Pagina 1 van 1

Inruilen, en dan...

Geplaatst: 19.01.2008 - 12:28
door sanco
Jullie herkennen het vast wel, auto een kleine 4 jaar in prive bezit en dan begint het weer wat te kriebelen. Wel inruilen, niet inruilen en waarop...
Rationeel gezien is inruilen van mijn 04 2.0D V50 gezien de lage km stand (70k) helemaal niet nodig. Na de nodige kinderziektes toont de auto zich de laatste tijd een betrouwbaar metgezel en op zich geniet ik van de prestaties. Wel kijk ik al enige tijd uit naar de D5 met handbak. Niet dat ik qua kms echt een diesel nodig heb, maar ik vind het rijden met zoveel koppel heerlijk en een 5 of 6 cilinder diesel heeft voor mij altijd nog iets extra's. Automaat rijden was daarbij voor mij, ook gezien de dagelijkse route, tot voor kort geen gewenste optie. Sinds ik echter van baan ben verandert sta ik nu ook regelmatig in de rij en beginnen de voordelen van een automaat tot me door te dringen. Daarnaast heb ik sinds september ook al een paar keer de nieuwe V70 bekeken. Wat een machtige wagen zo op het oog! Toch echt nog wel een heel andere (prijs)klasse dan de V50! Maar is het die meerprijs ook waard....?? Ik had tot voor kort nog nooit in een moderne automaat gereden, nog nooit een D5 en ook nog nooit een V70, dus.... zei de dealer: ik heb er 1 staan, rij eens een blokje om en ervaar een 08 V70 D5 met geartronic. Ik had weinig tijd, het was dus puur een eerste kennismaking. Op voorhand was ik er van overtuigd dat de auto mij zo zou bevallen (en tevens mijn "angst"), dat ik daarna eigenlijk geen twijfel meer zou hebben, behalve dan op financieel vlak.
En dan nu de ervaring. laat ik het duidelijk stellen: een top wagen. Zeer stil, erg comfortabel, prima zit en een mooi innerlijk en uiterlijk, echt een prima reiswagen voor de snelweg maar... daarbij ook vrij afstandelijk en enigszins "log" op me overkomend in het kortere werk in vergelijk met mijn eigen auto!! De reaktie op het gaspedaal (of eigenlijk het uitblijven daarvan) moet ik misschien deels toeschrijven aan de automaat, maar ook het direkte sturen wat ik gewend ben, miste ik in de V70.. en dan ben je met 185pk en 400Nm op pad!! Na een uurtje reed ik terug nar huis in mijn eigen vertrouwde wagen en genoot van de vlotte reaktie op het gaspedaal en van het heerlijke, lichtvoetige stuurgedrag op de kleine rotonde en dacht... wat wil ik eigenlijk nog meer....
Afsluitend: natuurlijk heb ik een vreemd vergelijk gedaan. Natuurlijk zou ik eigenlijk eerst een V50 met D5 hebben moeten rijden, zowel met als zonder handversnelling. (maar waren op dit moment niet voorhanden)
Daarnaast hoef ik nog niet te beslissen. Niemand die me een deadline oplegt. Maar of het er voor mij makkelijker op is geworden.. nou nee. Zelfs als ik voorlopig de V70 even vergeet dan is het nog:
V50 D5 handbak: veel extra power voor extra geld, maar is het verschil echt zo groot als dat je op grond van het vermogen zou verwachten?
V50 D5 geartronic: een geknepen D5, met daarbij de door mij als elastisch ervaren automaat, met slechts 5 versnellingen... maar wel met het toch wel erg plezierige extra comfort in de file
of toch maar een 2.0D, niet de top, maar wel overall een prima combinatie...

Als gezegd, ik ga er nog maar eens wat nachtjes over slapen. wel ben ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen die op grond van eigen bevinding met bijv 2 of meer types nog iets kunnen bijdragen aan mijn overwegingen.

Geplaatst: 19.01.2008 - 13:09
door sbv
Er komt binnenkort ook een 2.0D powershift uit, misschien is dat nog leuk om in de overweging mee te nemen. Het is vergelijkbaar met de DSG tranmissie van o.a. Volkswagen.
De D5 handbak heb ik helaas nog niet kunnen rijden, maar dat zal best wel erg goed rijden. Ik geniet in de file van een automaat.

De nieuwe V70 is wel een heel andere auto. Als budget het toelaat zou ik het zeker doen, of anders een mooie volle V50 D5. V50 D5 edition 2 geartronic met edition plus line erop en klaar.


Succes met kiezen.

Geplaatst: 20.01.2008 - 12:25
door sanco
@sbv, Die powershift is inderdaad ook nog een mogelijke optie. Zie mijn reaktie in het topic van dbosker over zijn nieuwe V50! in het kort: eerst ervaren, dan geloven....!
Natuurlijk is een V70 iets heel anders, zowel qua prijs als qua rijden. Wat ik misschien eigenlijk had moeten zeggen is dat het niet allemaal per definitie beter is, zoals ik van te voren een beetje had verwacht, maar eerder anders, waardoor het voor mij toch weer een heel andere afweging gaat worden.

Geplaatst: 20.01.2008 - 12:38
door Fredhead
V50 met D5 motor lijkt mij wel een erg goede combi.
Mijn keuze voor nu zou misschien wel de geartronic zijn.

Geplaatst: 20.01.2008 - 21:40
door Bart
Staat een test van een V50 D5 Geartronic in de Autoweek van deze week. Snel, zuinigste van het geteste kwartet, maar ze waren niet echt over de Geartronic te spreken...

