Pagina 1 van 1

XC90 autotelefoon (de gebelde persoon hoort steeds een ech/)

Geplaatst: 19.01.2008 - 17:25
door Menno12
Wie kan me helpen. Ik heb sinds kort een XC90 (perfecte wagen overigens) met autotelefoon. Het is het soort telefoon waarbij ik een prepaid sim kaarte in een sleuf in het dashboard heb moeten plaatsen.

Als ik iemand bel of iemand belt mij in de auto heb ik (in de auto) prima geluid. De andere persoon hoort echter steeds zijn eigen woorden nagalmen. Heb het proberen op te lossen met een andere simcard. Helaas zonder succes.

Weet iemand hoe en of het mogelijk is om deze echo in te telefoon te onderdrukken?

Geplaatst: 19.01.2008 - 17:55
door Battlecruiser
Dat gebeurt ook met vaste telefoons via de kabel. En met gewone mobieltjes ook.

Het zou me niks verbazen als het meer te maken heeft met de verbindingen tussen de systemen van de providers onderling.

Geplaatst: 19.01.2008 - 18:00
door bart simpson
dat ligt doorgaans aan de provider

Geplaatst: 19.01.2008 - 18:11
door eXite
Dat is niet waar. Dat ligt wel degelijk aan de telefooninstallatie, want doordat de speakers resoneren in de microfoon krijg je een echo. Nu is het wel zo dat de toegepaste filters per provider verschillen (ze kunnen ervoor kiezen om gesprekken soort van half-duplex te maken, dus dat maar een partij tegelijk meerderheidsgeluid kan uitzenden of een andere vorm van noise reduction, echo cancellation etc.) maar in feite ligt het wel aan de installatie zelf die dus blijkbaar zelf niet beschikt over adequate filters.

Geplaatst: 19.01.2008 - 18:29
door Bover
Echo kan mogelijk ook liggen aan een microfoon die te goed is weg gebouwd dacht ik.
Daardoor wordt er een te zwak signaal doorgeven.

Geplaatst: 19.01.2008 - 18:47
door bart simpson
eXite schreef:Dat is niet waar. Dat ligt wel degelijk aan de telefooninstallatie, want doordat de speakers resoneren in de microfoon krijg je een echo. Nu is het wel zo dat de toegepaste filters per provider verschillen (ze kunnen ervoor kiezen om gesprekken soort van half-duplex te maken, dus dat maar een partij tegelijk meerderheidsgeluid kan uitzenden of een andere vorm van noise reduction, echo cancellation etc.) maar in feite ligt het wel aan de installatie zelf die dus blijkbaar zelf niet beschikt over adequate filters.
Heb het meerdere malen met meerdere kaarten (providers) uitgeprobeerd en garandeer je dat er een groot verschil per provider is, heb wel eens klanten die die echo hebben en met een andere kaart van een andere provider is het ineens weg.
Zeg niet dat dit in alle gevallen de oplossing is maar vaak zit daar toch het probleem.

Geplaatst: 19.01.2008 - 18:57
door eXite
Bover schreef:Echo kan mogelijk ook liggen aan een microfoon die te goed is weg gebouwd dacht ik.
Daardoor wordt er een te zwak signaal doorgeven.
Dat kan goed kloppen. De hele noise/echo cancellation technieken zijn gebaseerd op een eenduidig signaal (je stem dus), waar dan vervolgens alle achtergrond geluiden van worden gescheiden. Als de microfoon een te zwak signaal oppikt, dan is de stem niet meer te onderscheiden van de achtergrondgeluiden en wordt er niets meer gefilterd.

@bart
Dat heeft dus te maken met de verschillende filters die providers gebruiken. Vodafone (toen nog Libertel) was een van de eerste providers die actieve noise cancellation toepaste in Nederland, tegenwoordig vallen de onderlinge verschillen wel mee geloof ik. Bij welke provider heb je de beste kans van slagen volgens jou?

Geplaatst: 19.01.2008 - 19:00
door bart simpson
met mijn kpn kaart is er doorgaans ineens geen echo meer

Geplaatst: 19.01.2008 - 19:34
door Fredhead
Mijn T-Mobile heeft heel af en toe nog last van een echo, al ben ik meestal degene die zichzelf terughoort

Geplaatst: 19.01.2008 - 20:37
door Poolrev
Een collega van m 'n vader heeft met z 'n vroegere XC90 (en eerder ook z 'n S60) hier ook last van gehad. En het lag inderdaad wel aan de microfoon, en niet aan de provider in die gevallen. En ik veronderstel dat dit dezelfde oorzaak zal hebben.

Geplaatst: 20.01.2008 - 00:24
door Menno12
eXite schreef:Dat is niet waar. Dat ligt wel degelijk aan de telefooninstallatie, want doordat de speakers resoneren in de microfoon krijg je een echo. Nu is het wel zo dat de toegepaste filters per provider verschillen (ze kunnen ervoor kiezen om gesprekken soort van half-duplex te maken, dus dat maar een partij tegelijk meerderheidsgeluid kan uitzenden of een andere vorm van noise reduction, echo cancellation etc.) maar in feite ligt het wel aan de installatie zelf die dus blijkbaar zelf niet beschikt over adequate filters.
De microfoon in de auto lijkt dus de meest logische oorzaak.
Moet ik me wenden tot de dealer, of zou veranderen van stand van de microfoon (als dat al kan), of verandering van de ruimte waar de microfoon geplaatst is (klankkast??), het probleem oplossen?

bvd

Geplaatst: 20.01.2008 - 00:41
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 20.01.2008 - 00:48
door Menno12
ga ik proberen.
THX

Geplaatst: 20.01.2008 - 14:52
door Battlecruiser
bart simpson schreef:met mijn kpn kaart is er doorgaans ineens geen echo meer
Dat beaam ik: ook bij mijn KPN-kaart is er nog nooit echo opgetreden.

Geplaatst: 20.01.2008 - 15:13
door IkeV70
Battlecruiser S80 schreef:
bart simpson schreef:met mijn kpn kaart is er doorgaans ineens geen echo meer
Dat beaam ik: ook bij mijn KPN-kaart is er nog nooit echo opgetreden.
Met andere kaarten wel ?

Geplaatst: 20.01.2008 - 15:47
door Battlecruiser
Haha, andere kaarten werken niet eens.
Alleen KPN heeft nog een 900mhz netwerk.

Geplaatst: 20.01.2008 - 15:51
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 20.01.2008 - 16:30
door Paul
Wij hebben in de V50 en de XC70 een Tmobile Sim-only abonnement.
Bij beide auto's absoluut geen last van echo.

Vroeger ook niet met KPN trouwens, maar wat VolvoXC70 al zegt, als je geluid te hard staat hoor je een echo.
Dat is bij mijn auto in ieder geval zo, zet ik hem zachter dan is de echo weg!

Geplaatst: 23.01.2008 - 00:52
door S80D5
Ik had zelf ook het probleem dat mijn gesprekspartner last van echo en galm had, een softwareupdate van de telefoon heeft deze problemen tot het verleden verbannen. Wellicht het proberen waard.