Pagina 1 van 2
slecht starten D5 bij kouder weer
Geplaatst: 16.01.2008 - 15:59
door mijn speeltje
Als nieuweling een vreaag.
De motor D5 begint met de kou wat slechter te starten en ben benieuwd naar mogelijk aanleidingen.
Symtomen:
Bij 10 oC goede start
Bij 5 oC +/- 5 sec starten
Bij 0 oC +/- 7 sec starten
Bij -4 oC +/- 10 sec starten
Bij -7 oC +/- 20sec starten
Loopt daarna direct goed op 5 pitten, geen rook
Nagenoeg geen olie gebruikt (minder dan 1/2 ltr op de 20.000 kms)
Bij kick down even een geringe rook ontwikkeling.
Gering meer brandstof gebruik in de loop der tijd van 1:16 naar 1:15, berekend (inmiddels 90.000 kms)
Km-stand 195.000
Niet gechiped/getuned
Verder loopt de diesel als een zonnetje en ben erg tevreden.
gr Kurt-Karel
Geplaatst: 16.01.2008 - 16:30
door WillemV70
Ik heb hetzelfde probleem met mijn TDI uit '98 maar zodra deze aanslaat wel een grote rookpluim. Hoe kouder het weer, hoe langer ik moet "starten".
Als hij loopt dan wel meteen als een zonnetje!
Volgens Volvo specialist geen zorgen over maken, hij kon niets bijzonders vinden wat het kon verklaren.
Gr. Willem
Geplaatst: 16.01.2008 - 22:21
door theboz
Kurt
hoe oud is jouw volvo ?
zit er al een ned diesel in ?
zo ja mogelijk dat je injector minder worden (lek inwendig)
Kan een dieselspecialist of dealer controleren
ps te dikke olie in de motor werkt start vertragend min 5w40
Geplaatst: 16.01.2008 - 22:53
door Maxplus
Hetzelfde probleem heeft zich bij mij ook voorgedaan. Na meting van de gloeibougies waren drie van de vijf kapot. Deze zijn inmiddels vervangen. Verder zijn bij mij de verstuivers gemeten en gaven vier van de vijf teveel retour, wat eigenlijk inhoud dat deze kapot zijn. Deze zijn inmiddels ook alle vijf vervangen. Als de gloeibougies vervangen moeten worden valt de prijs wel mee, ongeveer 200 euro inclusief montage. Als de verstuivers niet goed meer zijn dan zijn de kosten aanzienlijk meer. Houdt dan rekening met 2000 euro inclusief montage. De verstuivers kosten mij inclusief BTW ongeveer 250 euro per stuk. Ik hoop voor jou dat het alleen de gloeibougies zijn.
Groet Hans :roll: :roll: :roll: :roll:
Geplaatst: 23.01.2008 - 20:23
door Kluns
Slechter starten kan ook veroorzaakt worden door lekkende verstuiver retourslangetjes. Een natte slang duidt op lekkage. Door de lekkage kan lucht in het inspuitcircuit komen. Deze wordt er weliswaar door de toevoerpomp automatisch verwijderd (ontlucht) maar zorgt toch voor een slechtere start.
Geplaatst: 24.01.2008 - 00:20
door Ramon&Ramon
lekkende terugvoerslangetjes heeft niets te maken met slecht starten,al zou je ze er af laten!
De prijs van 2000 euro voor vervanging van 5 injectoren klopt niet echt.
Een te hoge terugvoer van injectoren veroorzaakt meestal het slechte starten bij een D5
Geplaatst: 24.01.2008 - 07:33
door Oceanracer
Ramon&Ramon schreef:De prijs van 2000 euro voor vervanging van 5 injectoren klopt niet echt.
Wat klopt er niet van? De dealer rekent ca € 375,00 per stuk, inclusief BTW en montage. Als je dat vermenigvuldigt met 5 kom ik op € 1875,00.