Geplaatst: 20.01.2008 - 21:51
door Paul
Zijn ze nooit bij Autoweek, tevens zijn ze nooit te spreken over de bediening van de RTI, terwijl je die zo onder de knie hebt, maar ja die redacteur zit er 5 minuten in

Geplaatst: 21.01.2008 - 08:41
door RolfD5
Sanco,

Ik beaam jouw idee over de geartronic. Toen ik test ging rijden had ik helaas dezelfde ervaring. Je bent met een beest van een motor onderweg, maar ervaart dat niet zo. Ik vond de automaat ook erg traag reageren. Aangezien de handbak nog niet op de markt was toen ik die wilde kopen, heb ik test gereden met een V50 D5 geartronic, een V70 D5 handbak (163 pk) en een V50 2.0D handbak. Daaruit heb ik de conclusie getrokken dat ik wilde wachten op de D5 met handbak. En dat heb ik dus ook gedaan en hij is gewoon leverbaar hoor!

Ik begrijp zowiezo niet waarom de D5 handbak nog steeds niet op de volvosite, de prijslijsten en in de autoweek staat. In het artikel van Autoweek van vorige week staat: binnenkort is de D5 ook als handbak leverbaar. Ik heb de mijne al in oktober besteld !!! Ik ben dan wel bevooroordeeld, maar ik zou toch voor de handbak kiezen.

Geplaatst: 21.01.2008 - 11:37
door sbv
De Volvosite loopt wat erg achter met ontwikkelingen helaas. Ook de powershift versie was er nog niet te vinden terwijl dit volgens mij in Duitsland al wel op de site staat

Geplaatst: 21.01.2008 - 19:32
door sanco
RolfV50D5 schreef:Sanco,
Daaruit heb ik de conclusie getrokken dat ik wilde wachten op de D5 met handbak. En dat heb ik dus ook gedaan en hij is gewoon leverbaar hoor!
Ik begrijp zowiezo niet waarom de D5 handbak nog steeds niet op de volvosite, de prijslijsten en in de autoweek staat. In het artikel van Autoweek van vorige week staat: binnenkort is de D5 ook als handbak leverbaar. Ik heb de mijne al in oktober besteld !!! Ik ben dan wel bevooroordeeld, maar ik zou toch voor de handbak kiezen.
Inderdaad Rolf. Nog geen officiele prijzen op de site maar ik heb ook al enige tijd van de dealer een prijs op papier staan voor een V50 D5 met handbak, en deze was toen reeds te bestellen. Dat is ook waar ik in feite al een jaar naar uitkeek, maar gezien het filerijden agv een andere baan begint een automaat me de laatste tijd ook wel wat te lijken, en zo begint de twijfel. Ik denk overigens dat de V50 D5 met handbak wel een beest van een auto is. Wanneer wordt hij geleverd Rolf? ben erg benieuwd naar je ervaringen tzt! Krijg je er overigens ook navi in? of evt de optie die nu wordt aangeboden? 't is minder mooi, maar voor het geld wel te overwegen.
@Koots, heb de test inmiddels gelezen. Voor een eerlijk oordeel over een V50 moet ik er echter toch zelf mee rijden, maar daarvoor wil ik eerst voor mezelf weten of een V70, evt met handbak over een jaartje niet toch een betere keus is, ondanks mijn recente ervaring. Als gezegd: geen haast / noodzaak.

Geplaatst: 27.01.2008 - 01:50
door kmser
Mijn garagist is de V50 D5 manueel in zweden gaan testen en er is een wereld van verschil tov de belgische d5 aut (163pk). In december heb ik een prijs gezien en die was voor belgie 900€ minder dan de automaat.

Geplaatst: 30.01.2008 - 13:15
door RolfD5
@Sanco,

Was een paar dagen niet online.....want ik moest natuurlijk rondrijden met de nieuwe wagen !!!

Met andere woorden sinds zaterdag ben ik de trotse bezitter van mijn nieuwe V50 D5 handbak en ik moet eerlijk zeggen: GEWELDIG. Nog ver boven mijn verwachting.

Ik kom uit een 6 cylinder diesel en was toch wel een beetje bang om van de 6 cylinders af te stappen. Daarnaast heb ik natuurlijk een auto besteld die ik nog niet gereden (D5 handbak) en niet gezien (R-design) had, maar het is een verademing. Hij is PRACHTIG.

Tot nu toe, dus na 5 dagen en 800km, ben ik nog steeds verrast door de power. Wat een wereld van verschil tussen de handbak en de geartronic (waar ik wel mee gereden had). Daarnaast is het ook een hele andere motor dan de D5 (163 pk) die in de V70 lag die ik 4 maanden heb mogen rijden. je merkt het al, ik ben lyrisch, dus ik zou zeggen: gaan voor de V50 D5 handbak.

Geplaatst: 30.01.2008 - 13:17
door RolfD5
om nog te reageren op jouw andere vraag: Ja ik heb er ook RTI in. Werkt goed, mooi weggewerkt als je het niet gebruikt, maar wel veel poen hoor.

Geplaatst: 30.01.2008 - 23:20
door sanco
Thx Rolf, Ik kan me er iets bij voorstellen dat het nog elke dag genieten is, van zowel aanblik als prestaties. Het is natuurlijk nogal een klap meer vermogen wat je hebt tov de 2.0 en die gaat al erg goed.... veel plezier ermee en denk een beetje aan de collectanten langs de weg....
Waar ik benieuwd naar ben is, als je straks bent ingereden, op welk verbruik je zo ongeveer uit gaat komen. Zou 1 op 14/15 haalbaar zijn bij gemm mix? dat hoor ik tzt graag van je!