Pagina 1 van 1
Nieuw
Geplaatst: 19.01.2008 - 15:55
door Gast
Vanochtend mijn V50, 2.0D, momentum ingeruild.
Eind april begin mei (door mij gewenste levertijd) krijg ik mijn nieuwe V50.
2.0D + powershift, Black Sapphire Metallic
Edition II + Edition Plus + R-design
Gelaagde zijruiten, Portable navigation etc.
Duurt nog even, maar .... "het bezit van de zaak is het einde van het vermaak"
Geplaatst: 20.01.2008 - 10:01
door Bart
Wow, nice!!
Geplaatst: 20.01.2008 - 11:47
door hans98
wat is powershift? :?:
Geplaatst: 20.01.2008 - 11:53
door Gast
Powershift is de DSG-variant van Volvo/Ford.
Sinds begin dit jaar leverbaar op de 2.0D. Tot voor kort was de combinatie diesel/automaat alleen maar voorbehouden aan de D5, met conventionele automaat.
Sinds nu dus ook in de 2.0D (C30/S40/V50).
Geplaatst: 20.01.2008 - 12:17
door sanco
Dat klinkt als een mooie combi! Gefeliciteerd! Even in het verlengde van mijn topic van gisteren over wat nu.. ik ben erg benieuwd hoe deze bak in de praktijk bevalt. Ik meende dat het nu nog niet beschikbaar was of heb je alvorens te bestellen er toch al mee kunnen rijden?
Hoe moet ik dit systeem overigens zien? Moet je bij het wegrijden nog zelf koppelen of gaat dat ook geheel automatisch? waarin verschilt het systeem van een echte automaat?
Waar ik namelijk bang voor ben is dat het trekjes heeft van de sensodrive zoals bijv Citroen in de C4 levert icm de 2.0 D. Dat vind ik dus geen prettig werkende combinatie en daar sta ik geloof ik niet alleen in. Ook ben ik erg benieuwd of het systeem zonder kinderziektes is. Uiteindelijk heeft VAG natuurlijk al een paar jaar gehad om de DSG te optimaliseren. Ik hoor dus tzt heel graag over je ervaringen hiermee!
Geplaatst: 20.01.2008 - 12:45
door Gast
Het systeem is vergelijkbaar met de DSG van het VAG-concern.
D.w.z. volledig automatisch. Het verschil met de "oude" automaten is dat deze geen koppelomvormer (=slip =minder efficiënt) heeft, maar 2 koppelingen.
Schakelen gaat heel snel (dus minder verlies).
Ik heb er nog niet mee gereden, wel met een nieuwe VW Passat 2.0 TDI met DSG. E.e.a. zal dus vergelijkbaar zijn.
Geplaatst: 20.01.2008 - 20:29
door hans98
Grrrr, zal je net zien dat ik nog geen half jaar in mijn T5 rijdt en ze dan met zo'n leuke versnellingsbak op de proppen komen. Ik heb echt niets te klagen, maar een T5 met een DSG dat lijkt mij toch wel een heel prettige ervaring!
Geplaatst: 21.01.2008 - 19:16
door sanco
dbosker schreef:Het systeem is vergelijkbaar met de DSG van het VAG-concern.
D.w.z. volledig automatisch. Het verschil met de "oude" automaten is dat deze geen koppelomvormer (=slip =minder efficiënt) heeft, maar 2 koppelingen. Schakelen gaat heel snel (dus minder verlies).
Ik heb er nog niet mee gereden, wel met een nieuwe VW Passat 2.0 TDI met DSG. E.e.a. zal dus vergelijkbaar zijn.
Helder, maar hoe gaat het wegrijden? zelf koppelen of gaat dat ook automatisch?
Geplaatst: 21.01.2008 - 19:25
door Gast
automatisch.
Het is een automatische versnellingsbak die, wat betreft de werking, volledig vergelijkbaar is met de "oude, conventionele" automaat.
Alleen deze heeft een hydraulische koppelomvormer en de DSG/Powershift niet.
Geplaatst: 21.01.2008 - 19:49
door sanco
Ok bedankt voor de info. Overigens, van deze powershift had ik nog geen prijs opgevraagd, ligt de meerprijs hiervan ongeveer op het niveau van de geartronic?