Geplaatst: 24.01.2008 - 10:33
door edraket
Ik dacht dat inderdaad ook. De injectoren kosten bij Bosch ongeveer evenveel, maar er schijnt nogal wat gedoe te zijn rondom de 3 verschillende injector klasses. Die van Volvo hebben die klasse wel, maar de Bosch "universele" niet. Zou Volvo de injectoren dan zelf testen en er een klasse op plakken? Ik heb ook altijd begrepen dat als de klasse niet overeenkomt met het programma de auto niet of niet goed loopt.
Naast de injectoren vervangt Volvo overigens ook de leidingen. Ik weet niet zeker of dat in de 1875 euro inbegrepen is.
Geplaatst: 24.01.2008 - 18:46
door Ramon&Ramon
Ik ga het morgen voor je uitzoeken,meestal zit er klasse 2 in..
Geplaatst: 24.01.2008 - 19:29
door edraket
Dat zou ik erg waarderen. Er is namelijk erg veel onduidelijkheid over het vervangen van de injectoren. Het schijnt namelijk dat een "universele" injector van Bosch niet lekker aan de praat is te krijgen, omdat zoals gezegd deze geen klasse hebben, en dus in klasse 1 2 of 3 kunnen vallen. Zodoende is de ECU daar niet op af te stellen met een ruwe motorloop of helemaal miet lopen als gevolg.
Geplaatst: 25.01.2008 - 10:22
door Ramon&Ramon
Injectoren kosten 239 euro ex btw onderdeel nummer is 8603568
leiding set is 142 euro ex btw. onderdeel nummers zijn 30731826
30131827
Zijn twee sets per twee dus 142 euro ex
Geplaatst: 25.01.2008 - 10:33
door Ramon&Ramon
dan rekenen ze 100 euro per stuk ongeveer montage per stuk!
Lijkt me erg overdreven.
Geplaatst: 25.01.2008 - 12:07
door edraket
Dat is goede info. Heb je nog kunnen achterhalen hoe die klasses tot stand komen?
Geplaatst: 25.01.2008 - 12:20
door Ramon&Ramon
die heb ik ook voor je,
dat klasse verschil hangt samen met de software die in geprogammeerd is.
Bij het wijzigen van klasse 2 naar een andere, is software aanpassing nodig in de meeste gevallen.
Het gaat om de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt,dat is het verschil.
Geplaatst: 25.01.2008 - 13:19
door edraket
Maar bepaalt/test Volvo dan zelf die klasses, want de Bosch injectoren hebben deze klassen niet! Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Bosch de injectoren test voor Volvo en dat Volvo aan de hand van het testrapport er de klasse op plakt.
Geplaatst: 25.01.2008 - 13:23
door Ramon&Ramon
Ik heb nooit geen problemen gehad met de injectoren die je bij Bosch koopt,ook niet wat software betreft,ze lopen er perfect op tot nu toe.
Ik denk dat Volvo de software aanpast op de injectoren aan de hand van een test rapport inderdaad!
Geplaatst: 25.01.2008 - 13:30
door IkeV70
Zijn die klassen ervoor om minimale opbrengstverschillen tussen individuele injectoren in 1 motor te voorkomen?
Geplaatst: 25.01.2008 - 13:34
door Ramon&Ramon
daar is het voor bedoeld inderdaad!
Voor een regelmatige loop enz.
Geplaatst: 25.01.2008 - 13:36
door IkeV70
Maar als jij injectoren bij Bosch koopt dan hebben die dus geen klasse en kunnen ze dus onderling verschillend zijn ?
Geplaatst: 25.01.2008 - 13:38
door Ramon&Ramon
Ik koop ze daar niet,maar ik weet dat ze veel worden gebruikt en geen problemen opleveren,bij Bosch weten ze wel waar ze mee bezig zijn,die injectoren worden uitvoerig getest voordat ze in de handel komen.