Pagina 1 van 1

motor levert weinig vermogen en ' zuipt'+6+

Geplaatst: 16.01.2008 - 14:17
door vic gl740
Hallo,

Zoals ik in een ander topic ook al vermeld heb ben ik sinds kort de trotse bezitter van een 740 gl, gekocht van de 1e eigenaar die er altijd rustig mee gereden heeft (aantoonbaar)

Maar de wagen loopt niet naar behoren en verbruikt vrij veel benzinne, zo'n 1/7 (tenzij dit normaal is , maar ik heb me laten vertellen dat 1:11 haalbaar zou moeten zijn)

Het type motor: B 230 K

Dus het model met de Pierburg carburateur

Hij heeft maar 112.000 km gelopen en heeft recent een grote beurt gehad.

Hij zou zo'n 86 KW moeten leveren (117pk) bij 5200 RPM
maar als ik in de 5e versnelling 80 rijd en vervolgens het gaspedaal stevig naar beneden de mat in druk duurt het een eeuwigheid tot ie op de 120 zit.
Volgas loopt ie ook maar 140.. terwijl k net een filmpje op youtube zag van een volvo met dezelvde specifiacties die 190 op de teller had staan.

Ook bij kleine toename van gas lijkt ie soms terug te vallen in een 'dip' ofzo en als het gas dan een stuk verder word ingedrukt pakt ie m ineens weer op.
Toen ik de wagen net had stotterde ie ook erg bij t optrekken, dus dat ie heel schokkerig rijd, net alsof je een snelle gas/geen gas/ gas/ geengas beweging maakt in de 1e versnelling.

In 21 jaar ALTIJD bij de erkende Volvo dealer onderhouden geweesten en nooit (motor) schade gehad.

Wie weet wat er scheelt en heeft een oplossing?

Mvg,

Victor

Geplaatst: 16.01.2008 - 17:17
door euerw
ooit het zelfde probleem gehad met een B230, toen noemde ze het gewoon lui, heb toen motor flink laten draaien op de snelweg(kon toen nog) en motor ging steeds beter lopen, schoonblazen

Geplaatst: 16.01.2008 - 19:23
door sjoerdb
of overweeg om ermee naar een rollenbank te gaan waar ze meteen verstand hebben van cabarateurs. dan kunnen ze bijna meteen onderzoeken wat het probleem is.

Geplaatst: 19.01.2008 - 23:29
door Iwema
Hallo Vic,

Het lijkt op ontstekings-problemen.

Vandaag nog een volvo met dergelijke problemen gerepareerd.

Er zaten 4 grote fouten en 1 kleine in de ontsteking.

Daarnaast bleken ook de injectoren te lekken.

Dit laatste zorgde voor een instabile stationair.

Nu loopt hij weer als een zonnetje en de eigenaar was verbaast dat hij weer vlot over de 160 km/h gaat.

Harder durfde hij niet te rijden.

Hugo