Inruilen, en dan...
Geplaatst: 19.01.2008 - 12:28
Jullie herkennen het vast wel, auto een kleine 4 jaar in prive bezit en dan begint het weer wat te kriebelen. Wel inruilen, niet inruilen en waarop...
Rationeel gezien is inruilen van mijn 04 2.0D V50 gezien de lage km stand (70k) helemaal niet nodig. Na de nodige kinderziektes toont de auto zich de laatste tijd een betrouwbaar metgezel en op zich geniet ik van de prestaties. Wel kijk ik al enige tijd uit naar de D5 met handbak. Niet dat ik qua kms echt een diesel nodig heb, maar ik vind het rijden met zoveel koppel heerlijk en een 5 of 6 cilinder diesel heeft voor mij altijd nog iets extra's. Automaat rijden was daarbij voor mij, ook gezien de dagelijkse route, tot voor kort geen gewenste optie. Sinds ik echter van baan ben verandert sta ik nu ook regelmatig in de rij en beginnen de voordelen van een automaat tot me door te dringen. Daarnaast heb ik sinds september ook al een paar keer de nieuwe V70 bekeken. Wat een machtige wagen zo op het oog! Toch echt nog wel een heel andere (prijs)klasse dan de V50! Maar is het die meerprijs ook waard....?? Ik had tot voor kort nog nooit in een moderne automaat gereden, nog nooit een D5 en ook nog nooit een V70, dus.... zei de dealer: ik heb er 1 staan, rij eens een blokje om en ervaar een 08 V70 D5 met geartronic. Ik had weinig tijd, het was dus puur een eerste kennismaking. Op voorhand was ik er van overtuigd dat de auto mij zo zou bevallen (en tevens mijn "angst"), dat ik daarna eigenlijk geen twijfel meer zou hebben, behalve dan op financieel vlak.
En dan nu de ervaring. laat ik het duidelijk stellen: een top wagen. Zeer stil, erg comfortabel, prima zit en een mooi innerlijk en uiterlijk, echt een prima reiswagen voor de snelweg maar... daarbij ook vrij afstandelijk en enigszins "log" op me overkomend in het kortere werk in vergelijk met mijn eigen auto!! De reaktie op het gaspedaal (of eigenlijk het uitblijven daarvan) moet ik misschien deels toeschrijven aan de automaat, maar ook het direkte sturen wat ik gewend ben, miste ik in de V70.. en dan ben je met 185pk en 400Nm op pad!! Na een uurtje reed ik terug nar huis in mijn eigen vertrouwde wagen en genoot van de vlotte reaktie op het gaspedaal en van het heerlijke, lichtvoetige stuurgedrag op de kleine rotonde en dacht... wat wil ik eigenlijk nog meer....
Afsluitend: natuurlijk heb ik een vreemd vergelijk gedaan. Natuurlijk zou ik eigenlijk eerst een V50 met D5 hebben moeten rijden, zowel met als zonder handversnelling. (maar waren op dit moment niet voorhanden)
Daarnaast hoef ik nog niet te beslissen. Niemand die me een deadline oplegt. Maar of het er voor mij makkelijker op is geworden.. nou nee. Zelfs als ik voorlopig de V70 even vergeet dan is het nog:
V50 D5 handbak: veel extra power voor extra geld, maar is het verschil echt zo groot als dat je op grond van het vermogen zou verwachten?
V50 D5 geartronic: een geknepen D5, met daarbij de door mij als elastisch ervaren automaat, met slechts 5 versnellingen... maar wel met het toch wel erg plezierige extra comfort in de file
of toch maar een 2.0D, niet de top, maar wel overall een prima combinatie...
Als gezegd, ik ga er nog maar eens wat nachtjes over slapen. wel ben ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen die op grond van eigen bevinding met bijv 2 of meer types nog iets kunnen bijdragen aan mijn overwegingen.
Rationeel gezien is inruilen van mijn 04 2.0D V50 gezien de lage km stand (70k) helemaal niet nodig. Na de nodige kinderziektes toont de auto zich de laatste tijd een betrouwbaar metgezel en op zich geniet ik van de prestaties. Wel kijk ik al enige tijd uit naar de D5 met handbak. Niet dat ik qua kms echt een diesel nodig heb, maar ik vind het rijden met zoveel koppel heerlijk en een 5 of 6 cilinder diesel heeft voor mij altijd nog iets extra's. Automaat rijden was daarbij voor mij, ook gezien de dagelijkse route, tot voor kort geen gewenste optie. Sinds ik echter van baan ben verandert sta ik nu ook regelmatig in de rij en beginnen de voordelen van een automaat tot me door te dringen. Daarnaast heb ik sinds september ook al een paar keer de nieuwe V70 bekeken. Wat een machtige wagen zo op het oog! Toch echt nog wel een heel andere (prijs)klasse dan de V50! Maar is het die meerprijs ook waard....?? Ik had tot voor kort nog nooit in een moderne automaat gereden, nog nooit een D5 en ook nog nooit een V70, dus.... zei de dealer: ik heb er 1 staan, rij eens een blokje om en ervaar een 08 V70 D5 met geartronic. Ik had weinig tijd, het was dus puur een eerste kennismaking. Op voorhand was ik er van overtuigd dat de auto mij zo zou bevallen (en tevens mijn "angst"), dat ik daarna eigenlijk geen twijfel meer zou hebben, behalve dan op financieel vlak.
En dan nu de ervaring. laat ik het duidelijk stellen: een top wagen. Zeer stil, erg comfortabel, prima zit en een mooi innerlijk en uiterlijk, echt een prima reiswagen voor de snelweg maar... daarbij ook vrij afstandelijk en enigszins "log" op me overkomend in het kortere werk in vergelijk met mijn eigen auto!! De reaktie op het gaspedaal (of eigenlijk het uitblijven daarvan) moet ik misschien deels toeschrijven aan de automaat, maar ook het direkte sturen wat ik gewend ben, miste ik in de V70.. en dan ben je met 185pk en 400Nm op pad!! Na een uurtje reed ik terug nar huis in mijn eigen vertrouwde wagen en genoot van de vlotte reaktie op het gaspedaal en van het heerlijke, lichtvoetige stuurgedrag op de kleine rotonde en dacht... wat wil ik eigenlijk nog meer....
Afsluitend: natuurlijk heb ik een vreemd vergelijk gedaan. Natuurlijk zou ik eigenlijk eerst een V50 met D5 hebben moeten rijden, zowel met als zonder handversnelling. (maar waren op dit moment niet voorhanden)
Daarnaast hoef ik nog niet te beslissen. Niemand die me een deadline oplegt. Maar of het er voor mij makkelijker op is geworden.. nou nee. Zelfs als ik voorlopig de V70 even vergeet dan is het nog:
V50 D5 handbak: veel extra power voor extra geld, maar is het verschil echt zo groot als dat je op grond van het vermogen zou verwachten?
V50 D5 geartronic: een geknepen D5, met daarbij de door mij als elastisch ervaren automaat, met slechts 5 versnellingen... maar wel met het toch wel erg plezierige extra comfort in de file
of toch maar een 2.0D, niet de top, maar wel overall een prima combinatie...
Als gezegd, ik ga er nog maar eens wat nachtjes over slapen. wel ben ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen die op grond van eigen bevinding met bijv 2 of meer types nog iets kunnen bijdragen aan mijn overwegingen.