Hoe heb je overigens (in de Passat dan wel te verstaan) zelf ervaren hoe dit rijdt tov zelf roeren? Kun je echt stellen dat dit wel de voordelen maar niet de nadelen van een automaat heeft? Ben erg benieuwd hoe het je gaat bevallen na een kleine 4 jaar zelf schakelen (icm de 2.0D)!
Wordt dit nu je 2e of 3e S40/V50? meen dat je ook iemand van het eerste uur was, incl alle (on-)gemakken.....

Geplaatst: 21.01.2008 - 20:04
door bart simpson
de meerprijs is net onder de € 3.000,--
Geplaatst: 21.01.2008 - 20:51
door Gast
De Passat met DSG reed zonder meer subliem.
Ik ben altijd al een liefhebber geweest van automaten, echter de combinatie 2.0D en automaat was er tot voor kort niet. Dan was het alternatief een D5 + geartronic (voor mij net een beetje te).
Dit wordt mijn 2e V50, na een S40 (met redelijk wat problemen, één van de eerste diesels) en mijn huidige V50 2.0D (na 80.000 km probleemloos).
Geplaatst: 23.01.2008 - 19:20
door patrice
proficiat, prachtige keuze!
Geplaatst: 27.01.2008 - 01:44
door kmser
Proficiat, naar het schijnt rijdt deze bak een stuk beter dan de gewone automaat, en valt het meerverbruik goed mee.
Geplaatst: 27.01.2008 - 17:32
door sanco
Volgens de nieuwste prijslijst febr 2008 heb ik even de gegevens op een rijtje gezet:
type vermogen 0-100 verbruik binnen beb kom/ buiten / overall
2.0D h6 136/320 9.6 7.6 4.8 5.8
2.0D a6 136/320 9.7 7.8 5.0 6.0
D5 h6 180/400 8.0 8.3 5.1 6.3
D5 a5 180/350 8.5 9.7 5.4 7.0
kortom: voor de powershift obv test ca 0.2L/100km extra
voor geartronic (op D5) vooral binnen beb kom 1.4L extra en buiten ca 0.7
daarin is dus duidelijk het verschil in techniek (lees slipverlies) terug te vinden. Natuurlijk ik dit puur theoretisch maar verhoudings gewijs zal het wel ongeveer kloppen. Voor een automaat is een powershift dus erg gunstig in gebruik.
Mijn wens: een ongecastreerde D5 met 6 bak powershift.......
gewijzigd
Geplaatst: 07.02.2008 - 21:26
door Gast
Na veel wikken en wegen toch de order nog veranderd.
Heb redelijk veel problemen gehad met mijn eerste S40, en wilde eigenlijk dit niet weer (V50 bevalt trouwens prima).
Powershift is wel nieuw - volgens de berichten helemaal top.
Echter ..... er zijn nog geen ervaringen mee. De levertijd is al naar achteren gezet. In eerste instantie werd er gezegd dat de test nog niet door kon gaan, in tweede instantie werd er gezegd dat dit wegens capaciteitsproblemen was.
Wat ik ook vreemd vind is dat er veel over gezegd en geschreven is door Volvo, de auto's moeten binnenkort geleverd worden aan de eerste bestellers, echter er heeft nog geen autojournalist mee gereden (volgens mij ook nog geen dealer).
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om niet weer de testrijder te spelen en voor de "bulletproof" D5 + geartronic te gaan.
Dit zal denk ik alles behalve behelpen zijn.
Geplaatst: 07.02.2008 - 21:41
door Bart
Nou, denk niet dat je daar spijt van gaat krijgen! Die D5 lijkt me ook helemaal super!
Geplaatst: 07.02.2008 - 21:47
door Paul
Ja denk dat je daar inderdaad niet bang voor hoeft te zijn met de D5, gaaf dingetje!
Geplaatst: 07.02.2008 - 22:04
door sbv
Van harte met je aanschaf, goede keuze
Geplaatst: 11.02.2008 - 22:19
door peter8288
Ik heb erop het autosalon te brussel een testrit mee mogen doen, wel als passagier. Ik moet zeggen het beviel mij 100%, je voelt het overschakellen van de koppeling bijna niet. Als je rustig rijdt, en je trapt hem dan plat krijg je werkelijk een boost zonder verlies van koppel
Ik heb mij er ter plaatse dadelijk na deze test 1tje besteld. Een S40 R-design, met de optie Topline. Enkel de binnen bekleding heb ik gewijzigd naar Cacao leder.