmatig kleppen stellen
Geplaatst: 18.01.2008 - 20:17
door Belg
Ik kan me er volledig in vinden. Nu ik flashlube heb gebruik ik het wel (schaad het niet dan baat het) Maar eerlijk gezegd zou ik het niemand aanraden want zoals je schrijft is een revisie en dan ineens met geharde kleppen de beste oplossing.
ps-amazon schreef:zelfde discussie als bij lpg inbouwen in klassiekers; de Volvo motoren komen ook met oude "zachte" klepzetels erg ver tenzij je er mee gaat racen....
flashlube en alle andere loodvervangers hebben meestal geen enkel effect behalve dat het geld kost; mijn advies is gewoon rijden zonder toevoegingen en dan kan het nog lang duren voordat de zaak gereviseerd moet worden, wat reletief goedkoop is; wel regelmatig kleppen stellen
Geplaatst: 18.01.2008 - 20:22
door Okke
Staat er toevallig S6 op het kenteken (of zelfs K6), dan kan je loodvrij tanken (>1986). Ik heb een R5 S6 gehad, ook een carburateur motor en gemaakt voor loodvrij.
Geplaatst: 19.01.2008 - 01:34
door Fat Rat
MY '86 werd tot pak em beet juli of augustus '86 geleverd, daarna was het MY '87. En volgens het boekje van MY '87 mag er dus gewoon loodvrij in.